Zelf een zender bouwen

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderators: admin6, admin5, admin4

Zelf een zender bouwen

Berichtdoor Billybob » 13 sep 2002 14:10

Weet misschien iemand een link waar je zelf je eigen krachtige fm zender kan bouwen en wat voorn antenne heb je nodig als je zo'n zender hebt.
En wat houdt echobak in
Billybob

Berichtdoor jessica » 13 sep 2002 17:21

Een kruisdipooltje als antenne is wel goed om te beginnen.
Let wel op je staande golf
jessica

Berichtdoor Silvan » 14 sep 2002 10:14

Als je weinig weet van zenders en je begint aan een zelfbouwproject, realiseer je dan goed dat de kans groot is dat je eindproduct een stoorzender is. Dus een zender waarvan je denkt dat ie zuiver en netjes 'aan de band' zit, maar dat je dus niet in de gaten hebt dat ie daarnaast ook nog even op zes andere frequenties in de buurt zit (en dus stoort).

Dat soort zenders komt ook als eerste in aanmerking om gemeld en uit de lucht gehaald te worden. De ervaring (gelukkig niet persoonlijk) leert dat zenders die wél netjes gefilterd zijn natuurlijk minder storen op andere stations, en dat het aantal klachten dus stukken minder is. Dat is meteen ook de reden waarom een 'echte' omroepzender stukken duurder is dan een semi-zelfbouw piratenzender.
Silvan

niet helemaal met silvan eens

Berichtdoor radiocalimero » 12 sep 2003 19:39

hallo ik heb/draai zelf ook met een zelfbouw zender en de geen die ik heb stoort dus absoluut niet ik draai met een 3 ellements richtantenne vindt ik zelf het fijnste werken en voor onvangst gebruik ik een ros tevens heb ik als stuurgedeelte ingebouwd in oude versterker 5 watjes daar bij eem blower ingebouwd en dan ook nog een eindtrapje der achter daarmee kom ik op een vermogen van 40 wat schema,s zijn te downloaden op
http://www.etherpiraten.com

en die echo mwah ik gebruik het zelf omdat het automatisch op mn mengtavel zit maar als aparte kast zou ik kijken op etherpiraten .com en daar staan ze zat op bij te koop voor een leuk prijsje en kijk eens voor een steriocode kan leuk wezen

groeten de calimero uit nijkerk 99.5 fm
radiocalimero

Berichtdoor M » 13 sep 2003 04:30

Joh Calimero, zet hem eens op een spectrum analyzer, zonder eindfilter NA DE EINDTRAP DUS ga je rond de 200 MHz en hoger echt wel signaaltjes uitzenden van meer dan 0.5 Watt, dus rommel= storing = geen vriendjes van Agentschap Telecom = eruitgehaald worden = boete van 2500,- Euri. Jammer.
M

Berichtdoor Zwarte Stoomboot » 13 sep 2003 07:07

Heeeee, tweede harmonische van 99.5 = 199 MHz.
Midden in de band voor draadloze microfoons, waar de lokale omroep M-FM (en binnenkort misschien wel meer) zijn audioverbinding in heeft geparkeerd.
Zwarte Stoomboot

Re: niet helemaal met silvan eens

Berichtdoor Silvan » 13 sep 2003 09:10

radiocalimero schreef:die ik heb stoort dus absoluut niet

Heb je dat gemeten met een spectrum analyzer?

radiocalimero schreef:ik draai met een 3 ellements richtantenne vindt ik zelf het fijnste werken en voor onvangst gebruik ik een ros

Een antenne, niet twee gestackt? Gunstiger (hele golf ipv halve).

radiocalimero schreef:steriocode kan leuk wezen

Stereocoder. Wel een met een CE labeltje?

Ik zou maar enorm oppassen. Hoeveel eigenaren van piratenzenders heb ik wel niet gesproken die dachten dat hun signaal 'schoon aan de band zit'. Vervolgens een analyzer erop los gelaten en dan is hun eigen frequentie inderdaad 'schoon'. Maar, helaas, onvoldoende filtering toegepast en ja hoor, de harmonischen vliegen letterlijk om je oren (luchtvaartband).

(goed) meten is weten.

Silvan
Silvan

Berichtdoor Jimboe » 13 sep 2003 09:12

effe half off-topic:
Welke antieke draadloze microfoons werken er in godsnaam nog op 200MHz? Ik werk al jaren met draadloze systemen (theater en TV) en lager dan 700 MHz zijn ze al jaren niet meer. Ik heb nog wel een antiek setje staan die op 217,225 MHz werkt, maar die stamt uit 1996, en wordt afgeraden om nog te gebruiken... Daarom staat ie ook in de vitrine.
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli
Jimboe

Berichtdoor Zwarte Stoomboot » 13 sep 2003 09:30

Welke antieke draadloze microfoons werken er in godsnaam nog op 200MHz?

Draadloze microfoons niet veel meer, denk ik, maar M-FM heeft bedacht dat die band dan wel gebruikt kan worden voor verbindingen tussen studio en zender. (http://www.m-fm.nl/streekradio/straalzender/)
Zwarte Stoomboot

ach jah

Berichtdoor radiocalimero » 13 sep 2003 12:12

ik heb de zender nu een goed half jaar en nog nooit klachten uit de buurt gehad en ik draai met deze richtantenne nog harder binnen dan een collega amateur met 4 rossen :-) ja ja 50 db op de radio
radiocalimero

Re: ach jah

Berichtdoor Silvan » 13 sep 2003 17:59

radiocalimero schreef:ik heb de zender nu een goed half jaar en nog nooit klachten uit de buurt gehad en ik draai met deze richtantenne nog harder binnen dan een collega amateur met 4 rossen :-) ja ja 50 db op de radio

Klachten uit de buurt? De buurt is ook 2 km hoog, runway zero three five .........
Silvan

Berichtdoor M » 13 sep 2003 18:30

Jimboe schreef:effe half off-topic:
Welke antieke draadloze microfoons werken er in godsnaam nog op 200MHz? Ik werk al jaren met draadloze systemen (theater en TV) en lager dan 700 MHz zijn ze al jaren niet meer. Ik heb nog wel een antiek setje staan die op 217,225 MHz werkt, maar die stamt uit 1996, en wordt afgeraden om nog te gebruiken... Daarom staat ie ook in de vitrine.

Tsja, de Sennheiser 3000 serie wordt geleverd tussen de 400 en 900 MHz (4 banden beschikbaar) en er is ruimte voor dergelijke microfoons gereserveerd. De zogenaamde DAV (draadloze Audio Verbindingen) worden tegenwoordig aan lokale en regionale omroepen geleverd tussen 200 en 210 MHz. Als je een microfoon hebt tussen de 195 en 200 MHz (o.a. Shure EC-4) mag je die gebruiken echter storingsvrije werking wordt niet gegarandeerd in verband met DAB zenders die her en der oin de lucht staan en gaan.
M

Re: ach jah

Berichtdoor Randy » 13 sep 2003 21:26

radiocalimero schreef:ik heb de zender nu een goed half jaar en nog nooit klachten uit de buurt gehad en ik draai met deze richtantenne nog harder binnen dan een collega amateur met 4 rossen :-) ja ja 50 db op de radio

Collega amateur? Piraat bedoel je, of pirateur... (Of prutser) Beetje een belediging voor de -LEGALE- zendamateurs op de manier zoals je het uitspreekt!

-R-
Randy

Berichtdoor Randy » 13 sep 2003 21:28

Wel lachen die oude VHF microfoontjes. Hier in het dorp zit ook een geluidsboer die zo'n ding wel eens verhuurt. Herrinner me nog koninginnedag 2 jaar geleden, spreker op het podium. Ik ernaast, repozender aan en weg microfoon -dubbel

En dan vervolgens nog zeggen dat Lindeboom FM hun stoorde, duh. Gelukkig zelf even rechtgepraat via de repo / PA...

10 Watt op echte antenne vs. 100 mWatt op dummy
Randy

Berichtdoor Mark Staak » 14 sep 2003 11:01

(over deze topic)Ik blijf het zeggen: geen voldoende ervaring; niet zelf aanklooien. Daar krijg je ECHT spijt van. Geloof me nou!
Kjoe is ggoet for joeoeoeoe!
Mark Staak

Volgende

Keer terug naar Techniek forum