Vraagje over aansluiten voiceprocessors, effecten, etc.

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderators: admin6, admin5, admin4

Vraagje over aansluiten voiceprocessors, effecten, etc.

Berichtdoor DaXXoN » 14 maart 2005 16:14

Hoi allemaal,

Heb sinds een weekje of wat een Behringer VX2000 en een S-com Compressor Limiter. Ik heb ze aangesloten op een Yamaha 12/4 mengpaneel. De VX2000 zit als "insert" op een microfoonkanaal, de S-com zit op de master uitgang van de tafel en vanaf daar gaat het dan naar een PC om op te kunnen nemen.

Dit werkt op zich allemaal prima, maar ik zit nog met een paar vragen, ik hoop dat er hier iemand is die ze kan beantwoorden.

Wat ik graag zou willen is meerdere microfoons gebruiken op een en dezelfde voiceprocessor, die VX2000 dus. Ik heb geen flauw idee hoe ik dit voorelkaar krijg.

Ook zou ik graag een effectenrackje (voor galm enzo) willen aanschaffen, en die dan toepassen op de microfoon(s). De vraag is alleen: Hoe sluit ik dat op de bestaande configuratie aan? Ook ben ik wel benieuwd naar suggesties voor een goed effectending.

Alvast bedankt!
DaXXoN

Berichtdoor admin5 » 14 maart 2005 16:37

Ik denk dat topics over dingen aansluiten meer thuis hoort in het Techniek Forum.
Dat is de reden dat dit topic is verplaatst.
admin5
Moderator

Berichtdoor Rcscontra » 14 maart 2005 18:06

Je hebt geen send/return op je mengpaneel zitten?? Die op je mic-kanalen toepassen zou voldoende moeten zijn denk ik
Rcscontra

Berichtdoor DaXXoN » 15 maart 2005 11:34

Send return? D'r zit op ieder kanaal wel een aux knopje of iets dergelijks, maar send/return weet ik zo 1 2 3 niet. Als dat er op zit, hoe sluit ik dat dan aan en hoe werkt zoiets?
DaXXoN

Berichtdoor DaXXoN » 15 maart 2005 11:53

Ah ik geloof dat ik 't wel een beetje begrijp. Ik sluit de ingang van m'n VX2000 aan op send, en dan de uitgang op return o.i.d.?

Heb hier een plaatje van de achterkant van de mengtafel:

Afbeelding
DaXXoN

Berichtdoor remco_k » 15 maart 2005 12:34

Inderdaad, voor effecten kan je inderdaad de send/return optie gebruiken (send komt van de aux).

voor de voiceprocessing lukt dat niet. - daarvoor moet je voor elke aangesloten mic een aparte processor hebben.

Of je moet meerdere mics op de input van de processor aansluiten maar dan heb je alle mics maar op 1 fader, dat lijkt me ook weer niet zo handig.
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.
remco_k

Berichtdoor DaXXoN » 15 maart 2005 14:50

Ah, okay dan. Bedankt!

Voor zover ik de manual begrepen heb, zijn er 2 sends en returns op dat mengpaneel dus dan kan ik evt. 2 verschillende effectunits aansluiten als ik dat zou willen? En om een signaal door de effectunit te jagen, doe ik het aux knopje opendraaien? Zo begrijp ik het tenminste, but correct me if I'm wrong ;-)

Dan m'n andere vraag: Heb je suggesties voor een goede (prijs/kwaliteit) effectunit?
DaXXoN

Berichtdoor remco_k » 15 maart 2005 15:09

DaXXoN schreef:Ah, okay dan. Bedankt!
Voor zover ik de manual begrepen heb, zijn er 2 sends en returns op dat mengpaneel dus dan kan ik evt. 2 verschillende effectunits aansluiten als ik dat zou willen?

2 (mono) sends en 1 Stereo return zitten erop. (is bij bijna alle tafels van dit formaat standaard)
Dus 1 effecten unit kan op de stereo return zitten.
Gebruik daarvoor 1 van de 2 sends (aux 1 of 2) en zorg ervoor dat deze POST fader is. (niet PRE fader).
Wat je ook kan doen is de effecten unit niet op de return zetten maar gewoon op een stereo fader (dan wel die aux dichtlaten :) ).
Kan makkelijker zijn als je het effect makkelijk aan/uit/harder/zachter wilt zetten.
Je kan dan wel 2 effecten units aansluiten. Beide op een eigen stereo fader of 1 van de 2 op de return en de ander op een stereo fader.
En om een signaal door de effectunit te jagen, doe ik het aux knopje opendraaien? Zo begrijp ik het tenminste, but correct me if I'm wrong ;-)

Da klop!, of als de unit op een fader zit, doe je die fader open om het effect erbij te mixen. (de return draaiknop doet hetzelfde).
Dan m'n andere vraag: Heb je suggesties voor een goede (prijs/kwaliteit) effectunit?

Neej, ik niet, heb maar weinig effectjes in m'n handen gehad.
remco_k

Berichtdoor DaXXoN » 15 maart 2005 15:21

Ahá. Dat met die schuif is inderdaad wel makkelijk. Is iets fijner bedienen dan die kleine draaiknopjes.

Maar begrijp ik je goed dat ik dan een monoplug ding moet hebben om in de send te stoppen, en vervolgens de andere kant van die kabel in de ingang van de effectprocessor? Ik heb net even op wat sites gekeken voor effecprocessors, en had 1 plaatje gevonden van de achterkant van zo'n ding: XLR aansluitingen en SPDIF. Dus ik moet dan iets hebben wat van mono-plug naar XLR gaat en dan om terug te sturen van XLR naar 2xmono (L, R) plug?

Weet ff niet meer hoe die pluggen heten, ik bedoel de dikkere minijack (zou-ie dan niet gewoon jack heten? :wink: )
DaXXoN

Berichtdoor remco_k » 16 maart 2005 18:50

DaXXoN schreef:Ahá. Dat met die schuif is inderdaad wel makkelijk. Is iets fijner bedienen dan die kleine draaiknopjes.

Maar begrijp ik je goed dat ik dan een monoplug ding moet hebben om in de send te stoppen, en vervolgens de andere kant van die kabel in de ingang van de effectprocessor? Ik heb net even op wat sites gekeken voor effecprocessors, en had 1 plaatje gevonden van de achterkant van zo'n ding: XLR aansluitingen en SPDIF. Dus ik moet dan iets hebben wat van mono-plug naar XLR gaat en dan om terug te sturen van XLR naar 2xmono (L, R) plug?

Weet ff niet meer hoe die pluggen heten, ik bedoel de dikkere minijack (zou-ie dan niet gewoon jack heten? :wink: )

Vanuit de Send moet je met een mono Jack -> 2x XLR male naar het effect.
Soms is 1x XLR male voldoende, hangt van de instelmogelijkheden van het effect af. Je zou ook een stereo jack kunnen doen als de Send balanced is.
Vanuit het effect met 2x XLR female -> 2x mono Jack.
Deze laatste kan ook zijn: 2x XLR female -> 2x stereo Jack als de inputs op je mixer balanced zijn - als het mogelijk is, dan zo doen.
remco_k

Berichtdoor Jimboe » 16 maart 2005 19:03

Als je per sé meerdere mics op één processor wil aansluiten is dat mogelijk. Stuur alle mic kanalen niet naar de ST OUT bus, maar naar Group 1-2. Vervolgens sluit je de VX2000 op de Group out aan (gewoon één kanaal aansluiten) en de uitgang van de VX2000 sluit je aan op de return van de tafel (ook gewoon één kanaal, L/mono). Het is verre van ideaal, maar het werkt.
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli
Jimboe

Berichtdoor remco_k » 16 maart 2005 19:05

Jimboe schreef:Als je per sé meerdere mics op één processor wil aansluiten is dat mogelijk. Stuur alle mic kanalen niet naar de ST OUT bus, maar naar Group 1-2. Vervolgens sluit je de VX2000 op de Group out aan (gewoon één kanaal aansluiten) en de uitgang van de VX2000 sluit je aan op de return van de tafel. Het is verre van ideaal, maar het werkt.

Indeed! :)) dat ik daar niet ook aan gedacht had...
Het zal inderdaad werken (technisch gezien), maar of het goed werkt.........
remco_k

Berichtdoor Jimboe » 16 maart 2005 19:08

.... sja, kwestie van proberen. -bloos
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli
Jimboe

Berichtdoor DaXXoN » 16 maart 2005 20:30

Remco en Jimboe bedankt voor de tips! Ik geloof dat ik 't begrepen heb ;-) Merci!
DaXXoN

Keer terug naar Techniek forum