Ziekenomroep

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

radiofreakherb

Ziekenomroep

Bericht door radiofreakherb »

Enkele landelijke dj's van dit moment zijn vroeger bij de ziekenomroep begonnen.

Ik vroeg me eigenlijk af,zijn er op dit moment nog steeds ziekenomroepen actief.

Waar mensen werken/of vrijwilig programma's maken.

Of is dit echt uit het verleden? ben hier wel benieuwd naar.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Natuurlijk zijn er nog ziekenomroepen. In Rotterdam bijvoorbeeld de RANO. Die zijn beter uitgerust dan de gemiddelde lokale omroep. Ook Schiedam (ZOS), Vlaardingen (VZOB [edit: moet ZBOV zijn]) en Delft (RAZO) hebben nog ziekenomroepen. Vlaardingen niet zo lang meer, denk ik, aangezien het ziekenhuis daar wordt samengevoegd met dat van Schiedam (nieuwe vestiging: Schiedam). De ziekenomroep van Schiedam zit zelfs op de kabel, net als trouwens die van Amersfoort, meen ik. Ik beperk me nu even tot de regio Rijnmond, maar er zullen in de rest van Nederland ook nog wel ziekenomroepen zijn.
Of er nog veel talent vandaan komt waag ik te betwijfelen. Het zijn toch veelal ouderenomroepen en dientengevolge niet de ideale kweekvijver voor jong aanstormend talent.
Laatst gewijzigd door Zwarte Stoomboot op 30 aug 2004 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
JohanM

Bericht door JohanM »

Ja hoor hier in het ziekenhuis van Winschoten is de omroep iedere dag nog actief.
En waarom ook niet het spul staat er nog steeds, de vrijwilligers hebben er nog steeds lol in, de patienten vinden het mooi.
Ook heeft men een eigen video kanaal te berschikking waar ook allerlei dingen op worden vertoond.

Dit gebeurt vast nog wel in meerdere ziekenhuizen.
Randy

Bericht door Randy »

ZSOM Groenlo, maakt regionaal televisie voor ziekenhuizen en verzorgingshuizen in de regio. Meer info; http://www.zsom.nl
golfbreker

Bericht door golfbreker »

Zwarte Stoomboot schreef:De ziekenomroep van Schiedam zit zelfs op de kabel, net als trouwens die van Amersfoort, meen ik.
Je bent goed op de hoogte. De -voormalige- ziekenomroep De Golfbreker zendt sinds 1986 ook via de kabel uit. Aanvankelijk gecodeerd ('openbaar' mocht toen niet) en sinds 1996 als 'Niet landelijke Commerciele Omroep'.
De uitbreiding van bereik heeft ook geleid tot een sterke verbreding van het programma-aanbod. Juist door die verbreding is het mogelijk om de programma's voor luisteraars in ziekhuizen en verzorgingshuizen voort te zetten.

Zwarte Stoomboot schreef:Er zullen in de rest van Nederland ook nog wel ziekenomroepen zijn.

Ja, ze bestaan nog. Er is zelfs een landelijke vereniging: de Vereniging Huisomroepen Nederland ( http://www.vhn.nl ). Veel van die omroepen zijn echter aan een bepaalde instelling gebonden (vandaar ook de naam Huisomroep).
Golfbreker Radio is van oudsher (opgericht in 1955) een zelfstandige omroep, die voor meerdere instellingen programma's verzorgde. Zo'n "onafhankelijke" omroep heeft het toenemend moeilijk, omdat instellingen minder te besteden hebben, en dan vooral korte op 'externe' activiteiten.
Doordat Golfbreker Radio méér doen dan zieken- en bejaardenomroep (in feite een Regionale Omroep, gerund door vrijwilligers) is de omroep financieel minder afhankelijk van instellingen.
Zwarte Stoomboot schreef:Of er nog veel talent vandaan komt waag ik te betwijfelen. Het zijn toch veelal ouderenomroepen en dientengevolge niet de ideale kweekvijver voor jong aanstormend talent.
Toen er nog geen andere kleinschalige omroepen waren, moest je wel naar de ziekenomroep om je eerste radiostappen te zetten. Tegenwoordig heb je lokale omroepen, die deels vooral functioneren als popzenders. Logisch dat de jeugd daar eerst naar toe gaat. Overigens heeft Golfbreker Radio in de avonduren en op de zaterdag ook programma's waar je niet 'grijs' voor hoeft te zijn.
www.golfbreker.nl
rolandroland

Bericht door rolandroland »

RONS de ziekenomroep van ziekenhuis Nij Smellinge is helaas opgeheven. Volgens het ziekenhuis te weinig luisteraars. Erg jammer!!! Verder zouden ziekenhuis omroepen ook veel meer kunnen gaan samen werken met de lokale omroep.
golfbreker

Klinkt leuk zo'n samenwerking ZO-LO, maar in de praktijk werkt het niet. Dat zit 'm in de basis waarvanuit de omroep werkt.

De Ziekenomroep richt zich op de persoonlijke band met de luisteraar. Ze willen persoonlijke, kleinschalige radio maken.

De Lokale omroep maakt programma's voor iedereen. Ze willen een zo groot mogelijk publiek bereiken.

Oftewel:
De LO doet aan Broadcasting, en de ZO aan Narrowcasting.
Dat gaat niet samen
www.golfbreker.nl
Adriaan

Ziekenomroep

Bericht door Adriaan »

Overigens heeft Amersfoort nòg een (echte) ziekenomroep: Radio Instuif. Maakt programma's voor de bewoners van de psychiatrische instelling Zon & Schild, onderdeel van de Symfora Groep.

Het grootste probleem voor ziekenomroepen hedendage blijkt het vinden van gemotiveerde vrijwilligers te zijn. En dit, terwijl bij een ziekenomroep (ook wel huisomroep) vaak nog heel veel vrijheid is qua radiomaken. geen echt "format" namelijk.

http://www.symfora.nl/html/vrij.htm
hokkie

Bericht door hokkie »

ik zal het je sterker vertellen
ze hebben bij ons ( radio hoorn ) zelfs twee uur zend tijd op onze zenders
rolandroland

Bericht door rolandroland »

In Hoorn hebben ze toch 2 zenders staan? Zowel via de 105.8 en via de 103.9 in dezelfde locatie nl. Hoorn.
golfbreker

Re: Ziekenomroep

Adriaan schreef:Overigens heeft Amersfoort nòg een (echte) ziekenomroep: Radio Instuif. Maakt programma's voor de bewoners van de psychiatrische instelling Zon & Schild, onderdeel van de Symfora Groep.
http://www.symfora.nl/html/vrij.htm
Klopt. Radio Instuif is zelfs de oudste ziekenomroep in Nederland. Ze zijn meen ik in de 2e wereldoorlog van start gegaan met het draaien van grammofoonplaten in een zaaltje. Je kunt je afvragen of dat radio is, maar goed, ze tellen het mee.
Radio Instuif is een echte 'huisomroep', met een specifieke rol binnen de instelling. Cliënten kunnen namelijk als onderdeel van hun dagbesteding ook actief deelnemen aan de programma's.
Adriaan schreef:Het grootste probleem voor ziekenomroepen hedendage blijkt het vinden van gemotiveerde vrijwilligers te zijn. En dit, terwijl bij een ziekenomroep (ook wel huisomroep) vaak nog heel veel vrijheid is qua radiomaken. geen echt "format" namelijk.
Iedereen die op vrijwilligers draait (of het nou sport of radio is) moet moeite doen om gemotiveerde mensen te vinden en te houden. Bij Golfbreker Radio 97.8 lukt dat zeer behoorlijk. Rond de 80 medewerkers die wekelijks actief zijn.

Radio maken bij een omroep als Golfbreker Radio biedt voor de medewerkers meer keuzemogelijkheden dan bij de meeste lokale omroepen. Het aanbod is breder, en er is ruimte voor nieuwe ideeen, mits het past binnen de opzet van het station.

http://www.golfbrekerradio.nl/index2.html
www.golfbreker.nl
hokkie

Bericht door hokkie »

der staan wel twee zender in hoorn maar van verschillende omroepen
105.8 radio hoorn
103.9 westfriesland radio
Sjoncas

ziekenomroepen die zijn er nog

Bericht door Sjoncas »

golfbreker

Re: ziekenomroepen die zijn er nog

Sjoncas schreef:http://users.bart.nl/~zsri/homepage_info1.html

om er maar een paar te noemen
Dat zijn er inderdaad maar een paar.
En vreemd dat ze omroepen die er nog niet opstaan oproepen om de lijst te completeren. Die informatie staat namelijk al op internet:.

Een redelijk volledig overzicht is te vinden op:

http://www.vhn.nl/INFO/inf_leden.htm
www.golfbreker.nl
rajvdwalle

Re: Ziekenomroep

Bericht door rajvdwalle »

Ja zeker in goes hebben we radio nomen nescio we bestaan al 42 jaar en hopen dit nog lang te kunnen blijven doen
Plaats reactie