Help bij het opzetten van een online radio stream

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderators: admin6, admin5

Help bij het opzetten van een online radio stream

Berichtdoor martin1981 » 24 jul 2012 14:45

Hallo,

Ik heb hulp nodig bij het opzetten van een online radio stream. Het is voor mij de eerste keer dat dit aan mij wordt gevraagd.
Heb geen idee hoe alles gaat via de kanalen en het online krijgen. Ik werk met Joomla en zou dat daarop moeten krijgen.
Heb wel wat gezocht, maar kom er nog niet zo uit. Heb gekeken bij SHOUTcast.

Wie kan mij helpen een start maken.?

Alvast bedankt.!

Met vriendelijke groet,
Martin
martin1981

Re: Help bij het opzetten van een online radio stream

Berichtdoor Waggel » 24 jul 2012 14:54

Lees eerst even alle pagina's van onderstaande link. Dit is voor de beginner het makkelijkst om mee te beginnen want er zijn tal van manieren maar dat is voor de gevorderde.

http://winampnederlands.nl/internetradio/uitzenden/

Succes.
Waggel

Berichtdoor marckxz » 24 jul 2012 15:17

Een audiostream opzetten en link plaatsen op een website zijn twee verschillende zaken. Voor het eerste kan je de raad volgen van Waggel. Als er daarna nog vragen zijn, lezen we het hier wel.

Wat betreft integratie van links naar een stream in Joomla. Je kan bij modules een 'Custom HTML'-module toevoegen en daarin de HTML-code zetten die de nodige icoontjes en links tonen.
Of je kan een bestaande module gebruiken die het meeste werk voor jou doen. Een overzichtje vind je op de Joomla-site: http://extensions.joomla.org/extensions/multimedia/streaming-a-broadcasting/audio-broadcasting.
Kessefwebradio is een eenvoudig te gebruiken tool en kost slechts $8: http://extensions.joomla.org/extensions/multimedia/streaming-a-broadcasting/audio-broadcasting/13650?qh=YToxOntpOjA7czo5OiJzaG91dGNhc3QiO30%3D (demo: http://www.kessefbrasil.com/aulajoomla/)

Succes!
marckxz

Berichtdoor tspronsen » 24 jul 2012 18:05

Om een eigen radio stream te beginnen heb je simpel gezegd 3 dingen nodig:
- Muziek (tenzij je alleen praatprogramma's gaat uitzenden)
- Stream applicatie om je audio naar de streamingserver te sturen
- Streaming-server

Muziek: Houd er rekening mee dat je niet alle muziek gratis mag uitzenden. Wil je top-40 muziek uitzenden dan moet je hiervoor Sena en Buma/Stemra rechten betalen. De actuele prijzen hiervan zijn op te vragen op hun site.

Stream applicatie: Dit kan een applicatie zijn waarmee je de muziek uit (bijvoorbeeld) je mengpaneel omzet naar een audio stream, maar kan ook een mp3 speler zijn die muziek afspeelt en deze doorstuurt naar je streaming-server. Voorbeelden hiervan zijn Shoutcast DSP, Edcast, SAM Broadcaster en Virtual DJ.

Streaming-server: Hier melden alle luisteraars zich aan. In feite is het een soort kopieerapparaat: met je stream-applicatie zend je 1 stream uit (naar je streaming-server) en deze wordt over al je luisteraars gekopieerd. Met name Shoutcast DNAS en Icecast zijn erg bekend, maar er zijn meerdere.

Je kunt er voor kiezen om je stream applicatie en/of streaming-server op je eigen PC te installeren. Je moet dan je firewall instellen dat je luisteraars verbinding kunnen maken met je streaming-server. Je PC moet dan wel 24/7 aanstaan en als je internet verbinding uitvalt (of je gaat veel bestanden uploaden) je internet stream dan ook uitvalt of zal haperen. Er zijn ook providers waar je een streaming-server kunt huren.

Tot slot: Ik kan me voorstellen dat hiermee nog niet al je vragen beantwoord zijn. Voordat je die hier meteen stelt is het verstandig om eens de oudere berichten op dit forum te lezen. Er zijn al heel veel berichten geschreven over dit onderwerp om mensen als jij op weg te helpen. Wellicht dat je in die berichten het antwoord op je vragen tegen komt.
tspronsen

Keer terug naar Internet Radio