Nederland krijgt een online radioschool

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

PirateRadio

Nederland krijgt een online radioschool

Bericht door PirateRadio »

Nederland krijgt er weer een radioschool bij. De 'Radio Academy' start officieel op 10-10-'10 met een eigentijdse radio opleiding. Volgens Ewald van Liempt is de nieuwe radioschool de eerste officiële online radioschool van Nederland. De Radio Academy maakt naast Van Liempt gebruik van de expertise van nog een paar andere ervaren radiomakers.

Initiatiefnemer Ewald van Liempt legt uit: "Als je in ons land een opleiding tot radiomaker (m/v) wilt volgen, moet je of jong zijn met veel mazzel, of een goed gevulde portemonnee op zak hebben. In het eerste geval zoek je aansluiting bij de interne opleidingen van een handjevol omroepen/zendgemachtigden. Maar ben je ouder dan 25 jaar, dan maak je daar sowieso weinig kans.

In het tweede geval kun je naar het voormalige opleidingsinstituut van de publieke omroep, dat nu geprivatiseerd is en financieel gezien bepaald niet voor iedereen bereikbaar is. Wij bieden een kwalitatief goede radio opleiding aan die wel voor iedereen toegankelijk is."

Er is geen klassikaal onderwijs, maar wel persoonlijke coaching. Cursisten maken gebruik van de gratis communicatiedienst Skype, en krijgen zo 1:1 begeleiding vanuit de studio van Radio Academy op een door hen gewenst tijdstip. "Dat kan dus ook 's avonds om tien uur zijn", aldus Van Liempt. [Radio.NL]

Website: http://www.radioacademy.nl/

Dan nu mijn vraag, is dit een goed initiatief? Gaat een baby DJ hier veel aan hebben? Wat vind de gevestigde orde ervan? Kortom, hoor graag Uw reactie.
Give me some good oldfashion US Personality Radio
EA

Bericht door EA »

Ik las op de website van KX Radio dat die ook al met een radioschool gaan komen. Wordt nog druk...
Weg met de eenheidsworst op de radio en het bewandelen van platgetreden paden.
philipg

Bericht door philipg »

Hmmm,

Dit is een zorgelijke ontwikkeling.Het is namelijk een sterke indicatie dat lokale omroepen, de bakermatten voor nieuw jong radiotalent, niet goed functioneren!

Het lijkt mij verstandig om de oorzaak van het probleem aan te pakken in plaats van aan symptoombestrijding te doen!

Uiteraard is dit slechts een mening :-)

MvG,
djmichelb

Bericht door djmichelb »

Doet me ineens denken aan 538 webstation, kreeg je ook beetje advies in het programma zelf, en wat je erna hoorde op de site, soms zo erg,

maar vind dit wel iets hebben, kijken of het slaagt dit project.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Een heel goed initiatief. Coaching en feedback is essentieel voor groei, en lang niet alle (lokale) omroepen kunnen talent goed sturen en laten groeien, simpelweg omdat bijvoorbeeld lokale omroepen vaak speelbal zijn van machtsstrijd en opportunisme en omdat vakkennis ontbreekt.

Daarnaast zijn er tientallen webstations aktief waar wellicht mensen rondlopen die wel degelijk talent hebben maar niet vooruit komen vanwege gebrek aan feedback. Daar kan dit ook een prima oplossing voor zijn om zich te ontwikkelen.

De modules lijken me prima, je hoeft uiteraard niet alles te doorlopen en dat is ook handig, bijvoorbeeld wanneer je als omroep iemand op redactie- of interviewcursus wilt sturen. Tarieven zijn ook uitstekend, je moet niet verwachten voor 5 euro per uur klaar te zijn.

Dit is ook niet alleen maar een dj-opleiding. Er zit zo te zien iets meer aan vast.
Female RF

Bericht door Female RF »

Ik hoop dat eigenheid hier wat meer gestimuleerd wordt.

Andere radio-opleidingstrajecten (vooral die aan de commerciëlen gelinkt zijn) leveren veelal mensen die nagenoeg alles perfect doen, maar die ik tegelijkertijd bijna niet uit elkaar kan houden. En dat vind ik zonde.

(Aan de andere kant wíllen de stations waarschijnlijk juist zulke dj's, en zit ík in dat geval fout.)
EA

Bericht door EA »

Female RF schreef:Ik hoop dat eigenheid hier wat meer gestimuleerd wordt.

Andere radio-opleidingstrajecten (vooral die aan de commerciëlen gelinkt zijn) leveren veelal mensen die nagenoeg alles perfect doen, maar die ik tegelijkertijd bijna niet uit elkaar kan houden. En dat vind ik zonde.

(Aan de andere kant wíllen de stations waarschijnlijk juist zulke dj's, en zit ík in dat geval fout.)
Exact. Niet alles moet je maar aanleren. Het moet ook een beetje in je zitten, je stem moet goed zijn, dus niet jochies met haast geen baard in de keel. Dat klinkt gewoon nergens naar op de radio. Het is jammer dat ze op die radioscholen allemaal DJ's kweken die als een soort presentatierobot daar weer vandaan komen met de daarbij horende radioregeltjes. En dat is jammer.
Silvan

Bericht door Silvan »

EA schreef:Exact. Niet alles moet je maar aanleren. Het moet ook een beetje in je zitten, je stem moet goed zijn, dus niet jochies met haast geen baard in de keel. Dat klinkt gewoon nergens naar op de radio. Het is jammer dat ze op die radioscholen allemaal DJ's kweken die als een soort presentatierobot daar weer vandaan komen met de daarbij horende radioregeltjes. En dat is jammer.
Kom maar op Erwin!
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Om de regels te breken, moet je ze kennen.
philipg

Bericht door philipg »

Grappig...

Enerzijds vinden mensen het positief dat er iets van een betaalbare on-line "radioschool" beschikbaar komt. Anderzijds gruwen forumleden van de presentatierobots die afgeleverd worden. Misschien is de on-line radioschool wel een goede tussenoplossing? Je moet het radio maken toch zelf doen, maar wordt - als het goed is - ook bijgestuurd daar waar nodig. Nou, het zal mij benieuwen!

MvG,
EA

Bericht door EA »

rutgrrr schreef:Om de regels te breken, moet je ze kennen.
Zit wat in, maar dat wordt haast niet gedaan helaas. Gebrek aan durf.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

EA schreef:
Dat ligt dus niet aan de opleiding.
happymeal

Bericht door happymeal »

EA schreef:
Hoe lang is het geleden dat jij voor het laatst de radio hebt aangezet?
EA

Bericht door EA »

Maar kan daar wel gestuurd worden.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

EA schreef:Maar kan daar wel gestuurd worden.
Ja inderdaad. Wat is je punt?
Plaats reactie