9 | 09 | 2010
Radioforum.nl Forumindex  ::  Landelijk commercieel en publiek  ::  Slam FM voortaan ieder uur 30 minuten nonstop
Auteur Bericht
Nieuw onderwerp plaatsen
Pagina 5 van 6
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Henk538
Geplaatst: 11 Mrt 2010 17:56 Reageren met citaat
rutgrrr schreef:
Henk538 schreef:
Wissewasje schreef:
Heb je me dat horen zeggen dan? Naar de vak sites/media mag gewoon een ander persbericht dan naar de plaatsen waar de luisteraars zich bevinden.

Who cares about vak sites? Ze gaan daar heus niet niet een speciaal berichtje opstellen voor de gevoelige ''vak zielen''. Wat levert dat op?

Wat telt is zoveel mogelijk publiciteit voor je concept. Dat zouden ze inderdaad ook beter via hen site kunnen bereiken. Wat dat betreft heeft Dave wel gelijk. Maar in dit geval doen ze dat ook via vak sites. Wat ook prima is ook al komen daar misschien meer professionals dan normale luisteraars.

De pro's die NIET verbitterd zijn en die NIET bij alles wat iemand zegt proberen de poten van andermans tafel door te zagen, zullen begrip hebben voor dit soort berichten.

Daar kun je dus niet van uit gaan. Assumption is the mother of al fuckups.

Het gaat niet om verbitterd en poten doorzagen, het gaat er om wat Slam FM zelf wil zijn en wat ze willen uitstralen en dus ook communiceren. Dat hoort in elkaars verlengde te liggen, zeker in deze tijd. Een persbericht gericht aan doelgroep A komt gegarandeerd ook op andere plekken terecht en daarom moet je goed nadenken wat je communiceert en hoe dat kan overkomen bij AL je relaties. Dat is in mijn optiek hier niet gebeurd.

Met opzet is dat niet gebeurd. Ik ga maar herhalen wat ik al eerder zei want je blijft maar vast houden aan een bepaald vorm van denken.

Voorwaarde In de marketing dat je boodschap echt voeldoet, is wanneer sommige mensen zich totaal NIET aangesproken voelen door de boodschap. Dan weet je dat het doel echt bereikt is en dat je boodschap NIET bedoeld is voor de massa maar SPECIFIEK voor jou doelgroep.

Je verwijt nu de directrice dat ze niet op de massa inspeelt. Maar besef je wel dat de doelgroep zich dan vaak niet aangesproken zal voelen, wanneer ze op de massa inspeelt en iedereen probeert te pleasen. Snap je dat?

Trouwens ik kan me niet voorstellen dat er nu adverteerders of zelfs dj's rond lopen die zich gekwetst voelen door haar uitlatingen. De enige mensen die er een probleem van maken zijn: Overgevoelige sukkeltjes die graag op iets willen zeiken.

Profiel bekijken Stuur privébericht
Ingebruik
Geplaatst: 11 Mrt 2010 18:27 Reageren met citaat
Waar het volgens mij om gaat, is het feit dat in het persbericht dat is uitgegeven Slam ezig is haar eigen glazen in te gooien, namelijk de motivatie van de werknemer (dj) en de inkomsten via die "irritante" reclame. Dat is gewoon niet sterk en in mijn ogen dan ook ongelukkig gekozen.

Je moet je doelgroep aanspreken, helemaal mee eens. Maar nooit door je eigen glazen in te gooien! Als je ook nog eens bedenkt dat je beter vanuit het positieve kunt communiceren, is het verstandiger om te benadrukken dat je reclamevrij wordt om de luisteraar Nog meer muziek te geven, om nog meer onderdeel te zijn van het leven van de luisteraar en dat de dj op die manier nog meer "in dienst staat" van de luisteraar en nog meer "vriend" is. Om maar eens wat (simpele) voorbeelden te noemen.

Als je dat doet, hoef je helemaal geen negatieve toon aan te slaan ("irritante reclame", "slap geouwehoer" etc). Beter voor je luisteraar, beter voor je personeel en beter voor je adverteerder.

Als je het doet zoals Slam nu, geef je eigenlijk aan dat je het altijd slecht en kut deed, terwijl je juist moet benadrukken dat je het Nog beter gaat doen! Je valt nooit je eigen product af!

Overigens is het maken van een aantal verschillende persberichten, helemaal niet zo vreemd, juist alleen maar beter. Hoe specifieker op de doelgroep, hoe beter immers. Maar dan wel in alle gevallen positief en zonder een van de doelgroepen (dus ook adverteerders!) af te vallen.
rutgrrr
Geplaatst: 11 Mrt 2010 20:17 Reageren met citaat
Henk538 schreef:

De enige mensen die er een probleem van maken zijn: Overgevoelige sukkeltjes die graag op iets willen zeiken.

Kijk, en als je zo begint zijn we uitgepraat.
Profiel bekijken Stuur privébericht MSN Messenger
Wissewasje
Geplaatst: 11 Mrt 2010 22:18 Reageren met citaat
Ingebruik schreef:
Overigens is het maken van een aantal verschillende persberichten, helemaal niet zo vreemd, juist alleen maar beter. Hoe specifieker op de doelgroep, hoe beter immers. Maar dan wel in alle gevallen positief en zonder een van de doelgroepen (dus ook adverteerders!) af te vallen.

Met dank voor het helder brengen wat ik ook wilde zeggen.

Henk538, wat mij betreft zijn wij uitgepraat. We gaan het niets eens worden.
Henk538
Geplaatst: 11 Mrt 2010 22:46 Reageren met citaat
Ingebruik schreef:
Als je dat doet, hoef je helemaal geen negatieve toon aan te slaan ("irritante reclame", "slap geouwehoer" etc). Beter voor je luisteraar, beter voor je personeel en beter voor je adverteerder.

Als je het doet zoals Slam nu, geef je eigenlijk aan dat je het altijd slecht en kut deed, terwijl je juist moet benadrukken dat je het Nog beter gaat doen! Je valt nooit je eigen product af!.

Wat nou als die luisteraar, vooral als die jong en brutaal is, juist dat soort negatieve taal verstaat en praat? Hoe zou je dan praten om tot die luisteraar door te dringen? Tja, precies zoals de directrice heeft gedaan. Ik zeg weer: prima gedaan hoor! Grijns

Jou idee van marketing en communicatie (positief en neutraal) zou eerder voor een station als Sky Radio goed zijn. Maar de toon die de directrice van Slam Fm neerzet past precies bij haar doelgroep. Prima gedaan hoor Grijns

alex..
Geplaatst: 11 Mrt 2010 22:52 Reageren met citaat
ik zou als ze echt minder gezeur willen,
in hun doelgroep goed blijven liggen,
en de DJ's behouden ze gewoon het nieuws moeten gaan inkorten tot bijna niks.
Jongeren (waaronder ik) vind zo stukje toch "saai"
Henk538
Geplaatst: 11 Mrt 2010 22:58 Reageren met citaat
alex.. schreef:
ik zou als ze echt minder gezeur willen,
in hun doelgroep goed blijven liggen,
en de DJ's behouden ze gewoon het nieuws moeten gaan inkorten tot bijna niks.
Jongeren (waaronder ik) vind zo stukje toch "saai"

Kijk. dat is pas een goed idee! Een soort 1 minuut headlines alleen. Onderscheidend en spreekt inderdaad alleen de doelgroep aan.

kletskous
Geplaatst: 12 Mrt 2010 01:26 Reageren met citaat
Henk538 schreef:
Wat nou als die luisteraar, vooral als die jong en brutaal is, juist dat soort negatieve taal verstaat en praat? Hoe zou je dan praten om tot die luisteraar door te dringen? Tja, precies zoals de directrice heeft gedaan. Ik zeg weer: prima gedaan hoor! Grijns

Jou idee van marketing en communicatie (positief en neutraal) zou eerder voor een station als Sky Radio goed zijn. Maar de toon die de directrice van Slam Fm neerzet past precies bij haar doelgroep. Prima gedaan hoor Grijns

Wie je doelgroep ook is: je eigen DJ's en reclames negatief naar buiten brengen is ALTIJD slechte marketing.

Daarnaast zijn jongeren niet negatief ingesteld. En er is een groot verschil tussen brutaal en negatief.

Niks persoonlijks, maar als je het mij vraagt snijden jouw argumenten geen hout.
mikeX
Geplaatst: 12 Mrt 2010 11:31 Reageren met citaat
Budweiser schreef:
Debaser schreef:

Ja, maar EA is het met mij eens terwijl hij mijn reactie maar half gelezen heeft. Ik bedoel dus te zeggen: Hoe Dave het doet bij Wild FM is een manier maar niet de manier. Meerdere wegen leiden naar Rome en het is aan ieder station om te bepalen wat het doet.

Dat ben ik met je eens, maar je stelt in je eerste bericht dat Dave denkt dat hij de radio uitgevonden heeft, en ik denk dat dat wel meevalt. Wat je voornamelijk op zijn blog leest is een visie over hoe hij het zou doen, en ik denk dat zijn mening voor het station wat hij runt wel een van de beteren is. Ieder staat vrij om te doen en laten wat ze zelf willen, maar als je domme dingen doet (zoals Slam dat in dit geval doet), staat het je uiteraard net zo vrij om daar kritiek op te leveren.

dat vind ik inderdaad een verschil, Leusink neemt niet een blad voor de mond maar aan de andere kant zorgt hij wel dat er een station staat dat in schril contrast met wat de andere regionaaltjes brengen. dan heb je wat recht tot spreken misschien

Geplaatst: 12 Mrt 2010 20:38 Reageren met citaat
kletskous schreef:
Henk538 schreef:

Wie je doelgroep ook is: je eigen DJ's en reclames negatief naar buiten brengen is ALTIJD slechte marketing.

Daarnaast zijn jongeren niet negatief ingesteld. En er is een groot verschil tussen brutaal en negatief.

Niks persoonlijks, maar als je het mij vraagt snijden jouw argumenten geen hout.

Hier sluit ik mij bij aan.

Henk, volgens mij mis een klein stukje in het verhaal: je doelgroep aanspreken is prima, maar je hebt ook nog andere stakeholders en Daar moet je ook rekening mee houden. Anders kom je er nog niet.
mikeX
Geplaatst: 01 Apr 2010 10:25 Reageren met citaat
zo te zien heeft Slam FM weer een ongevraagd advies te pakken Grijns

Er zijn twee manieren om een radiostation te programmeren. Methode één is een spiegel in de markt op te houden, en die realiteit vervolgens op je publiek af te stemmen. Deze prefereer ik; een aantrekkelijk imago creëren van een ideale luisteraar, waar de luisteraar verliefd op kan worden door alleen te luisteren.

Je ziet in de stad wel eens jongeren met een de bandnaam van hun favoriete band op hun rugzak geborduurd. Ze gaan voor de platen van die bepaalde band en de naam van de band op de rugzak verteld in één keer het imago dat ze willen uitstralen tegenover hun vrienden. Als voorbeeld, het kan zijn dat hij of zij Tokio Hotel op een rugzak heeft gezet, omdat dit meteen zijn/haar juiste imago weerspiegeld. Maar dat hoeft niet te betekenen dat een band als Di-rect niet leuk wordt gevonden. Dat is voor hem of haar een ‘verstopt genot’.

Ditzelfde geldt, in mijn optiek, voor radiostations. Als voorbeeld, als je twee mensen achter een scherm zou zetten en de ene zegt mijn favoriete radiozender is Radio 538 en de ander zegt Q-music… dan zou je, mits de zenders beide goed werk zouden doen, twee compleet verschillende imago’s moeten zien. Met de opmerkelijke wisselingen in format en programmering van Q-music zou ik overigens niet weten welke type luisteraar achter het scherm zou staan, die had gekozen voor Q-music. De huidige aandeelhouder van Q-music zou er daarom verstandig aan doen de nieuwe PD onmiddellijk te vragen om.. het schilderen van een aantrekkelijk imago, om daar het station op te bouwen. Kom niet aan met ‘een man/vrouw van 28’ maar met duidelijke lifestyle kenmerken (modieus, jong van geest, rijdend in een mooie auto, etcetera.)

Dit haalt enerzijds maximale creativiteit uit de nieuwe PD en anderzijds houvast om later op terug te vallen: voldoen wij hier nog aan?. Als laatst genoemde zender hier goed mee aan de slag gaat zou er een duidelijk(er) merk moeten staan die uiteindelijk net zoveel te weeg brengt als de in het voorbeeld genoemde tiener met Tokio Hotel op zijn/haar rugzak: “Dit is mijn station, dit is wat ik wil uitstralen.”

Soms kan een zender ook ongewild maar duidelijk een verkeerd imago uitstralen, als voorbeeld Slam!FM. Bij deze zender heb ik wel direct een beeld; die van een verlaagde Opel Astra GTI (bj 1992) rijdende 19-jarige met Nike Air Max en pet. Menno de Boer (PD Slam), pak er een kwast bij en probeer dat beeld eens te corrigeren. Niemand wil geassocieerd worden met dit soort types, dan wel met zo'n uitstraling van een radiostation als Slam!FM?

Misschien is het handig deze PD wat tips te Twitteren, want veel slechter kan het niet. http://twitter.com/MennoDeBoer
Als hij er tijd voor heeft.. want we lezen dat er weer 'n vakantie aankomt. In de meest competitieve periode voor radio met vakantie, terwijl je station stil of zelfs achteruit gaat. Zou Lex Harding écht denken dat dit juiste weg is? Natuurlijk niet. Jammer van zijn geïnvesteerde centen, maar mooi voor stations als de onze. Met een beetje meer inzet ben je al snel (een stuk) beter. Fijne vakantie, Menno!

http://daveleusink.blogspot.com/2010/03/onze-taak-schilder-een-aantrekkelijk.html

Geplaatst: 01 Apr 2010 10:38 Reageren met citaat
Eerlijk is eerlijk, Dave zijn stukje is erg scherp richting Slam, en dat mag ik dan wel weer.

spotnonspot
Geplaatst: 01 Apr 2010 11:03 Reageren met citaat
Zijn betoog zou indrukwekkender zijn geweest als het niet uitpuilde van de taalfouten. En dan nog veronderstel ik dat niemand op een columnachtige analyse zit te wachten van iemand die in een andere competitie uitkomt. Toch een beetje de vierde klas onderbond die het beter denkt te kunnen dan een hoofdklassespeler...
mikeX
Geplaatst: 01 Apr 2010 11:22 Reageren met citaat
spotnonspot schreef:
Zijn betoog zou indrukwekkender zijn geweest als het niet uitpuilde van de taalfouten. En dan nog veronderstel ik dat niemand op een columnachtige analyse zit te wachten van iemand die in een andere competitie uitkomt. Toch een beetje de vierde klas onderbond die het beter denkt te kunnen dan een hoofdklassespeler...

Ik ben het ten dele met je eens en waarom is Wildfm nog regionaal? Aan de andere kant: Slam fm zit gewoon technisch veel minder doordacht in elkaar dan Wild fm, dat moet je ze nageven. Hij pakt de gevoelige punten van Slam die ze niet weten op te lossen blijkbaar (beter imago, meer luisteraars) dus wel interessant om te lezen.

Geplaatst: 01 Apr 2010 13:30 Reageren met citaat
mikeX schreef:
Soms kan een zender ook ongewild maar duidelijk een verkeerd imago uitstralen, als voorbeeld Slam!FM. Bij deze zender heb ik wel direct een beeld; die van een verlaagde Opel Astra GTI (bj 1992) rijdende 19-jarige met Nike Air Max en pet. Menno de Boer (PD Slam), pak er een kwast bij en probeer dat beeld eens te corrigeren. Niemand wil geassocieerd worden met dit soort types, dan wel met zo'n uitstraling van een radiostation als Slam!FM?

Sorry hoor, maar de hele column is voor mij niets waard met deze vergelijking. Hier herken ik Slam namelijk helemaal niet in. Wat een gelul.

Berichten van afgelopen:  

Radioforum.nl Forumindex  ::  Landelijk commercieel en publiek  ::  Slam FM voortaan ieder uur 30 minuten nonstop
Pagina 5 van 6
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Nieuw onderwerp plaatsen

Ga naar: