HowTo: Maak je eigen signaalzuil

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

remco_k

HowTo: Maak je eigen signaalzuil

Bericht door remco_k »

We kennen ze allemaal wel, de signaalzuilen in de studio 's zoals deze:
Afbeelding
Ze zijn alleen zo duur (€70,-) en dan heb je nog geen voedinkje e.d.

Wij wilden er ook graag 1 in de studio, voor signalering van 3 events: DJ mic aan (rood), overige mics aan (blauw) en telefoon(groen).
Aanvankelijk wilde ik de zuil hierboven bestellen maar heb me bedacht en ging 'm maar zelf maken. En dat werden er uiteindelijk 2 in deze vorm:

AfbeeldingGroot formaat

Het is even wat zaag/veil/boor en soldeerwerk, maar het resultaat mag er zijn.
Voor het aansluiten heb ik gebruik gemaakt van UTP kabel en van de bestaande UTP bekabeling in de studio.

En zo zien ze er uit van binnen en buiten:
AfbeeldingGroot formaat
AfbeeldingGroot formaat
AfbeeldingGroot formaat
AfbeeldingGroot formaat
AfbeeldingGroot formaat
Bij conrad heb ik de PMMA buis (de doorzichtige buis) en hele handige zelfklevende LED strips besteld:
AfbeeldingGroot formaat
Per kleur heb ik een papieren tussenschotje gemaakt, om te voorkomen dat de kleuren als een regenboog in elkaar overlopen. Da's wel mooi natuurlijk, maar niet de bedoeling:
AfbeeldingGroot formaat
Hier kan je de LED stripts goed zien. Je besteld ze per eenheid. 1 eenheid = 5 CM met 3 LEDs erop. Compleet met spannings/stroom regeling en klaar voor aansluiten op een 12V voeding. Erg handig!
AfbeeldingGroot formaat
AfbeeldingGroot formaat
AfbeeldingGroot formaat
AfbeeldingGroot formaat
AfbeeldingGroot formaat
AfbeeldingGroot formaat
AfbeeldingGroot formaat
AfbeeldingGroot formaat
AfbeeldingGroot formaat
Aangesloten middels het reeds aanwezige UTP netwerk, netjes met een RJ45 connector:
AfbeeldingGroot formaat
Natuurlijk even goed patchen. Niet per ongeluk verwarren met netwerk en telefonie:
AfbeeldingGroot formaat
En het "brein" in het 19" rack waar ik nog even een net kastje omheen moet bedenken.
Dat ding wat op een "fietslampje" lijkt is een Velleman module VM144, voor de optische beltoon (de groene, in ons geval), daar had ik geen zin in om die zelf te maken:
AfbeeldingGroot formaat

Voor de signaal zuil had ik alles bij de conrad besteld:

Code: Selecteer alles

154906    PMMA Buis DIFF 38mm voor LED-STRIPS        20,83       20,83
154926    Aluminium drager voor 38 mm buizen 1 m      3,32        3,32
154943    Einddop voor 38 mm PMMA buizen              0,92        3,68
154967    Spanbeugel voor 38 mm PMMA buizen           0,92        3,68
180695    Flex LED-stroken 12VDC 5cm/3 LED s geel     3,48        6,96
180690    Flex LED-stroken 12V 5cm/3 LED s warmwit    4,02        8,04
180693    Flex LED-stroken 12VDC 5cm/3 LED s blauw    4,02        8,04
180694    Flex LED-stroken 12VDC 5cm/3 LED s groen    4,02        8,04
180697    Flex LED-stroken 12VDC 5cm/3 LED s rood     3,48        6,96
Totaal: €69,55
Daarvoor heb ik er 2 kunnen maken en heb ik nog een stuk PMMA buis over om er nog 1,5 te maken.
Natuurlijk nog een 12V adapter erbij en aansluitingen naar de mengtafel voor MIC LEDs, ook die heb ik via het UTP netwerk lopen.

Helaas is er iets raars aan de hand met de gele LED's. Die zijn beduidend zwakker dan de rest en die gebruik ik daarom ook niet. Later zoek ik dat nog eens uit.
Aangezien ik er 5 kleuren in heb gebouwd en aan 3 reeds genoeg heb, is dat geen prio.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Eindelijk weer eens die creatief is op het forum, en zelf iets maakt (en bedenk) :D

Netjes gedaan Remco, en wat die gele leds aan gaat, controleer de stroom eens.
Die moet gelijk zijn dan die andere kleuren.

Ik kan van die flex strip alleen de Warm White, die ik als verlichting gebruik. In de huiskamer 15 meter van dat spul, in een aluminium gootje tegen het plafond (langs de muur) en in de werkruimte ga ik het ook gebruiken, Meer licht dan TL, voor minder stroom. (en beter aan te brengen onder bijvoorbeeld planken e.d. waar de apparatuur op staat.)

counterpoint

Bericht door counterpoint »

Reken dan nog even het aantal uren dat je eraan gewerkt hebt tegen, zeg 15 €/uur en je was stukken goedkoper uit geweest als je ze kant en klaar had gekocht........ :???:

Maar goed, je hebt nu in elk geval wel een model dat niemand anders heeft!
[color=red][url=http://counterpointfm.com]Counterpoint FM[/url]

more music, less talk[/color]

remco_k

Bericht door remco_k »

counterpoint schreef:Reken dan nog even het aantal uren dat je eraan gewerkt hebt tegen, zeg 15 €/uur en je was stukken goedkoper uit geweest als je ze kant en klaar had gekocht........ :???:
Toch niet. Ik ben 2,5 uur bezig geweest met het maken van de 2 signaal zuilen.
Volgens jouw berekening dan €37,50,-.
Dan ben ik nog steeds goedkoper uit, ik heb modellen met LEDs ipv gloeilampen en ik heb 5 ipv 3 kleuren. (en ik heb nog onderdelen over)
Als je echt alle tijd gaat rekenen, dan moet er ook nog een uur bij voor het bedenken en bestellen.
Daarnaast; voor hobby moet je niet al je uren zogenaamd gaan berekenen, want als ik dát zou gaan doen, man, dat wordt me daar een virtuele kostenpost... :))
En gelukkig kost ik "iets" meer dan €15,- per uur... Maar dit is hobby, dus helemaal eerlijk rekenen is het niet.

Daarna ben ik nog eens iets van een half uur bezig geweest met het aansluiten ervan - maar die tijd was ik ook kwijt geweest bij het eventueel gekochte model.

Dus, niet zo zuurpruimen jij. Het valt best mee. -love

@radiogolfje:
Dank voor de complimenten. Ik vind het de laatste tijd ook zo saai hier, vandaar dat ik even moeite heb gestoken in het posten van de details. Wat me ook bijna een uur kostte (foto's maken, resizen, post typen, img tags doen...)
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Remco,

Je zegt het goed, zelfbouw en bedenken van dingen is er hier bijna niet bij, afkraken en vragen naar illegale muziek des te meer.
Maar dat zal wel met de mentaliteit van de hedendaagse jeugd zijn.

Delphi

Bericht door Delphi »

Ziet er inderdaad geinig uit. Al enig idee wat je wil signaleren met de andere twee kleuren?
En - beetje buiten de orde - is dit jullie hoofdstudio? Aan het aantal microfoons te zien wel, maar is die Airmate niet wat aan de krappe kant? Benieuwd hoe je dat hebt ingedeeld.
Doe het goed of doe het niet...

remco_k

Bericht door remco_k »

Delphi schreef:Ziet er inderdaad geinig uit. Al enig idee wat je wil signaleren met de andere twee kleuren?
Wit: Signaal lokatie zender - zodat men kan zien dat de zender aan is en voldoende signaal levert.
Geel: Deurbel of WC bezet of misschien signalering "einde van uur nabij" t.b.v nieuws.
Maar heb er geen haast mee, ik heb de gewenste signalering waar het allemaal om begon werken.

Roze LEDs kon ik niet vinden helaas: "niet bukken".
En - beetje buiten de orde - is dit jullie hoofdstudio? Aan het aantal microfoons te zien wel, maar is die Airmate niet wat aan de krappe kant? Benieuwd hoe je dat hebt ingedeeld.
De Airmate is inderdaad veel te krap geworden. Inmiddels wordt daar aan gewerkt. Maar geld voor wat anders, wat aan onze nieuwe eisen voldoet, is er nog even niet. (je hebt het dan over bedragen ver boven de €7000,-)
We zoeken iets met minimaal 5 mic kanalen en minimaal 8 stereo kanalen, natuurlijk met "broadcast" functionaliteit.

De 4 mics aan die "spin" zitten middels een klein mixertje en expander (onderdrukken van ruis en holle klank) aan 1 mic ingang van de airmate verbonden. Zo heb ik 3 ingangen bespaart.
We hebben nog 2 andere mics.
In totaal hebben we dus 3 mic schuiven, 1 telco, 2 voor computer en 2 voor cd-spelers.
De meeste schuiven zijn dubbel aangesloten en omschakelbaar naar 2 platenspelers, lokatie zender, MD-speler en DVD-speler. En dat gaat dus ook weleens fout... :sad:
En dan te bedenken dat ik eigenlijk 4x stereo uit de computer aan wil sluiten... Dat wordt 'm niet op deze tafel.

jonge-grieze

Bericht door jonge-grieze »

Knap stukje werk wat je daar gemaakt hebt.
Geloof niet dat wij zo handig zijn om zoiets te maken.

Of je moet het gewoon bestellen en zien waar het schip strand.
We gaan volgende week onze tweede studio inorde maken voor productie en opname doeleinden gereed maken.

Dus eerst nog even druk genoeg.
En ik heb ook nog een vrouw thuis zitten die mij de laatste tijd niet zoveel heeft gezien ivm met het bouwen van de nieuwe studio.

deze aanwijzingen zullen toch voor vele mede forum bezoekers zeer welkom zijn.

Jovink

Bericht door Jovink »

De 4 mics aan die "spin" zitten middels een klein mixertje en expander (onderdrukken van ruis en holle klank) aan 1 mic ingang van de airmate verbonden. Zo heb ik 3 ingangen bespaart.
Hoe heb je dat blauwe lampje dan aangesloten?
Er zit maar een aansluiting achterop. Heb je dat van binnenuit gedaan?

remco_k

Bericht door remco_k »

Jovink schreef:
Hoe heb je dat blauwe lampje dan aangesloten?
Er zit maar een aansluiting achterop. Heb je dat van binnenuit gedaan?
1 aansluiting achterop wat? De Airmate?
Het betreffende mic kanaal schakeld gewoon de voedings spanning van die blauwe LED's aan en uit. En die 2 signaal zuilen, staan gewoon parallel aan elkaar aangesloten.

Jovink

Bericht door Jovink »

Ja sorry de achterkant van de airmate ja
Dacht dat ik het er al bij had gezet.
Het betreffende mic kanaal schakeld gewoon de voedings spanning van die blauwe LED's aan en uit
En hoe heb je dat dan aan gesloten via de connector van de het mic kanaal of via de fader start?

remco_k

Bericht door remco_k »

Jovink schreef:Ja sorry de achterkant van de airmate ja
Dacht dat ik het er al bij had gezet.
Het betreffende mic kanaal schakeld gewoon de voedings spanning van die blauwe LED's aan en uit
En hoe heb je dat dan aan gesloten via de connector van de het mic kanaal of via de fader start?
Het kan maar op 1 manier (tenminste, orgineel dan) en dat is via de START connector (female jack socket).

Even gegoogled voor je voor een schema:
Afbeelding
http://mediatheek.thinkquest.nl/~kl010/ ... kelaar.htm

PeterJack

Bericht door PeterJack »

remco_k schreef:Even gegoogled voor je voor een schema:
Afbeelding
Zoals van Duin zou zeggen: "Brrrilljjjjannntttt"
[size=75]Als je de juiste vraag stelt, krijg je het juiste antwoord[/size]

A studio is a financial black hole with good acoustics.

Jovink

Bericht door Jovink »

Kijk dat is duidelijk.
Dan ga ik ook maar even het een en ander bestellen.
Bedankt he.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

remco_k: leuk gedaan! Hoewel je dr financieel natuurlijk geen voordeel bij hebt is het zelf maken wel te gek hoor. Ziet er tof uit! -bier

Plaats reactie