Decibel Amsterdam, was he maar zoals op de 96.2 FM!
Moderator: admin6
Nee hoor...Zelfs mijn vrouw luistert graag naar muziek die niet elke dag voorbij komt op de eenheidsworstenradio.
Ze heeft dan ook een gemiddelde smaak qua muziek en is daarom vrij vaak aan het luisteren naar de diverse streams die je tegenwoordig voorgeschoteld krijgt..(ook de afstandbediening van de schotel ontvanger heeft aardig wat niet alledaagse presets..)
Vroeger was idd niet alles beter, maar vroeger was het wel zo dat niet iedere radiozender de bekende beperkte en door uitgekiende marketingsonderzoekjes bepaalde playlistjes draaide.
En dat is het verschil met nu: "Men" denkt dat de luisteraar de behoefte heeft om radio als behang op de achtergrond aan te hebben staan..terwijl in IEDEREEN een muziekkenner schuilt en geen 2 huisvrouwen uit dezelfde doelgroepencategorie exact dezelfde muziek leuk zullen vinden...
Lang leve internetradio en de "freaklijstjes" ! Dan kunnen de mensen die geen leven hebben gewoon naar Sky of 538 blijven luisteren en pleurt de rest de I-pod nog eens vol met muziek die hard to find is..
Ze heeft dan ook een gemiddelde smaak qua muziek en is daarom vrij vaak aan het luisteren naar de diverse streams die je tegenwoordig voorgeschoteld krijgt..(ook de afstandbediening van de schotel ontvanger heeft aardig wat niet alledaagse presets..)
Vroeger was idd niet alles beter, maar vroeger was het wel zo dat niet iedere radiozender de bekende beperkte en door uitgekiende marketingsonderzoekjes bepaalde playlistjes draaide.
En dat is het verschil met nu: "Men" denkt dat de luisteraar de behoefte heeft om radio als behang op de achtergrond aan te hebben staan..terwijl in IEDEREEN een muziekkenner schuilt en geen 2 huisvrouwen uit dezelfde doelgroepencategorie exact dezelfde muziek leuk zullen vinden...
Lang leve internetradio en de "freaklijstjes" ! Dan kunnen de mensen die geen leven hebben gewoon naar Sky of 538 blijven luisteren en pleurt de rest de I-pod nog eens vol met muziek die hard to find is..
Jongens, We hebben het over niet eenheidsworst maar dan gaan we gelijk even naar vroeger terug.
Alleen al Nijmegen kende doorlopend 3 tot 4 zenders:
En de bekensten, zij hadden allemaal een format en strakke richtlijnen. Natuurlijk waren ook daar "schijt aan de programmaleiding" momenten maar een format was er overal. Vandaar dat er Delta-hits bestaan.
Welke naam je ook pakt, overal zie je een beeld terug komen of het een jongensroman was. Maar wat velen van ons vergeten zijn (of omdat zij niet tot pakhazen en dakhazen behoorden) is dat er ook vaak elende was,
Als er toen een radioforum geweest was, was er een jonge EA die elke dag klaagde na een inval dat een zender er iets te lang over zou doen om terug in de lucht te zijn.
Vroeger, tuurlijk het heeft zijn mooie momenten maar lang niet alles uit die tijd zal nu gaan werken. Eigenlijk zie je dat al.
Steeds meer zendertjes op i-net die een paar tientallen of hondertallen aan luisteraars gelijk hebben. Veel? Nee, want het web is in tegenstelling met een 100watt FM zender wel een veel groter bereik. Een voordeel is wel dat je weet wie er luistert en waar zij vandaan komen. Er zijn echter maar weinig zenders web-only die rendabel blijken te zijn.
En de bekensten, zij hadden allemaal een format en strakke richtlijnen. Natuurlijk waren ook daar "schijt aan de programmaleiding" momenten maar een format was er overal. Vandaar dat er Delta-hits bestaan.
Welke naam je ook pakt, overal zie je een beeld terug komen of het een jongensroman was. Maar wat velen van ons vergeten zijn (of omdat zij niet tot pakhazen en dakhazen behoorden) is dat er ook vaak elende was,
Als er toen een radioforum geweest was, was er een jonge EA die elke dag klaagde na een inval dat een zender er iets te lang over zou doen om terug in de lucht te zijn.
Vroeger, tuurlijk het heeft zijn mooie momenten maar lang niet alles uit die tijd zal nu gaan werken. Eigenlijk zie je dat al.
Steeds meer zendertjes op i-net die een paar tientallen of hondertallen aan luisteraars gelijk hebben. Veel? Nee, want het web is in tegenstelling met een 100watt FM zender wel een veel groter bereik. Een voordeel is wel dat je weet wie er luistert en waar zij vandaan komen. Er zijn echter maar weinig zenders web-only die rendabel blijken te zijn.
-
Je hebt helemaal gelijk!Mario G schreef:Jongens, We hebben het over niet eenheidsworst maar dan gaan we gelijk even naar vroeger terug.
Ik ben helemaal klaar met al die amateurs van vroeger die denken dat ze precies weten hoe het nu zou moeten. Commerciële radio anno 2009 is iets heel anders dan plaatjes draaien op een piraat in de jaren '80. Kap toch eens met dat gezeik over de eenheidsworst van nu en dat je een heleboel 'gewone' luisteraars kent die ook al die italo-kutzooi of wat jullie vroeger ook draaiden heel graag willen horen. Als de grote stations beter zouden scoren met obscure tipparadeplaatjes uit 1986, dan zouden ze morgen nog het format omgooien.
Zet lekker een webstream op, drink met elkaar een biertje en val ons er niet mee lastig!
Dat is het mooie van internet.De hobbyzenders hebben veelal niet meer dan tientallen tot enkele honderden luisteraars aan hun stream hangen.Makkelijk te controleren, geen gesjoemel met luistercijfers of dure onderzoekjes nodig.Als men dat al zou willen weten...
En er is dus blijkbaar wel behoefte aan.Want 100+ luisteraars op 1 van de inmiddels misschien wel MILJOENEN streams die er overal te vinden zijn? Da's best knap...want dat betekent dat er wel degelijk een behoefte aan specifieke formats is buiten de ge-ijkte paden...
Ik geloof dat alleen al de 80's 977channel er al enkele 10.000en luisteraars heeft verspreid over de verschillende streams die zij hebben...verrassend genoeg scoort techno ook heel hoog....
Daarom is het juist leuk om nummers op te zoeken die gewoon bij een gevoel passen.
In dit geval het gevoel van het oude DB..
En er is dus blijkbaar wel behoefte aan.Want 100+ luisteraars op 1 van de inmiddels misschien wel MILJOENEN streams die er overal te vinden zijn? Da's best knap...want dat betekent dat er wel degelijk een behoefte aan specifieke formats is buiten de ge-ijkte paden...
Ik geloof dat alleen al de 80's 977channel er al enkele 10.000en luisteraars heeft verspreid over de verschillende streams die zij hebben...verrassend genoeg scoort techno ook heel hoog....
Daarom is het juist leuk om nummers op te zoeken die gewoon bij een gevoel passen.
Nou als het over een internetstreampje gaat dan kan dit topic verplaatst worden naar het internetforum.
Overigens ben ik het helemaal eens met Fred en Mario.
Er wordt in deze hele discussie met geen woord gerept over de kosten van commerciele radio.
SENA, BUNA, kavelkosten, exploitatie van zenders, bedrijfvoering maar vooral geageert tegen het hudige Decibel en een hang naar het verleden.
En als je zo hangt naar 1985 dan zet je een stream van die goede oude tijd op en ga je daar je freakplaatjes draaien.
Dan doen anderen ook die verlangen naar zeezenders want radioinitatieven op dit gebied zijn ook allemaal al weer voorbij.
Keizerstad, wat ik toch een groep nadenkende mensen vind die bovendien nooit uit de lucht zijn geweest en vroeger een groot luisterpubliek had doet het nu ook op zijn manier, gaat enigzins van de gebaande wegen af door 8FM te volgen maar ook dat vereist zakelijk inzicht.
Overigens ben ik het helemaal eens met Fred en Mario.
Er wordt in deze hele discussie met geen woord gerept over de kosten van commerciele radio.
SENA, BUNA, kavelkosten, exploitatie van zenders, bedrijfvoering maar vooral geageert tegen het hudige Decibel en een hang naar het verleden.
En als je zo hangt naar 1985 dan zet je een stream van die goede oude tijd op en ga je daar je freakplaatjes draaien.
Dan doen anderen ook die verlangen naar zeezenders want radioinitatieven op dit gebied zijn ook allemaal al weer voorbij.
Keizerstad, wat ik toch een groep nadenkende mensen vind die bovendien nooit uit de lucht zijn geweest en vroeger een groot luisterpubliek had doet het nu ook op zijn manier, gaat enigzins van de gebaande wegen af door 8FM te volgen maar ook dat vereist zakelijk inzicht.
-
Nu snap ik waarom je zo'n afkeer hebt van marktonderzoek: je gebruikt gewoon lekker je eigen gedegen rekenmethode. Er zijn geen miljoenen webstreams en de meeste webstreams trekken nauwelijks meer dan 10 luisteraars, enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk. 100 X MILJOENEN is bijna net zo veel als de gehele wereldbevolking. Ik laat jou mijn belastingaangifte maar niet invullen...MFM schreef:Dat is het mooie van internet.De hobbyzenders hebben veelal niet meer dan tientallen tot enkele honderden luisteraars aan hun stream hangen.Makkelijk te controleren, geen gesjoemel met luistercijfers of dure onderzoekjes nodig.Als men dat al zou willen weten...
Radio 538 bereikt ruim 3 miljoen Nederlanders per week, Sky Radio ook, Q Music bijna 2,4 miljoen en Radio Veronica 1,6 miljoen. Allemaal dankzij die vreselijke eenheidsworst!
Kijk eens hier: http://www.internetluisteronderzoek.nl/. De luistercijfers van radioportal Nederland.fm, een plek waar alle radiozenders dezelfde uitgangspositie hebben in de strijd om de luisteraar. Welke stations scoren daar het beste? 538, Q Music, Sky en Veronica met al die uitgekauwde hits. En welke stations bungelen helemaal onder in de lijst? Juist, de zenders met al die prachtige juweeltjes die je vrouw zo graag wil horen...
Mag dit topic verhuizen naar de internetrubriek? Daar kom ik namelijk nooit...
Je hebt zeker wel gelijk, het ging mij ook niet om de luistercijfers an sich , maar om het feit dat het allemaal een beetje krom is dat men in Nederland allemaal hetzelfde kunstje op de radio doet terwijl er via internet gewoon veel meer en veel leukere dingen te horen zijn!
En als je dan ziet dat een 80s channel gewoon per stream al 5000 of meer mensen weet te boeien (en ze hadden geloof ik minimaal 8 of 9 servers draaien dus dan kom je al snel aan een veelvoud van... ) dan weet je gewoon dat je gelukkig niet de enige muziekliefhebber bent...dus als er mensen zijn die graag een DB horen met het sausje van vroeger, dan gun ik ze dat gewooon...en als mijn vrouw dat dan ook nog leuke muziek vind.....
Thats all...
Ter info: Shoutcast zegt:
Listeners: 622,670
Stations: 29,199
Streams Served: 7,051,335,517 IK ZEI TOCH MILJOENEN!!
En da's best veel toch?
En als je dan ziet dat een 80s channel gewoon per stream al 5000 of meer mensen weet te boeien (en ze hadden geloof ik minimaal 8 of 9 servers draaien dus dan kom je al snel aan een veelvoud van... ) dan weet je gewoon dat je gelukkig niet de enige muziekliefhebber bent...dus als er mensen zijn die graag een DB horen met het sausje van vroeger, dan gun ik ze dat gewooon...en als mijn vrouw dat dan ook nog leuke muziek vind.....
Thats all...
Ter info: Shoutcast zegt:
En da's best veel toch?
-
Da's dan 7,051,335,517 / 622,670 = zo'n 120.000 streams per luisteraar...MFM schreef: Ter info: Shoutcast zegt:
En da's best veel toch?
Voor elk format zijn wel luisteraars te vinden. Slechts de formats die de massa aanspreken zijn rendabel te exploiteren op een FM-frequentie. Sommigen op dit forum willen dat maar niet inzien en blijven volhouden dat dure FM-frequenties moeten worden gebruikt voor niche-formats.
Ik gun ieder z'n muzieksmaak en iedereen z'n eigen webstream. Prima toch?
Dat is iets meer dan 20 luisteraars per station als gemiddelde.MFM schreef: Listeners: 622,670
En da's best veel toch?
Dus er zullen streams van 100 , maar ook streams van 1 a 2 luisteraars bijzitten. Is nog niet echt veel natuurlijk, maar het zal wel steeds meer gaan worden en snel ook.
Binnen enkele jaren zullen het er duizenden per station zijn als de ontvangst nog meer binnen het bereik van de massa gaat komen. Nu zijn het merendeel de early adopters met een internetmobiel. Maar dat gaat snel anders worden.
Ja, en dan luistert iedereen de stream van 538 en bungelt het zo geprezen KXradio op de 45e plaats.
http://www.internetluisteronderzoek.nl/
-
Inderdaad. Hoe bereikbaar de nieuwe distributiemogelijkheden ook worden voor de massa, er zullen altijd een paar hele grote stations zijn en een enorme hoeveelheid hele kleintjes.RV schreef:Ja, en dan luistert iedereen de stream van 538 en bungelt het zo geprezen KXradio op de 45e plaats.