Decibel Amsterdam, was he maar zoals op de 96.2 FM!

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Gesloten
Mario G

Bericht door Mario G »

Geloof dat mijn opmerkingen weer discussie veroorzaakte..

Enfin, Ik zag elders op dit forum al staan hoe moeilijk sommige mensen een streampje konden beluisteren op een HTC telefoon. Eigenlijk zegt dit al genoeg. Zolang technieken de luisteraars dwingen om te veel handelingen uit te voeren, is een "echte" luisteraar ver te zoeken.

Voor hen die inzichten hebben in de echte gegevens zien dan ook dat Mobile (ondanks de mogelijkheden) amper gebruikt worden. Zelfs telefoons met ingebouwde radio hebben die functionaliteit zelden in gebruik, al was dat maar vanwege de beroerde kwaliteit van de toegepaste ontvangers.

Begrijp mij niet verkeerd, Diep in mijn hart hou ik niet van de genoemde eenheidsworst. Maar als ik hier mijn favoriete playlist neer zou gooien, dan begrijpen jullie dat mijn smaak niet hoeft overeen te komen met een product wat ik zou aanbieden.

Wat dat betreft, er was een lokaal station in Woudrichem die de volgende jingle draaide (helaas ben ik de genoemde artiesten kwijt dus even vrije invulling)

Ben jij fan van Andre Hazes? Metelica, Ramstein, of Mozart? Nou pak dan maar snel een cd en zet die aan. Wij draaien de muziek die iedereen horen wil

Ja, ze maken een mooie nieuwe waarheid, maar in de kern geeft dit wel aan dat als je veel luisteraars wilt.....

En om dan maar geheel in DB style te blijven: (geen DB keus maar wel freaky)

Hier mijn platen voor het volgende uur......Zijn er maar een paar, ze duren erg lang.

- Vivaldi - Le Quattro Stagioni (graag volledige versie)
- Chaplin Band - Il Veliero, (mag ook vervangen worden door het origineel van Luigi Battisti)
- Pink Floyd Shine On You Crazy Diamond (Parts I-V) (zijn we bijna een kwartier verder)
- Mo - Cheese ( in mijn jonge jaren "verliefd" op de zangeres (Linda Bloemhard) van deze Dordrechtse band. Andere Hit was: Fred Astaire en Asia.
- Kadanz - Intimiteit , tweede Nederlandse formatie (nee geen in de disco in dit lijstje) Was eigenlijk een popgroepje uit de Utrechtse homo scene. Hoorde je niet altijd aan de muziek af.

Geloof dat, inclusief 8 minuten reclame, 1 minuut verkeersinformatie, 30 seconden weer en 50 seconden verkeer, mijn uur er wel weer op zit.

Was mooie muziek maar of het veel luisteraars heeft getrokken.... Nee, is persoonlijk

Fijne avond nog en kom er maar in EA
Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Fred the Man schreef:
Je hebt helemaal gelijk!

Ik ben helemaal klaar met al die amateurs van vroeger die denken dat ze precies weten hoe het nu zou moeten. Commerciële radio anno 2009 is iets heel anders dan plaatjes draaien op een piraat in de jaren '80. Kap toch eens met dat gezeik over de eenheidsworst van nu en dat je een heleboel 'gewone' luisteraars kent die ook al die italo-kutzooi of wat jullie vroeger ook draaiden heel graag willen horen. Als de grote stations beter zouden scoren met obscure tipparadeplaatjes uit 1986, dan zouden ze morgen nog het format omgooien.

Zet lekker een webstream op, drink met elkaar een biertje en val ons er niet mee lastig!
Wanneer gaan wij eens een biertje drinken? Volgens mij kunnen wij het wel vinden!

Feit is natuurlijk ook gewoon dat de gemiddelde mens, de naam zegt het al, gemiddeld is! Die hebben gewoon geen interesse in muziek als hobby/verslaving/wegdroom wereld. Net als dat ze geen zin hebben om naar NOVA te kijken, maar liever naar Hart van Nederland kijken.

En nee, het is echt niet zo dat de mensen zo zijn omdat er geen andere keus is, want heel veel initatieven zijn gewoon gesneuveld bij gebrek aan luisteraars. Ik ben dan ook erg benieuwd naar wat Stenders weet te bereiken met KX als dat in de ether zou komen, iig wel respect voor zn lef!

Maar goed, radio maken is een vak, economisch overleven, de markt kennen, verstand hebben van marketing, psychologie etc etc. En in die freakplaatjes.. leuk, voor idd een webstream, of thuis!

Overigens met alle respect voor wat zenders als DB vroeger deden hoor, maar nu is het gewoon anders en dat begrijpen ze zelfs bij Decibel zelf.. Nu hier nog!
MFM

Bericht door MFM »

Ik blijf het een onzin discussie vinden.
De een zegt dat het om de knaken gaat als het om MAINSTREAM grote commerciele zenders gaat en de ander (ik?) zegt dat het juist om de behoefte van een in NL misschien klein aantal mensen gaat, maar dat er globaal genomen veel meer behoefte aan bepaalde niet alledaagse formats is dan dat men hier in het bekrrompen NL aan wil nemen...allebei redelijk aannemelijk lijkt mij?

Zo is Shoutcast/Winamp slechts 1 van de vele vormen van internetstreamen.Naast Shoutcast zijn er natuurlijk vele Winamp varianten zoals Icecast e.d. En is er ook nog zoiets al streamen in Windowsmedia formaat , Realplayer of zelfs met de Adobe plugin mogelijk..naast al die andere mogelijkheden zoals voor de mobiele telefoons enzo..

Dus dat eenheidsworstradio commercieel gezien misschien een succes is ( wat ik betwijfel gezien de grote zenders die de laatste jaren overgenomen of omgevallen zijn) is 1 ding.
Dat het de gemiddelde normaal tot hoger opgeleide M/V meestal niets doet of 538 of Sky aanstaat is een ander ding.Want meestal hebben die mensen er geen behoefte aan om naast de muziek in de auto of op het werk 's avonds nog ff naar de radio te luisteren maar genieten ze des te meer van de echte concerten en de alternatieve zenders op internet of de volgestampte MP3speler....ik in ieder geval wel...

Verklaar in ieder geval dan maar eens dat er in de top10 van shoutcast behalve op de 1e plaats er verder geen enkel Top40 station in voorkomt..wel TALK, JAZZ ,Techno , HipHop , Ambient en Dance..En dan is het T40 station niet eens te vergelijken met een 538...
Er is meer dan alleen maar NL internetradio...

Station:
.977 The Hitz Channel
Now Playing:
All American Rejects - Gives You Hell
Genre: Pop Rock Top 40
5,305 Listeners, 128 kbps, MP3
Station: .977 The Hitz Channel

Station:
..:: French Kiss FM ::..
Now Playing:
Kavinsky - Testarossa Autodrive
Genre: Dance Electronic ...
3,719 Listeners, 128 kbps, MP3
Station: ..:: French Kiss FM ::..

Station:
Groove Salad: a nicely chilled plate of ambient beats a...
Now Playing:
Lloop - Long Jumps
Genre: Ambient Chill
2,848 Listeners, 128 kbps, MP3
Station: Groove Salad: a nicely chilled plate of ambient beats and grooves. [SomaFM]

Station:
Alex Jones - Infowars.com
Now Playing:
Refeed: Hour 1 (Listen by phone 512-646-5000)
Genre: Talk News Politic ...
2,808 Listeners, 32 kbps, MP3
Station: Alex Jones - Infowars.com

Station:
TechnoBase.FM - 24h Techno, Dance, Trance, House and Mo...
Now Playing:
We aRe oNe
Genre: Techno Electroni ...
2,731 Listeners, 128 kbps, MP3
Station: TechnoBase.FM - 24h Techno, Dance, Trance, House and More - 128k MP3

Station:
-=[:: HOT 108 JAMZ ::]=- #1 FOR HIP HOP - 128K HD) * CO...
Now Playing:
~+ [P] Hot 108 Jamz Promo (2007) +~ - ~+ [P] Reque...
Genre: hip hop urban rap ...
2,569 Listeners, 128 kbps, MP3
Station: -=[:: HOT 108 JAMZ ::]=- #1 FOR HIP HOP - 128K HD) * CONNECT FROM OUR WEBSITE www.hot108.com

Station:
Radio Paradise - DJ-mixed modern & classic rock, world,...
Now Playing:
XTC - Dear God
Genre: eclectic rock
2,442 Listeners, 128 kbps, MP3
Station: Radio Paradise - DJ-mixed modern & classic rock, world, electronica & more - info: radioparadise.com

Station:
Absolutely Smooth Jazz - S K Y . F M - the world's smoo...
Now Playing:
Grady Nichols - Alone With You
Genre: Soft Smooth Jazz
2,396
Listeners, 96 kbps, MP3
Station: Absolutely Smooth Jazz - S K Y . F M - the world's smoothest jazz 24 hours a day

Station:
.977 The 80s Channel
Now Playing:
Richard Marx - Right Here Waiting (1989)
Genre: 80s Pop Rock
2,385 Listeners, 128 kbps, MP3
Station: .977 The 80s Channel

Station:
#MUSIK.CLUB - WWW.RAUTEMUSIK.FM - 24H MIXED HANDS UP TR...
Now Playing:
Track Update on www.RauteMusik.FM
Genre: TECHNO DANCE TRAN ...
2,262 Listeners, 128 kbps, MP3
RojanUK

Bericht door RojanUK »

Mario G schreef:- Kadanz - Intimiteit , tweede Nederlandse formatie (nee geen in de disco in dit lijstje) Was eigenlijk een popgroepje uit de Utrechtse homo scene. Hoorde je niet altijd aan de muziek af.
Misschien lees ik deze zin verkeerd, maar "In De Disco" was van Noodweer, niet van Kadanz. :???:
Voorheen medewerker van Radio Monique 963
Mario G

Bericht door Mario G »

RojanUK schreef:Misschien lees ik deze zin verkeerd, maar "In De Disco" was van Noodweer, niet van Kadanz. :???:
Klopt, jouw muziek kennis is juist, het was meer een zinspeling op dat formatie....... en daarmee doelde ik op het gegeven dat in de jaren 80, waaruit ook die plaat van Kadanz kwam, het gebruik van dit woord nog vrij normaal was. (zie het maar weer als een verborgen hint in de richting van "vroeger was alles beter".

Nu zou je overgeven als een presentator het over "formatie" heeft.

Dan even Reageren op Max, zie dat jij ook niet kon slapen. Hopelijk heb jij niet ook een mail van Hans gehad die je uit je slaap houdt, maar ik moet toch even inhaken op jouw opmerkingen.

De wijze waarop shoutcast omgaat met indelingen zijn niet altijd logisch t.o.v. de logische Europese indeling zou zijn. Hier hebben wij het minder over CHR e.d. Vaak bedoelen wij het zelfde maar benoemen........ enfin....

Daarbij nog een opmerking. Op shoutcast zijn er NU slechts 17 streams die boven de 1.000 luisteraars zitten. Ik keek net bij "
Inspirational" en daar was het maximale 135 luisteraars. Bij Holiday was het nog erger. Daar lag de max nu op 25 luisteraars. Als je dan nog even rekening houdt dat het NU in de VS gewoon overdag is............dan zijn dat verwaarloosbare aantallen. Wat dat betreft heeft Fred helemaal gelijk. Ook op internet een paar grote, en heeeeeeeeel veeeeel kleine "zendertjes"

Wereldwijd zijn er meer dan 800.000.000 mensen online actief. In het door jouw opgegeven overzicht kom ik op een gemiddelde van 2500 luisteraars per vermelde stream. omgerekend: 0.002% luisteraandeel naar boven afgerond.

Je hebt gelijk als je mij dan een beetje flauw noemt. Maar hiermee wil ik eigenlijk aangeven dat er op grond van deze berekeningen parallellen bestaan naar de gewone radiomarkt. 538 met een primaire doelgroep Nederland en daarna weer op te splitsen in hun normale profiel haalt deze cijfers ook met gemak. En dat op een landje van >16.000.000 inwoners. Ik kan me ook niet voorstellen dat er veel Russen naar 538 gaan luisteren (tuurlijk zulenl er wel 1 of 2 russen te vinden zijn.....). Ga je dit met de aantallen in de states vergelijken dan zou je na herberekening zelfs ontdekken dat 538 soms zelfs meer haalt online dan op dat moment de best beluisterde Amerikaan.

Dit is haast dezelfde discussie als over Italo muziek. Dat was mateloos populair in het Westland/Den Haag maar daarbuiten werd er amper naar Italoos geluisterd. Dat kan ik onderbouwen doordat ik destijds vaste klant was in de Steenstraat waar Attalos Import Records gevestigd was. (en voor de liefhebber van vroeger was alles beter: ik heb die reclame spot hier nog wel liggen). Heb nog een tijd lang de Attalos top 20 gedaan dus die freaky DB platen zijn mij ook niet geheel onbekend.

Maar ook dat was geen muziek voor de massa. Je schrijft... dat ondanks die eenheidsworst er toch zenders omvallen. Dat is ook logisch. Als je aan licenties zoveel moet uitgeven dat je bij voorbaat al bijna failliet bent, is het nog haast een wonder dat wij in Nederland commerciële radio kennen. Het drukt te veel op de lasten. Misschien had men beter een op omzet gebaseerd afdrachtmodel kunnen kiezen. Bijvoorbeeld: 20% van de inkomsten naar de fiscus.

Niet voor niets zijn deze stations bijna allemaal eigendom van krantgerelateerde media (Q-music = Persgroep, Decibel = Boemerang en RTL/538 is weer eigendom van een Luxemburgs bedrijf waarvan de aandeelhouders aanvankelijk uit de krantenwereld komen). Diegene die omvielen hadden te weinig in de kas en/of geen visie (zoals Caz onder SBS en Yorin onder RTL)

Wij zullen het wel nooit eens worden, daarvoor kennen we elkaar inmiddels te goed, maar juist omdat ik jou zo goed ken, weet ik ook dat vanuit jouw wijze van denken jouw visie klopt, maar denk je vanuit mijn visie, dan klopt de mijne (mooie manier om te zeggen dat iedereen wel een beetje gelijk heeft).

Aantallen, het zegt alleen wat als je het in het juiste kader zet.

En om daarvan mijn gelijk te weergeven: Google haalde ooit eens een grapje uit met 1-april. Welke clip je ook aanklikte op Youtube, je zag Rick Astley - Never Gonna Give You Up welke invloed dat grapje op die dag inhield voor het aantal previews laat zich raden.

Cijfers zeggen veel, zolang ze zuiver zijn. Maar zodra emotie (muziekvoorkeur, mijn vrouw vindt roze leuk of mijn buurman heeft een grotere auto dan ik) gaat meetellen kan de echte realiteit wel eens verzanden in een welles nietes spel waar niemand wat aan heeft.

Fijne nachtrust, ik ga nog snel even zorgen dat ik mijn deadline voor aanstaande zondag ga halen. Kijk dan maar even naar de nieuwe reporter.
RV

Bericht door RV »

Even los van de discussie; het valt mij op dat het Amsterdamse vrije radio zo vaak zo geroemd wordt.
Maar met alle respect, een Sjuul,, een Octaaf, een Radio Amsterdam Noord....

Dat waren toch lachertjes in vergelijking met een Delta 90 en een Keizerstad 91.1 die hun interne organisatie veel en veel beter op orde hadden en hun tijd ver vooruit waren.

En toen al bezig waren met een uitgekiend muziekbeleid en niet de tijd vulde met eindeloze maxisingles zonder enige structuur.
Elly van Amstel

Bericht door Elly van Amstel »

RV schreef:Even los van de discussie; het valt mij op dat het Amsterdamse vrije radio zo vaak zo geroemd wordt.
Maar met alle respect, een Sjuul,, een Octaaf, een Radio Amsterdam Noord....

Dat waren toch lachertjes in vergelijking met een Delta 90 en een Keizerstad 91.1 die hun interne organisatie veel en veel beter op orde hadden en hun tijd ver vooruit waren.

En toen al bezig waren met een uitgekiend muziekbeleid en niet de tijd vulde met eindeloze maxisingles zonder enige structuur.
En waar kwam je ook alweer vandaan?
jessica

Bericht door jessica »

Unique en Decibel bepaalden in die tijd de standaard. Sjuul was inderdaad niks. Maar je had ook nog satelite empire en Star, octaaf was ook prima. Later regeerden de stations uit Baarn.
Roulette en DigitaalFM.

Vooral DigitaalFM was echt super.
RV

Bericht door RV »

En waar kwam je ook alweer vandaan?
Hoe bedoelt u?
Maar je had ook nog satelite empire en Star
Jessica, met alle respect, dat was toch niet te vergelijken met een Keizerstad 91.1?
EA

Bericht door EA »

Smaken verschillen. Zowel in Amsterdam als in Nijmegen werd goede radio gemaakt. De stations waren hun tijd ver vooruit en overal zaten zenders met een bepaalde gedachten.
Weg met de eenheidsworst op de radio en het bewandelen van platgetreden paden.
RV

Bericht door RV »

Ja, en een Keizerstad bestaat nu nog.
Op een commercieel kavel, met alle exploitatiekosten van dien en wat men zich goed realiseert.
En dat het dus niet zo eenvoudig is en ook niet haalbaar meer om te klinken als in 1988.

Omdat het in huidige tijdperk nu eenmaal veel ingewikkelder ligt dan toen om de massa aan je te binden en ook nog succesvolle radio te maken.

Maar goed, ik kan mij vergissen en gaat de voormalige club van het oude Decibel bewijzen dat het allemaal anders kan.
jessica

Bericht door jessica »

Keizerstad was goed en Delta ook. Verder vond ik Decibel en Unique erg goed. Er waren ook nog wat leuke kleinere stations.
In een latere periode had je SRC in Culenborg en voornamelijk DigitaalFM waar radio op hoog niveau werden gemaakt. Amsterdam was niet de enige nee. Maar er waren wel een aantal goede bij.

Overigens kan je met een licht afwijkend format tegewoordig best goed scoren, kijk maar naar 8FM en Keizerstad. Ik denk dat dat toch de weg is die radiostations moeten kiezen. Misschien niet direct extreme keuzes maar toch ook verrassing. Niet allemaal achter 538 aan hobbelen en exact hetzelfde kopieren. DB kan denk ik hetzelfde bereiken. Zou wel fijn zijn ook een etherfrequentie te hebben. Hoewel webradio ook moet kunnen.
chamalkan

Bericht door chamalkan »

MFM schreef: Verklaar in ieder geval dan maar eens dat er in de top10 van shoutcast behalve op de 1e plaats er verder geen enkel Top40 station in voorkomt..wel TALK, JAZZ ,Techno , HipHop , Ambient en Dance..En dan is het T40 station niet eens te vergelijken met een 538...
Makkie. Meeste streams worden beluisterd via Windows Media Player, en gestart vanaf de site van de radiozender.
westermaatje

Bericht door westermaatje »

Beste menschen ik moet erg lachen om jullie commentaar maar FM is in de verre toekomst een medium wat gaat verdwijnen, roepen jullie dat we in de jaren 80 zijn blijven hangen??
Get a life!! Grundig heeft al een 2 dins autoradio die via 3gp en gprs streams aankan tot 380 KBS....
Bij Freecom ( en andere merken) zijn er radio's te koop die gewoon kunnen streamen via de draadloze verbinding in huis op de stereo.

Dit is de toekomst en nee niet morgen maar wel over een jaar of 5 a 10 kijk hoe snel de ontwilkkeling is gegaan van de autoradio's met usb aansluitingen..mp3 players ed.

De kosten zijn goed te overzien om te streamen en ook voor de Mobiel op ACC zijn de kosten goed op te hoesten, Buma/Stemra/Sena ook erg goed te doen (1100 euries P/J)

En zoals je zult weten time fly's when you're having fun.

Wie heeft het erover dat we het allemaal weer beter weten?
Nice format...??? dat er een onderdeel van is dat er freakplaatjes uit de jaren 80 tussen staan...slechts een klein onderdeel vh format.
We hebben alleen een andere visie wbt radio en of er mensen op zitten te wachten nou dat zien we dan wel weer!.

Daarnaast roepen jullie dat t alleen over een inernetstream gaat.....beetje jammer want blijkbaar hebben jullie t wederom niet door wat er allemaal speelt op dit moment in radioland, t ene na het ander station valt om of staat op omvallen.

Ik zeg maar zo..."zo moeilijk is radio nu ook weer niet!" -love -bier -bier

Westerneus
RV

Bericht door RV »

Hierin heb je een punt Westermaat, het is echter onduidelijk in welke vorm digitale radio massamedium wordt en op welke wijze dit zal plaatsvinden.
Het volgende artikel geeft wel een aardige uiteenzetting:

http://www.nederland.broadbandtvnews.com/?p=628
Gesloten