| Auteur |
Bericht |
|
|
| breiz |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 01:55 |
|
|
|
|
ALGEMEEN DAGBLAD: Bauer en Weber op FM
Door MARK LANGESLAG
HILVERSUM - De muziek van Frans Bauer, Wolter Kroes, Marianne Weber en Andre Hazes keert terug in de ether.De zender 100% NL gooit vanaf zaterdag het roer om en draait dan nog vrijwel uitsluitend volks repertoire.
Het toeval wil dat RADIONL uit het noorden van het land gisteren maar liefst elf nieuwe regionale frequenties kreeg toegewezen, waardoor het station binnenkort volgens eigen zeggen op Zuid-Holland, Limburg, Brabant en Zeeland na in heel Nederland is te ontvangen.
Radio 100% NL wil zich met een nieuwe koers onderscheiden van stations als Radio 538 en Q-Music, zegt de recent aangetreden algemeen directeur Dennis Korthouwer. ,,Met artiesten als Frans Bauer, Jan Smit, Nick en Simon, 3J’s, Rene Froger, Gerard Joling, Thomas Berge, Grad Damen en Jannes gaan we een heel ander geluid laten horen.’’
RADIONL-directeur Nico Silvius is niet bang voor de concurrentie. ,,Leuk is het natuurlijk niet dat zij opeens ook volkse muziek gaan draaien, maar het geeft wel aan hoe populair het is.’’
Sinds Radio Noordzee en Radio 2 bijna tien jaar geleden stopten met het volkse genre is het op enkele regionale stations en piraten na verdwenen uit de ether. Geen zender wilde het draaien uit angst voor een te oud luisterpubliek, dat bij adverteerders niet in trek is.
Radiogoeroe Erik de Zwart denkt dat er ‘een omslag’ heeft plaatsgevonden. ,,Door de populariteit van artiesten als Jan Smit en Thomas Berge kan dit genre óók een jong publiek trekken,’’ zegt hij.
‘Nederlandse muziek zit enorm in de lift’
Lange tijd leek het volkse genre op de radio morsdood. Noordzee FM stopte er in 2000 mee, Radio Nationaal gaf er de brui aan en ook Radio 2 deed Frans Bauer in de ban. Maar de tijd is er weer rijp voor, denkt ex-Radio 538 directeur Erik de Zwart. Hij noemt de koerswijziging van Radio 100% NL, dat sinds dit weekend weer volop volkse muziek draait , ‘uitermate verstandig’.
,,Zeven procent marktaandeel? Het is zo maar mogelijk. Toen ik begin jaren ’80 bij Veronica Nederland Muziekland presenteerde, was Nederlandse muziek ook heel populair. Je had acts als Toontje lager en de Frank Boeijen Groep. Daarna werd het genre een beetje belegen, maar door nieuwe helden als Jan Smit, Thomas Berge en Nick Simon hoef je je niet te schamen als je naar Nederlandse muziek luistert. Ook jongeren niet.’’
Wolter Kroes beaamt. ,,Afgelopen weekend stond ik twee keer in een uitverkocht HMH in Amsterdam. 12.000 man. Tachtig procent was jonger dan 30 jaar. Hele hordes studenten heb ik gezien. De afgelopen drie jaar zit Nederlandse muziek enorm in de lift. Gelukkig ontdekt de radio dat nu ook weer.’’
De Zwart vindt 100% NL nu ‘dramatisch’. ,,Slechter kan niet. Ze draaien alle genres door elkaar. Bij een radiostation moeten luisteraars meteen weten waar het voor staat.’’
Dat beaamt directeur Dennis Korthouwer. ,,100% NL is nu niet onderscheidend genoeg en we zijn gewoon te klein. Adverteerders kunnen ons makkelijk links laten liggen. Straks niet meer. Voor het eind van het jaar moeten we winstgevend zijn.’’
Korthouwer denkt vooral luisteraars in de leeftijd van 35 tot 55 jaar te trekken die buiten de grote steden wonen. In het noorden en oosten van het land moet hij de concurrentie aangaan met stations als Radio NL, een commerciële zender met regionaal bereik. In de regio Utrecht zit Bingo FM. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| Female RF |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 09:05 |
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
| Peterheefteenradio |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 09:52 |
|
|
|
|
Kijk kijk, ze worden daar wakker bij 100%NL. Eindelijk wordt het kavel dan gevuld met muziek waarvoor het is bedoeld.  |
_________________ De zon schijnt op de radio |
|
| Terug naar boven |
|
| dre |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 10:54 |
|
|
|
|
He he na een paar jaar zeuren wordt het dan eindelijk een feit dat er een 'landelijk dekkend nederlandstalig radiostation komt".
Nu nog wat beter bij het genre pasende jocks en het zal langzaam maar zeker een succes worden!
Let wel niet voor mijn eigen muzieksmaak maar wel voor vele andere... |
_________________ Net terug van een radiostage in LA. |
|
| Terug naar boven |
|
| EA |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 11:46 |
|
|
|
Misschien een verstandige beslissing. Iets wat regionaal en lokaal goed scoort hoeft niet gelijk landelijk aan te slaan, ook niet voor wat betreft adverteerders. We zullen het meemaken. Het zal in iedergeval onderscheidener zijn dan nu.
Ik ben overigens benieuwd wat er met mensen als Nienke Disco gaat gebeuren die notabene volgende week vanuit de Gouden Kooi een programma zou gaan verzorgen. Met alle respect, ik vind haar niet echt op een zender passen met het volkse genre, en zo zijn er nog wel meer DJ's daar. Het is over het algemeen een zeer jong team. |
_________________ Mijn radio weblog:
http://www.erwinsweblog.nl , lees hem dagelijks. |
|
| Terug naar boven |
|
| keesradio |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 11:58 |
|
|
|
|
Die nieuwe koers is al behoorlijk ingezet, je hoort nu al meerdere keren per dag Thomas Berge en Jan Smit. En dat nu al enige maanden. Nu moet dat nog even doordringen bij de fans. In het Noorden van het land heeft 100% NL wel te maken met stations die dit genre ook draaien. In Zeeland b.v is er geen enkele concurent.
En een goede presentator draait alles al zal het even wennen zijn voor Dave en de rest van de jocks. |
Laatst aangepast door keesradio op 05 Mrt 2008 12:05; in totaal 2 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
| Kayfabe |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 12:03 |
|
|
|
|
| moeten ze ook bijpassende - meer volkse - persentatoren aannemen. |
|
|
| Terug naar boven |
|
| EA |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 12:05 |
|
|
|
| Ik hoor nog weinig verschil hoor, deze artiesten draaide ze al eerder. Ik denk dat het format vanaf zaterdag pas echt om gaat. |
|
| Terug naar boven |
|
| elwin |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 12:49 |
|
|
|
|
Goed dat 100%NL eindelijk de koers gaat omgooien. Dat format met hiphopmuziek etc. heeft niet gewerkt... Ik kan hier verder geen enkele volksmuziek zender ontvangen, alleen via de kabel Radio Moonlight.
Allemaal leuk, maar ik denk niet dat ik een luisteraar wordt van het nieuwe 100%NL.. meestal staat hier Radio 10 Gold, 3FM of Radio 2 aan...  |
|
|
| Terug naar boven |
|
| LOS |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 13:53 |
|
|
|
|
Waren er niet meer stations die steeds van format veranderden? Zoals R.o.g. radio dat later Touch radio werd. Vervolgens is dat station verdwenen.
Volgens radio.nl moet 100%NL in het noorden (en oosten) concurrentie aangaan met Radio NL. 100%NL is in Friesland slecht te ontvangen. Voorheen kwam de 94.2MHz perfect door in Drachten. Maar sindsdien de 94.1MHz (vanuit Tjerkgaast) er is gekomen was dat al snel afgelopen. RTL FM adverteerde in Drachten destijds bij de bushaltes, 94.2MHz FM! De 99.1MHz FM is ook niet echt een aanrader omdat de 99.1MHz Groningen interferentie heeft met eveneens de 99.1MHz Tjerkgaast. Misschien kan daar een steunzender bij komen van 100%NL. Zij hadden de kans om mee te doen met de veiling dacht ik?! Dan was er een betere dekking, van Heerenveen tot Groningen. Bijv. de 97.3MHz. De 97.3MHz gaat nu naar Radio NL toe. Terwijl in Heerenveen je de 94.1MHz glashelder ontvangen kunt evenals de 96.0MHz. Frequentie verspilling dus.
100%NL met 70% muziek uit Nederland? |
_________________ Wijs een spotter niet terecht, hij zou je haten, berisp een wijze, en hij mag je graag. |
|
| Terug naar boven |
|
| Phoenix |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 18:45 |
|
|
|
Goede beslissing. Alleen heb ik inmiddels weinig vertrouwen in de leiding van dit station.
Kayfabe schreef: moeten ze ook bijpassende - meer volkse - persentatoren aannemen.
Idd. |
_________________ 28-01-08 / 22-04-10
Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk. |
|
| Terug naar boven |
|
| Zwarte IJsbeer |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 18:48 |
|
|
|
| Nu ben ik benieuwd hoe de dj's van 100%NL daar over denken. Naar mijn mening is er op Dave Donkervoort na niet 1 geschikt voor dit genre. |
_________________ Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht |
|
| Terug naar boven |
|
| EA |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 18:58 |
|
|
|
| Begin van de middag hoorde ik vooralsnog wel dat die Nienke Disco volgende week gewoon de Gouden Kooi in gaat om daar elke middag een radioprogramma vandaan te presenteren. Misschien is het personeel nog niet ingelicht over deze nieuwe koers? |
|
| Terug naar boven |
|
| Peterheefteenradio |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 19:40 |
|
|
|
|
LOS schreef: Waren er niet meer stations die steeds van format veranderden? Zoals R.o.g. radio dat later Touch radio werd. Vervolgens is dat station verdwenen.
Volgens radio.nl moet 100%NL in het noorden (en oosten) concurrentie aangaan met Radio NL. 100%NL is in Friesland slecht te ontvangen. Voorheen kwam de 94.2MHz perfect door in Drachten. Maar sindsdien de 94.1MHz (vanuit Tjerkgaast) er is gekomen was dat al snel afgelopen. RTL FM adverteerde in Drachten destijds bij de bushaltes, 94.2MHz FM! De 99.1MHz FM is ook niet echt een aanrader omdat de 99.1MHz Groningen interferentie heeft met eveneens de 99.1MHz Tjerkgaast. Misschien kan daar een steunzender bij komen van 100%NL. Zij hadden de kans om mee te doen met de veiling dacht ik?! Dan was er een betere dekking, van Heerenveen tot Groningen. Bijv. de 97.3MHz. De 97.3MHz gaat nu naar Radio NL toe. Terwijl in Heerenveen je de 94.1MHz glashelder ontvangen kunt evenals de 96.0MHz. Frequentie verspilling dus.
100%NL met 70% muziek uit Nederland?
De 99.1 MHz aanzetten vanaf Smilde met de antennes van de 92.2 MHz (ex Omrop Fryslan). Is dat een optie? Hiermee kwam Omrop Fryslan destijds goed door in heel Noord-Nederland. |
_________________ De zon schijnt op de radio |
|
| Terug naar boven |
|
| jessica |
Geplaatst: 05 Mrt 2008 20:02 |
|
|
|
Al bij de overname van de frequenties van RTL FM had 100% NL direct met deze muziek van start moeten gaan.
Dan hadden ze nu al een stuk groter geweest. Misschien is het nog niet te laat, maar na 1 valse start een verandering van format nu wellicht de definitieve richting gevonden.
Heb altijd gezegd dat dit soort muziek wel op een marktaandeel van 4 a 5% kan rekenen. Met de lage kosten van 100% in ogenschouw genomen moet dit voldoende zijn om in de winst te draaien. |
_________________ ==> Luister naar: Grooves Radio <==
Grooves
Grooves Radionomy |
|
| Terug naar boven |
|
|
|