Rechten enzo voor internet radio

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderators: admin6, admin5

Rechten enzo voor internet radio

Berichtdoor durkp » 10 dec 2007 19:37

Hallo,,

Ik zit zelf bij Lokale omroep Gasterlan.
En nu zitten we er over te denken om ook over internet te gaan uitzenden.

En nou was mijn vraag als er ook speciale kosten waren voor bume en/of sena? voor het uitzenden?

Mvg Durk
durkp

Re: Rechten enzo voor internet radio

Berichtdoor remco_k » 10 dec 2007 20:01

durkp schreef:Hallo,,

Ik zit zelf bij Lokale omroep Gasterlan.
En nu zitten we er over te denken om ook over internet te gaan uitzenden.

En nou was mijn vraag als er ook speciale kosten waren voor bume en/of sena? voor het uitzenden?

Mvg Durk

De Olon is je vriend in dit geval. Die vraag had je daar ook neer kunnen leggen.

Lid van de Olon? Ja-> Dan kost het regelrecht, direct en ongewijzigd 'uitzenden' van je uitzending op internet je niets extra. Simulcasting noemen ze dat.
Deze service zit namelijk al ingecalculeerd in de diverse kosten voor Buma en Sena.
Deze regeling lijkt binnenkort wel op de schop te gaan, dus nu kost het nog niets extra's maar dat kan veranderen. Wel even opgeven bij de Olon dat je dit gaat doen.

Ben je geen lid van de Olon, dan moet je zelf je rechten regelen en inderdaad (fors) extra voor betalen.
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.
remco_k

Berichtdoor BlackTiger » 10 dec 2007 20:38

@remco_k: Iemand rekende uit dat je voor een gewoon internetstation, maandelijks intotaal 107 euro kwijt bent aan
Buma/Stemra + SENA
Buma particulier : € 22,69 per maand.
Sena particulier : minimaal: €44,8 per maand (als je gemiddeld max. 5 luisteraars per plaat hebt) ,maximaal: € 84,50 per maand (als je gemiddeld boven de 5 luisteraars per plaat uitkomt).

Als je geld gaat verdienen (commerciel*) kunnen de kosten extreem hoog oplopen!!
Als je buitelandse luisteraars heb dien je daar extra voor te betalen.

commercieel* = Google ads / banners / reclamespots / etc , sponsoring valt hier NIET onder

Kan dit wel?
BlackTiger

Berichtdoor Ghost » 10 dec 2007 21:42

Ik heb ze zojuist weer betaald.

max 100 luisteraars,
sena € 45,56
buma/stemra € 30.94

prijzen zijn inc btw per maand
Radio is een beleving
http://www.futurefm.nl
Ghost

Berichtdoor remco_k » 11 dec 2007 10:08

@ 2 reakties hierboven:
Ik vind het best een hoop geld...
Ik ga er even vanuit dat de lokale omroep Gasterlan gewoon lid is van de Olon, zoals de meeste lokale omroepen in het land. In dat geval mogen ze op internet simulcasten zonder extra te hoeven betalen. Al dan niet uitzenden van reclame is ook gedekt.
Je kan een lokale omroep dan ook in geen enkel opzicht vergelijken met een (al dan niet commercieel) internet radio station. Dus ook niet qua prijzen van internet radio.

Zijn ze geen lid van de Olon en/of streamen ze andere content dan hun huidige uitzending dan kost het zoals gezegd wel geld. Maar; ze zenden hoogst waarschijnlijk ook reclame uit en dan vraag ik me af of je met deze omstandigheden onder de €100,- per maand blijft.
remco_k

Berichtdoor BlackTiger » 11 dec 2007 15:41

Ghost schreef:Ik heb ze zojuist weer betaald.

max 100 luisteraars,
sena € 45,56
buma/stemra € 30.94

prijzen zijn inc btw per maand
En dan ben je commerciëel?
BlackTiger

kosten

Berichtdoor hit nl » 11 dec 2007 16:24

Wij hebben informatie opgevraagd bij de buma dit was het antwoordt.

Ze mailde en belde binnen 3 dagen terug dus erg netjes ???

Hij zei nog dat ze nu met een soort razzie bezig waren om site,s zoder licentie
aantepakken ??????

Wanneer je op je website internetradio gaat plaatsen/ uitzenden dan zal je voor het ter beschikking stellen van (beschermde) muziekwerken uit het Buma/Stemra repertoire onze auteursrechtelijke toestemming dienen te verkrijgen. Buma/Stemra behartigt namelijk de belangen van meer dan 16.000 aangesloten componisten, tekstdichters en muziekuitgeverijen. Op het moment dat de muziekwerken van deze auteurs worden gebruikt, dient daarvoor vervolgens de auteursrechtelijke toestemming te verkrijgen via ons. Bijgaand tref je voor de volledigheid de nadere informatie aan inzake de overeenkomst 'Webcasting'.

WEBCASTING

Omschrijving: het aanbieden van audio- en/of videostreams, die door de kijker/luisteraar niet vastgelegd kunnen worden. De kijker/luisteraar kan de inhoud van de stream niet zelf bepalen (er is geen on demand functie aanwezig voor de kijker/luisteraar)

Tarief: 13% van de met de website/streams gerealiseerde inkomsten met een minimum per "kanaal/stream” per maand volgens onderstaand tariefschema.

Onder ‘gerealiseerde inkomsten’ verstaan wij inkomsten welke door de exploitant van de website worden gegenereerd met betrekking tot het ter beschikking stellen van tijd en/of ruimte op de Internetsite(s) ten behoeve van reclame uitingen, daaronder begrepen maar niet uitsluitend banners, pop-ups e.d. maar ook sponsoring en bartering inkomsten, waarop de daadwerkelijke kosten van reclameburo kortingen, reclame agentschappen commissies en eigen verkoopkosten in mindering mogen worden gebracht tot een maximum van 25%.

Minimum vergoeding webcasting :

GEBRUIKERSCATEGORIE
Minimum per "kanaal/ stream" per maand exclusief btw

BEDRIJFSMATIG - iedere bij een KvK ingeschreven entiteit (bedrijven, organisaties, stichtingen, VOF's, etc.) - particulieren met inkomsten genererende sites
€ 65,00

PARTICULIER Oftewel: particulieren met sites die geen inkomsten genereren
€ 26,00

Voor sommige audio/video abonnementsdiensten kan een andere minimumvergoeding van kracht zijn; hiervoor gelieve u contact met ons op te nemen. Dit tarief zal per kalenderkwartaal worden gefactureerd, een maand facturatie is daarbij niet mogelijk. Zoals je leest, wordt er binnen dit tarief niet gerekend op basis van een aantal luisteraars, maar naar zaken als inkomsten verkrijgen vanuit de website of stream, het aantal streams en het verschil tussen bedrijfsmatige en particuliere gebruikers.

Om deze overeenkomst op te kunnen stellen hebben we de volgende gegevens nodig:

- De exacte naam van de contractpartij, als ook diens NAW-gegevens;

- De naam van de tekeningsbevoegde binnen de contractpartij;

- De ingangsdatum van de webcasting activiteiten (inclusief een testperiode);

- De URL of naam van de website.

Tenslotte willen we je er op wijzen dat je ook met de Stichting Sena contact op dient te nemen inzake de toestemming namens het Naburig Recht (www.sena.nl). Deze stichting behartigt namelijk de belangen van de uitvoerende artiesten en fonogrammen producenten, ook namens deze organisatie zul je dus de vereiste toestemming dienen te verkrijgen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik die graag van je.

Met vriendelijke groet,

Xander Gallois

Online Licenties
HIT NL
De leukste hits op het internet
www.hitnl.nl
hit nl

Re: kosten

Berichtdoor hendrik1980 » 11 dec 2007 17:11

hit nl schreef:Wij hebben informatie opgevraagd bij de buma dit was het antwoordt.

Ze mailde en belde binnen 3 dagen terug dus erg netjes ???

Hij zei nog dat ze nu met een soort razzie bezig waren om site,s zoder licentie
aantepakken ??????

Wanneer je op je website internetradio gaat plaatsen/ uitzenden dan zal je voor het ter beschikking stellen van (beschermde) muziekwerken uit het Buma/Stemra repertoire onze auteursrechtelijke toestemming dienen te verkrijgen. Buma/Stemra behartigt namelijk de belangen van meer dan 16.000 aangesloten componisten, tekstdichters en muziekuitgeverijen. Op het moment dat de muziekwerken van deze auteurs worden gebruikt, dient daarvoor vervolgens de auteursrechtelijke toestemming te verkrijgen via ons. Bijgaand tref je voor de volledigheid de nadere informatie aan inzake de overeenkomst 'Webcasting'.

WEBCASTING

Omschrijving: het aanbieden van audio- en/of videostreams, die door de kijker/luisteraar niet vastgelegd kunnen worden. De kijker/luisteraar kan de inhoud van de stream niet zelf bepalen (er is geen on demand functie aanwezig voor de kijker/luisteraar)

Tarief: 13% van de met de website/streams gerealiseerde inkomsten met een minimum per "kanaal/stream” per maand volgens onderstaand tariefschema.

Onder ‘gerealiseerde inkomsten’ verstaan wij inkomsten welke door de exploitant van de website worden gegenereerd met betrekking tot het ter beschikking stellen van tijd en/of ruimte op de Internetsite(s) ten behoeve van reclame uitingen, daaronder begrepen maar niet uitsluitend banners, pop-ups e.d. maar ook sponsoring en bartering inkomsten, waarop de daadwerkelijke kosten van reclameburo kortingen, reclame agentschappen commissies en eigen verkoopkosten in mindering mogen worden gebracht tot een maximum van 25%.

Minimum vergoeding webcasting :

GEBRUIKERSCATEGORIE
Minimum per "kanaal/ stream" per maand exclusief btw

BEDRIJFSMATIG - iedere bij een KvK ingeschreven entiteit (bedrijven, organisaties, stichtingen, VOF's, etc.) - particulieren met inkomsten genererende sites
€ 65,00

PARTICULIER Oftewel: particulieren met sites die geen inkomsten genereren
€ 26,00

Voor sommige audio/video abonnementsdiensten kan een andere minimumvergoeding van kracht zijn; hiervoor gelieve u contact met ons op te nemen. Dit tarief zal per kalenderkwartaal worden gefactureerd, een maand facturatie is daarbij niet mogelijk. Zoals je leest, wordt er binnen dit tarief niet gerekend op basis van een aantal luisteraars, maar naar zaken als inkomsten verkrijgen vanuit de website of stream, het aantal streams en het verschil tussen bedrijfsmatige en particuliere gebruikers.

Om deze overeenkomst op te kunnen stellen hebben we de volgende gegevens nodig:

- De exacte naam van de contractpartij, als ook diens NAW-gegevens;

- De naam van de tekeningsbevoegde binnen de contractpartij;

- De ingangsdatum van de webcasting activiteiten (inclusief een testperiode);

- De URL of naam van de website.

Tenslotte willen we je er op wijzen dat je ook met de Stichting Sena contact op dient te nemen inzake de toestemming namens het Naburig Recht (www.sena.nl). Deze stichting behartigt namelijk de belangen van de uitvoerende artiesten en fonogrammen producenten, ook namens deze organisatie zul je dus de vereiste toestemming dienen te verkrijgen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik die graag van je.

Met vriendelijke groet,

Xander Gallois

Online Licenties

Klopt dus precies wat Blacktiger schrijft: 26 euries ex btw = € 30, 94 incl btw.
Weet je dus ook meteen wat je als particulier MINIMAAL kwijt bent aan Sena (zie ook het antwoord van Blacktiger): € 45,56 incl. btw
hendrik1980

Berichtdoor Adriaan » 11 dec 2007 17:16

Gelukkig, dan klopt het dus want € 26,00 exclusief BTW = € 30,94 inclusief BTW voor een particulier zonder inkomsten genererende website. Dat betaal ik ook elke maand.

Tip: verdiep je vooral ook even in SENA. Als je gemiddeld meer dan 5 luisteraars hebt en 24 uur / 7 dagen wilt gaan uitzenden, loopt het bedrag voor SENA al snel hoger op dan het bedrag dat Ghost hier noemt.

Ghost schreef:
sena € 45,56

Ik moet aanzienlijk meer betalen bij veel minder dan 100 luisteraars (Ghost?).
Adriaan

Berichtdoor durkp » 11 dec 2007 17:41

we zijn lid van olon

en we wouden zo 30 a 40 luisteraars.

Groeten
durkp

buma

Berichtdoor hit nl » 11 dec 2007 18:28

Bij de buma kijken ze niet naar luisteraars al heb je er 1000 , Als het maar 1 stream is en geen reklame op zender en site.

Nou heb ik ook gekeken bij dah hosting die hebben toch ook leuke pakketten
20 slots je moet blij zijn als je dit haalt op internet.
Incl buma en sena voor 85 euries dat is ook wel te doen ???.
HIT NL
De leukste hits op het internet
www.hitnl.nl
hit nl

Berichtdoor remco_k » 11 dec 2007 22:19

durkp schreef:we zijn lid van olon

Groeten

Mooi zo, dan heb je dus nergens omkijken naar. Alles is reeds geregeld, je mag je stream in de lucht steken. Zie mijn eerste post een stukje omhoog.
Voor de goede orde doe je er goed aan om dit ook even aan de Olon te vragen, dan krijg je er ook de voorwaarden bij te horen (waaronder dat het 100% simulcast moet zijn).
Dus; regel een goede relay en gaan met die banaan! Laat maar weten wanneer de stream in de lucht is.

Laat je verder niet van de wijs brengen door iedereen die hier met bedragen aan het gooien is, die zijn dus -niet- van toepassing op jullie.

Edit en offtopic:Volgens mij kan je beter eerst energie steken in je eigen programmering en Omrop Fryslân uit je programma schrappen en daarvoor in de plaats je eigen programmering plaatsen. Luisteraars snappen niets van dit soort constructies.
Daarnaast geef je Omrop Fryslân nog een gratis steunzender ook. Of krijgen jullie betaald van ze om hun programma door te zetten? :smile:
remco_k

Berichtdoor WBITS-Michel » 12 dec 2007 15:46

Nou, dan lijkt me dat dit topic klaar is.
Een eigen programma op WBITS? stuur even een berichtje!
Ik luister WBITS Internetradio en KXRadio.
WBITS-Michel

Berichtdoor Ingmar » 13 dec 2007 09:47

remco_k schreef:
durkp schreef:we zijn lid van olon

Groeten

Mooi zo, dan heb je dus nergens omkijken naar. Alles is reeds geregeld, je mag je stream in de lucht steken. Zie mijn eerste post een stukje omhoog.
Voor de goede orde doe je er goed aan om dit ook even aan de Olon te vragen, dan krijg je er ook de voorwaarden bij te horen (waaronder dat het 100% simulcast moet zijn).
Dus; regel een goede relay en gaan met die banaan! Laat maar weten wanneer de stream in de lucht is.

Laat je verder niet van de wijs brengen door iedereen die hier met bedragen aan het gooien is, die zijn dus -niet- van toepassing op jullie.

Edit en offtopic:Volgens mij kan je beter eerst energie steken in je eigen programmering en Omrop Fryslân uit je programma schrappen en daarvoor in de plaats je eigen programmering plaatsen. Luisteraars snappen niets van dit soort constructies.
Daarnaast geef je Omrop Fryslân nog een gratis steunzender ook. Of krijgen jullie betaald van ze om hun programma door te zetten? :smile:

Het schijnt vrij normaal te zijn om als friese lokale zender Omrop Fryslân door te zenden als er geen programmering draait. ik zie en hoor het vaker.
I like it!
Ingmar

Berichtdoor remco_k » 13 dec 2007 13:34

Ingmar schreef:Het schijnt vrij normaal te zijn om als friese lokale zender Omrop Fryslân door te zenden als er geen programmering draait. ik zie en hoor het vaker.

Niet alleen in Friesland hoor. :))
Door het hele land gebeurd het veelvuldig. Als je als lokale omroep betaald krijgt van de regionale om je zender aan hun ter beschikking te stellen, dan snap ik de keuze misschien wel. Elke andere reden is niet meer van deze tijd (wat mij betreft).
remco_k

Volgende

Keer terug naar Internet Radio