Stream op je mobiel!

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderators: admin6, admin5

Berichtdoor EA » 03 okt 2007 06:57

Kampie schreef:Ik heb zelf een QTEK 9100 en geniet altijd van een stream in bus/trein. Werkt voor mij beter dan een Nokia met ingebouwde FM radio.

Met mijn telefoon luister in regelmatig naar een stream van Tunin.fm. Soms heb ik van die momenten dat ik naar een stream wil luisteren die niet via Tunin te ontvangen is dan zet ik (remote) gewoon mijn eigen 24kbps stream op. Met Coreplayer is het dan prima een PLS ontvangen.

Ik heb nu een T-Mobile abbo van 9,95 en daar wordt het niet in verboden. Ook mijn voormalige Telfort 9.95 abbo verbood het ook niet.

De oplossing is dus:
Install Coreplayer op je mobiel.
Install Shoutcast (DSP PLUGIN) op je PC.
Stel je Shoutcast in op max 32 kbps (als je een GPRS abbo hebt).
Laat je PC aan als je gaat reizen.
Ga remote op je pc en selecteer de stream die je wil. (het mooiste zou zijn als daar een of andere webinterface voor gemaakt zou kunnen worden, iemand???)

Of surf naar Tunin.fm en luister naar de stream die zij aanbieden.

Kun je in die player niet streams openen door het URL in te toetsen, net zoals bij de WMP? En het mooie zou zijn als je die URLdus ook kunt safen zodat je hem zo weer aan kunt klikken.
Weg met de eenheidsworst op de radio en het bewandelen van platgetreden paden.
EA

Berichtdoor Joost » 03 okt 2007 09:45

Je kunt hier ook kijken: http://mobile.actionradio.nl/luisteren.php

En meteen ook luisteren. AAC-streams geven de beste kwaliteit, met een lage bitrate.
Nee, niet DEN DRAAIER!
Joost

Berichtdoor mib_martijn » 03 okt 2007 10:11

Ik heb ook een web 'n walk abo van 9.95 bij T-Mobile. Via Tunein.FM kun je echt perfect radio luisteren. Een zender zoals Kink FM, die niet in de ether zit, kun je op deze manier ook beluisteren. Geweldig!
mib_martijn

Berichtdoor Kampie » 03 okt 2007 10:37

EA schreef:
Kun je in die player niet streams openen door het URL in te toetsen, net zoals bij de WMP? En het mooie zou zijn als je die URLdus ook kunt safen zodat je hem zo weer aan kunt klikken.
Jawel dat kan niet.. maar je moet wel een lage bitrate hebben. Anders kan je verbinding het niet aan.

In de WMP player van mijn mobiel pakt hij helaas niet gewone url's. Volgens mij iets met codecs ofzo..
Kampie

Berichtdoor EA » 03 okt 2007 11:47

Kampie schreef:
EA schreef:
Jawel dat kan niet.. maar je moet wel een lage bitrate hebben. Anders kan je verbinding het niet aan.

In de WMP player van mijn mobiel pakt hij helaas niet gewone url's. Volgens mij iets met codecs ofzo..

Dat is lastig, dan zou je b.v. zo naar shoutcast.com kunnen gaan en daar het IP adres van de stream in kunnen voeren en dan kunnen luisteren. Is er niet een foefje voor om dit toch te doen? Dan kun je ook buiten tunin.fm om naar streams luisteren.
EA

Berichtdoor Kampie » 03 okt 2007 16:01

EA schreef:
Kampie schreef:
EA schreef:

Dat is lastig, dan zou je b.v. zo naar shoutcast.com kunnen gaan en daar het IP adres van de stream in kunnen voeren en dan kunnen luisteren. Is er niet een foefje voor om dit toch te doen? Dan kun je ook buiten tunin.fm om naar streams luisteren.
Dat doe ik dus met mijn eigen stream opzetten en die gewoon lager doorsturen. Prima luisterkwaliteit als je in de bus zit. Ik zoek alleen nog iets om van stream te switchen.

Een pagina dus waar ik een lijstje op zet en door te klikken gaat mijn shoutcast die dan streamen in lagere kwaliteit. Ik zal binnenkort eens uitzoeken of dat mogelijk is op 1 of andere manier..
Kampie

Berichtdoor EA » 03 okt 2007 16:31

Kampie schreef:
EA schreef:
Kampie schreef:
EA schreef:

Dat doe ik dus met mijn eigen stream opzetten en die gewoon lager doorsturen. Prima luisterkwaliteit als je in de bus zit. Ik zoek alleen nog iets om van stream te switchen.

Een pagina dus waar ik een lijstje op zet en door te klikken gaat mijn shoutcast die dan streamen in lagere kwaliteit. Ik zal binnenkort eens uitzoeken of dat mogelijk is op 1 of andere manier..

Een eigen stream opzetten is geen optie, dat is wel erg omslachtig. Ook ben je dan gedwongen om naar 1 station te luisteren. Er moet toch wel iets zijn waardoor het wel kan?
EA

Berichtdoor Kampie » 04 okt 2007 00:02

IK heb een redelijk omslachtige oplossing gevonden.
Luister en huiver.

- Installeer shoutcast op je pc en config hem voor mobiele stream (24kbps etc.).
- Installeer Jukebank op je pc.
- Open in "C:\Program Files\Jukebank\Jukebank Server" de config.xml en voeg .pls toe aan de allow list.
- Start shoutcast.
- Start Jukebank (en edit ff je DSP plugin)
- Vervolgens doe je het volgende:
* Verzamel van je favoriete of eventuele favoriete radiostations de .pls bestanden en sla ze op in door jezelf gekozen map. (bijv. C:\Playlists\)
* Stel in Jukebank in dat hij alleen de map C:\Playlists\ pakt.

Op die manier kan je dus bepalen welke .pls jouw huispc pakt. En kan je dus luisteren naar de stream die je wilt.

Tot zover mijn meest omslachtige en voorlopig enig werkende betoog.

En als je je huispc niet aan kan laten moet er iets anders op verzonnen worden. Ik zal eens kijken.. :)
Kampie

Berichtdoor EA » 04 okt 2007 06:59

Kampie schreef:IK heb een redelijk omslachtige oplossing gevonden.
Luister en huiver.

- Installeer shoutcast op je pc en config hem voor mobiele stream (24kbps etc.).
- Open in "C:\Program Files\Jukebank\Jukebank Server" de config.xml en voeg .pls toe aan de allow list.
- Start shoutcast.
* Verzamel van je favoriete of eventuele favoriete radiostations de .pls bestanden en sla ze op in door jezelf gekozen map. (bijv. C:\Playlists\)

Op die manier kan je dus bepalen welke .pls jouw huispc pakt. En kan je dus luisteren naar de stream die je wilt.

En als je je huispc niet aan kan laten moet er iets anders op verzonnen worden. Ik zal eens kijken.. :)

Ja dit blijft omslachtig natuurlijk. Als ik weg ben wil ik graag mijn PC uitzetten. Ik blijf het vreemd vinden dat er in de mobiel variant van de Windows Media Player geen boxje zit waar je het URL rechtstreeks kunt intikken en kunt luisteren want het is gewoon een .pls bestand, dat zou hij moeten pakken. Alhoewel, een .pls bestand is voor winamp maar er is nog geen mobiele variant van de winampplayer volgens mij? .asx files zou je dus wel moeten in kunnen tikken. Misschien lukt het als je het adres in de browser balkt in tikt, enter geeft en dat dan de player opent. Zoals je het ook wel eens doet in je normale browser van je PC?
EA

Berichtdoor Kampie » 04 okt 2007 09:05

EA schreef:
Kampie schreef:IK heb een redelijk omslachtige oplossing gevonden.
Luister en huiver.

- Start shoutcast.

Ja dit blijft omslachtig natuurlijk. Als ik weg ben wil ik graag mijn PC uitzetten. Ik blijf het vreemd vinden dat er in de mobiel variant van de Windows Media Player geen boxje zit waar je het URL rechtstreeks kunt intikken en kunt luisteren want het is gewoon een .pls bestand, dat zou hij moeten pakken. Alhoewel, een .pls bestand is voor winamp maar er is nog geen mobiele variant van de winampplayer volgens mij? .asx files zou je dus wel moeten in kunnen tikken. Misschien lukt het als je het adres in de browser balkt in tikt, enter geeft en dat dan de player opent. Zoals je het ook wel eens doet in je normale browser van je PC?
Ik gebruik Coreplayer als mobiele winamp. Maar je blijft altijd zitten met het feit dat je een hele langzame verbinding hebt. En dus moet je een lage bitrate hebben.

Coreplayer speelt met gemak alle pls bestanden af. Geen probleem. Alleen de bitrate speelt je parten.
Kampie

Berichtdoor mib_martijn » 04 okt 2007 09:44

Inderdaad wel erg jammer, maar je kan ook een duurder abo nemen, dan heb je ook een snellere verbinding en dus toereikend voor een bitrate van 192 kb/s. Het is opzich wel een grappig verschijnsel dat we vaak hoge kwaliteit eisen, maar wanneer er een nieuwe techniek is accepteren we ook eerst dat de kwaliteit vaak minder is. :-)
mib_martijn

Berichtdoor Kampie » 04 okt 2007 10:13

mib_martijn schreef:Inderdaad wel erg jammer, maar je kan ook een duurder abo nemen, dan heb je ook een snellere verbinding en dus toereikend voor een bitrate van 192 kb/s. Het is opzich wel een grappig verschijnsel dat we vaak hoge kwaliteit eisen, maar wanneer er een nieuwe techniek is accepteren we ook eerst dat de kwaliteit vaak minder is. :-)
Nou uit mijn veel te dure boxen hier in de kamer wil ik wel goed geluid horen. Anders heb ik die dingen voor niets aangeschaft. Maar oordopjes van minder dan 2 tientjes hoef ik niet perse goede kwali uit te horen.

En die boxen die hier staan heb ik voor de hele dag en ik zit max 4u per week in het openbaar vervoer. Dat kan ik wel behappen.
Kampie

Berichtdoor mib_martijn » 04 okt 2007 10:24

Haha, uiteraard! Maar je ziet dat soort dingen gewoon vaak terug. :-)
mib_martijn

Berichtdoor EA » 04 okt 2007 11:46

Tja, je moet het ook doen met die 32 kbps streampjes. Verder lijkt het me zaak dat radiostations als ze willen dat ze mobiel te beluisteren zijn ook hun streams in 32 kbps aan gaan bieden. Gelukkig zijn er daar veel van te vinden op shoutcast.com alleen vraag ik me af of die mobiel te bereiken is die website? Of hebben ze een speciaal mobiel URL?
Verder lees ik veel over dat 3g? Wat houd dat precies in en is de dekking een beetje goed in Nederland? Is toch een soort van WiFi?
EA

Berichtdoor mib_martijn » 04 okt 2007 13:40

3G is toch UMTS, GPRS of HSDPA? Het kan een van de 3 zijn of alle 3. Het is iig geen WiFi. De dekking is wel okay, eigenlijk hetzelfde als je belt.
mib_martijn

VorigeVolgende

Keer terug naar Internet Radio