Visuele Radio

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Dgevents

Visuele Radio

Bericht door Dgevents »

Beste allemaal,

Visuele Radio is tegenwoordig een must have als je nog mee wilt doen met lokale radio. Het hoort er tegenwoordig bij en voegt iets toe aan de uitzending. Nu zijn wij bij de lokale omroep al geruime tijd bezig om dit te realiseren. We hebben tijd gedacht aan Visual radio assist. Helaas is dit niet wat wij verwachtten. Veel problemen en slechte service.

Nu hebben we besloten om zelf aan de slag te gaan. We hebben gekozen voor VMix. We hebben het voor elkaar om de camera's te laten switchen door middel van triggers. Nu willen wij alleen nog kunnen overschakelen naar overvieuw en willen we muziekvideo laten zien tijdens het afspelen van nummers. Zijn er mensen met ervaring hiermee en/of tips.

Groetjes

boxfm

Re: Visuele Radio

Bericht door boxfm »

Dgevents schreef:
06 mei 2020 22:37
Visuele Radio is tegenwoordig een must have als je nog mee wilt doen met lokale radio. Het hoort er tegenwoordig bij en voegt iets toe aan de uitzending.
Vraag mij oprecht af of dat wel klopt, dat het een must have is om nog mee te doen. Klinkt meer als een argument van personen die 'visual radio erdoor willen drukken'.

Visual radio is -nog steeds- niet iets dat standaard bij radio hoort. Er zijn, ook landelijk, meer zenders zonder visual radio dan met. Het voegt niets toe aan de uitzending, het merendeel van je luisteraars zit namelijk gewoon bij een radio en kijkt niet mee. Visual Radio kan wel wat toevoegen aan je omroep, maar alleen als je op de radio relevante content maakt en deze met visual radio bijvoorbeeld op televisie uit kan zenden. Een inhoudelijk interview met een burgemeester kan bijvoorbeeld prima dienen als tv-item of programma.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Sterker nog, er zijn links en rechts al heel wat vrijwillige radiomakers gestopt omdat er zo nodig een camera in de studio moest komen.

Ik kreeg onlangs een aanvraag van een lokale omroep of ik voor hen interviews wilde maken. Dan konden ze het filmen en op de lokale televisie uitzenden. Televisie doe ik niet aan en toen bleek dat ik het zeker niet als vrijwilliger zou gaan doen hadden ze ineens geen interview programma meer nodig.

Om je vraag te beantwoorden, ik heb bij een streekomroep gewerkt waar ze dat systeem hebben. Daar werkt het wel aardig, ware het niet dat ze nog niet de helft van de muziek video’s in hun systeem hadden staan.

Dgevents

Bericht door Dgevents »

Bij onze omroep kiezen de radiomakers er zelf voor! Weet jij toevallig waar ze mee werken?

Feivel

Bericht door Feivel »

Dgevents schreef:
07 mei 2020 12:33
Bij onze omroep kiezen de radiomakers er zelf voor! Weet jij toevallig waar ze mee werken?
Grote omroepen werken bijvoorbeeld met OmniVeo (van M&I/OmniPlayer) of het systeem van Broadcast Bionics. Je kunt ook muziekvideo’s in vMix zetten en ze laten starten via een trigger. Je moet ze dan alleen voor de juiste momenten cueën.

Ik raad je af om muziekvideo’s uit te zenden. Er rust auteursrecht op de video, waardoor je naast Buma/Stemra en Sena ook aan Videma moet betalen. Ik heb me eens laten vertellen dat je dan vele duizenden euro’s per maand verder bent.

Over de discussie wel of niet Visual Radio ga ik niet meer in. De oude garde wil geen camera’s, de jonge garde wil het wel. Echt lokale omroep-gekibbel. Ik zou gewoon visual radio opzetten met een Elgato Streamdeck. Maak er een knop op dat het beeld in de studio ook uit kan (bijvoorbeeld door het te vervangen met het logo van de omroep), en niemand hoeft zich meer aangetast te voelen in de privacy. Hoeft ook niemand te stoppen ;-).

jensdelanger

Bericht door jensdelanger »

Citaat:
"Visuele Radio is tegenwoordig een must have als je nog mee wilt doen met lokale radio. Het hoort er tegenwoordig bij en voegt iets toe aan de uitzending."

"Een must have" en "het hoort erbij", vind ik 'n beetje van die loze kreten eerlijk gezegd. Waarom is het een must-have, want wat voegt het dan precies toe aan "de uitzending"? Geldt dat voor elke uitzending? Of voor bepaalde uitzendingen in het bijzonder?

Wat WIL je ermee? Heb je daar al over nagedacht? Of is het meer van: "bij grote zenders doen ze het ook en wij willen ons graag een grote zender voelen"? Gezien je aankeiler heeft het redelijk wat schijn van het laatste. Misschien kun je dan beter gaan vloggen dan radiomaken?

Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Denk dat de topic starter moet afvragen wat is er te zien voor de kijker, wat is de toegevoegde waarde? Is het leuk om te kijken?

Een programmamaker die wat interessant zit te doen en wat presentaties, voegt niets toe.

Ik vermoed al snel voor eigen vriendjes en familie.

Er moet wat te zien zijn, wat te beleven. Wat clipjes draaien gelooft men wel, een tikker tape met schaarse reakties ook niet.

Dus wat wil je laten zien?

WinnaarRadioring2023

Heb even 2 lokale omroepen opgezocht met een live stream. De ene is een publieke omroep, de andere is commercieel.

https://www.rtvnof.nl/live-studio/

https://goudafm.nl/goudafm-live/

Dit levert echt razend interessante content op, zo’n lege, donkere studio. Echt een ‘must have’ om naar te kijken. Als je dit niet hebt hoor je er inderdaad niet bij. Ik zeg, allemaal aan de visual radio.

niels=radio

Bericht door niels=radio »

Visuele radio is wat mij betreft niet per sé een livestream in de studio.
Ik ken landelijke, maar ook lokale zenders, die een complete video-infrastructuur hebben, maar dat niet live streamen.

De opnames daarvan worden gebruikt om de leuke/goede/grappige/inhoudelijke content uit te knippen en op sociale media aan te bieden. Ik denk dat je dat als lokale omroep zeker moet willen. Live studiobeelden = geen must, maar als je een horecaondernemer in de studio hebt met een ludieke actie is het online makkelijker delen met beeld.

WinnaarRadioring2023

niels=radio schreef:
12 mei 2020 07:37
Visuele radio is wat mij betreft niet per sé een livestream in de studio.
Ik ken landelijke, maar ook lokale zenders, die een complete video-infrastructuur hebben, maar dat niet live streamen.

De opnames daarvan worden gebruikt om de leuke/goede/grappige/inhoudelijke content uit te knippen en op sociale media aan te bieden. Ik denk dat je dat als lokale omroep zeker moet willen. Live studiobeelden = geen must, maar als je een horecaondernemer in de studio hebt met een ludieke actie is het online makkelijker delen met beeld.
Dit is nou het eerste argument wat ik lees, wat wel hout snijdt. Zo had ik het dan weer niet bekeken.

jensdelanger

Bericht door jensdelanger »

Ik hoopte eigenlijk van de topicstarter eerst wat meer onderbouwing voor zijn stelling, maar helaas. Dan toch maar even mijn eigen inhoudelijke bijdrage:

Er zijn best mooie toepassingen te verzinnen waarbij "Visual radio" inderdaad iets toevoegt. Zoals Niels hierboven stelt: fragmenten uit uitzendingen delen op social media is er een van. De content is dan wel leidend natuurlijk.

Ik zou me ook kunnen voorstellen dat je een live actualiteitenprogramma, met gasten en lokatie-reportages crossmediaal uitzendt. Zoals je talkshows op TV ook op de achtergrond aan kan hebben staan en zonder aandacht aan het beeld alleen het geluid hoort - is in feite ook 'n soort radio - kun je talkshows op de radio ook op beeld-platforms uitzenden. En in plaats van videoclips bij de muziek, kun je ook video-reportages koppelen aan de audiobestanden die je met je playout software wegstart tijdens de uitzending. Heb je iemand aan de telefoon, dan een foto van diegene in beeld. Wellicht kun je zelfs videogesprekken (skype) integreren in de uitzending.

Het crossmediaal maken van je programma's kan je doelgroep en bereik vergroten en bijdragen tot meer betrokkenheid bij je publiek. Bovendien worden televisie-uren bij lokale omroepen maar moeizaam gevuld met content, dus op die manier kan het een zeer pragmatische oplossing zijn.

Dat vergt natuurlijk wel goed nadenken over de manier waarop je alle content gaat produceren. Van oudsher is de productie van content doorgaans vrij "single-platform" minded. Dus: of je maakt een video, of een radioreportage, of een paar foto's met een tekstverslag. Nu ga je voor video, waarbij je dus rekening moet houden met het feit dat het item ook "blind" overgebracht moet kunnen worden en dat je moet nadenken over het geluid. Het werkt meerdere kanten op. En dan nog blijft het de vraag: werkt het ook? Onder bepaalde kritische voorwaarden kan ik me voorstellen van wel, maar de praktijkervaring heb ik er nog niet mee.

Maar muziekvideoclips uitzenden is voor een lokale omroep wat mij betreft absoluut een no-go.

Marco79

Bericht door Marco79 »

Omroep Glow FM (onderdeel lokale omroep Eindhoven) heeft ook live beeld:
https://www.youtube.com/watch?v=hWJIYUd ... =emb_title

Paar jaar geleden (4 of 5?) videoclips. Later webcambeelden en nu wat je nu ziet. Met liveprogramma's de DJ geschakeld.

Marco79

Bericht door Marco79 »

Vroeger was het trouwens iets 'unieks'. Keek toen online naar Decibel (Neunen tijd, 2001/2002). Je had ook DaluxFM in Wageningen meen ik... Die hadden een webcam en fatsoenlijke stream. Heel wat in die tijd.

Nu is iedereen in 1 druk live op YouTube en Facebook. Bijna 20 jaar geleden gaaf, nu denk je waarom.

Radiooo

Bericht door Radiooo »

Marco79 schreef:
12 mei 2020 18:49
Omroep Glow FM (onderdeel lokale omroep Eindhoven) heeft ook live beeld:
https://www.youtube.com/watch?v=hWJIYUd ... =emb_title

Paar jaar geleden (4 of 5?) videoclips. Later webcambeelden en nu wat je nu ziet. Met liveprogramma's de DJ geschakeld.
Ik vraag me af hoe Glow een livestream krijgt via Youtube. Youtube gooit namelijk op geven moment je stream er van af omdat er auteursrecht op de muziek zit. Er is geen optie in Youtube om aan te vinken dat je hiervoor betaald. Weet iemand hoe ze dat doen?

Dgevents

Bericht door Dgevents »

Goedemiddag,

Ik ben zelf aan de slag gegaan met het programmeren van Visuele Radio. Het is mij gelukt en we hebben nu leuke televisie. Jens de Langer is een echte kenner denk ik. Denkt dat het allemaal maar radio spelen is zonder eigenlijk te weten wat er aan de hand is. Op lokaal niveau moet je tegenwoordig alles uit de kast trekken. De Olon gaat namelijk heel erg korten en wilt nog maar een paar lokale omroepen hebben. Wij als lokale omroep moeten nieuws uit de omgeving brengen anders trekken we het niet en gaan we de strijd niet winnen. Gelukkig wist de heer De Lange dit natuurlijk al.

Wij gaan visuele radio maken voor televisie en internet, omdat wij regelmatig leuke gasten uit de omgeving hebben. Wij hebben diverse programma’s op de radio die ook heel goed op tv uitgezonden kunnen worden. Daarnaast zijn er raadsvergaderingen die op tv en radio uitgezonden worden en af en toe voorzien worden van commentaar. Dus het gedeelte populair doen voor familie en vrienden laten we zo maar even.

Er worden absoluut geen videoclips uitgezonden. Een no go inderdaad. Mochten mensen wel geïnteresseerd zijn in visuele radio en het niet meteen afblazen, dan kan je mij even berichten. Ik heb maanden gezocht en nu eindelijk de oplossing. Ik bespaar je dus het zoeken naar oplossingen.

En nog even voor iedereen die er over twijfelt. Ik denk dat het goed is dat ook radio met de tijd mee gaat. Verdwijnen zal het nooit, maar mee ontwikkelen is nodig.

Plaats reactie