Algemene tips opstellen programmering

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderators: admin6, admin5

Algemene tips opstellen programmering

Berichtdoor Joop » 16 okt 2012 14:52

Ik was me net aan het afvragen of er algemene tips zijn die verband houden met het opstellen/veranderen van een programmering van een lokale omroep.
Ik was al aan het googlen geslagen en heb ook de zoekfunctie van dit forum gebruikt, maar ik kon weinig echte informatie vinden.
Bijvoorbeeld:
- op welke tijdstippen is het het handigst om programma's met veel gesproken woord/informatie neer te zetten en op welke tijdstippen is het beter om wat luchtigers te brengen?
- op welke momenten van de dag wordt er het meest naar de radio geluisterd?

Het lijkt me leuk als hier niet alleen antwoorden en tips gepost worden, maar ook vragen van andere forummers over programmeren, zodat het topic nuttig wordt voor meerdere mensen en er een soort centraal punt ontstaat.
Joop

Re: Algemene tips opstellen programmering

Berichtdoor Ingebruik » 16 okt 2012 20:52

Dit is een topic dat in potentie alle kanten op kan gaan :wink:

Laat ik dan eens beginnen met te zeggen: maak een zoveel mogelijk horizontale programmering! En kies voor een bepaalde lijn in je muziekformat en hou dat aan. Wat je precies kiest is een andere discussie, maar kies in ieder geval iets en leef dat na! Zodat het geen allergaartje wordt, dat vind niemand te vr*ten.
Ingebruik

Berichtdoor hollandio » 17 okt 2012 07:14

Mijn idee idd Horizontale programering en dus herkenbaar voor elke luisteraar die weet wat er die week / dag komt .
hollandio

Berichtdoor v.ijl » 17 okt 2012 09:40

Naar mijn idee (maar wie ben ik?) ga je je eerst iets anders afvragen!
a) Wie is de doelgroep?
b) Wat wil de doelgroep horen
c) uitzenden via de ether en/of internet
d) In mindere mate: hoe groot is het (fysieke) bereik
Deze gegevens kun je dan als kapstok gebruiken voor de (horizontale!) programmering!

mvg
v.ijl
v.ijl

Berichtdoor T!m » 17 okt 2012 20:47

Zeer goede feedback van v.ijl! Stem je muziekmix af op de doelgroep, en ontdek wanneer die luistert (dit zal meestal uitkomen op tussen 7.00 en 19.00). Na 19.00 kun je afwijken van de programmering en de diepte ingaan (gesproken woord/specifieke doelgroepprogramma's). Overdag nonstop muziek (of goede jocks/voicetracks) afgewisseld met nieuws & info.
Dit geldt zowel voor doordeweeks als in het weekend.
T!m

Berichtdoor v.ijl » 18 okt 2012 10:25

In rood de dingen die om aandacht vragen......
T!m schreef:Zeer goede feedback van v.ijl! Stem je muziekmix af op de doelgroep, en ontdek wanneer die luistert (dit zal meestal uitkomen op tussen 7.00 en 19.00). Na 19.00 kun je afwijken van de programmering en de diepte ingaan (gesproken woord/specifieke doelgroepprogramma's). Overdag nonstop muziek (of goede jocks/voicetracks) afgewisseld met nieuws & info.
Dit geldt zowel voor doordeweeks als in het weekend.

Muziekmix: Hier wordt er van uit gegaan dat de doelgroep muziek wil! => WAT wil de doelgroep!
Specifieke doelgroepprogramma's, Overdag: De specifieke doelgroepprogramma's zendt je uit in prime-time, dat kan zowel overdag als 's-avonds zijn! (onderzoek houden!)
Jocks /voicetracks is weer afhankelijk van (m.i.) de muzieksoort.
Ga eens te rade bij een specifieke doelgroepzender (willekeurig: Radio Maria)

mvg
v.ijl
v.ijl

Berichtdoor v.ijl » 18 okt 2012 11:07

Iets wat volgt op "Algemene tips opstellen programmering" is de voice-processor! :))
Doe je de voice-processor voor je luisteraars, of voor jezelf?????
WAT wil de doelgroep horen, wat wil je zélf horen........

mvg
v.ijl
v.ijl

Berichtdoor Joop » 22 okt 2012 10:00

v.ijl schreef:Naar mijn idee (maar wie ben ik?) ga je je eerst iets anders afvragen!
a) Wie is de doelgroep?
b) Wat wil de doelgroep horen
c) uitzenden via de ether en/of internet
d) In mindere mate: hoe groot is het (fysieke) bereik
Deze gegevens kun je dan als kapstok gebruiken voor de (horizontale!) programmering!

mvg
v.ijl
In ons geval is de doelgroep en de muziekmix al onderzocht en over nagedacht.
Zo horizontaal mogelijk is qua programmering sowieso het plan (voor zover dat mogelijk is qua bezetting), in het kader van de herkenbaarheid.

Ik ben wel benieuwd of er ergens onderzoeken zijn te vinden wanneer mensen het meest naar de radio luisteren en ook op welke manier (behang, aandachtig luisterend, etc).

Overigens blijkt dat er steeds meer mensen radio luisteren, dat had ik ook niet verwacht met alle mp3 spelers tegenwoordig.
Joop

Berichtdoor Wissewasje » 22 okt 2012 11:09

Toevallig ben ik ongeveer met een hetzelfde bezig. Ondanks dat je je format en doelgroep al vast hebt staan en het niet het antwoord is waar je op zit te wachten, deel ik mijn aanpak toch graag:

1. Breng Via 'Statline' van het Centraal Bureau Voor De Statistiek de bevolkingsopbouw van je uitzendgebied in kaart. (Leeftijdsgroepen, opleidingsniveau, allochtoon/autochtoon etc).
2. Onderzoek wat er al aan regionaal en lokaal product aanwezig is en welk format en doelgroep deze hanteren.
3. Probeer een doelgroep te vinden die groot genoeg is (zie je bevolkingsopbouw bij 1) maar die de andere zenders bij 2 nog niet bedienen.
4. Indien de andere regionale of lokale zenders alle doelgroepen al bedienen en alle formats gecovered zijn, kan je een variant op een format bedenken dat regionaal werkt. Heeft je uitzendgebied veel laagopgeleiden? Dan mag je aannemen dat wat meer Nederpop en niet te moeilijke pop in kan. Veel allochtonen? Meer Urban en R&B in je muziekmix enz.

Natuurlijk moet je altijd aannamen doen. Wie zegt dat alle allochtonen van Urban houden? Dat weet je niet zeker, maar kan je wel aannemen.

Ik heb zelf geen onderzoeken kunnen vinden die over luistergedrag en plaatsen waarop etc gaan. Maar hier moet je gewoon dingen aan gaan nemen. Ochtendshow en Drivetime zullen wat actiever beluisterd worden dan de kantoortijden. Over dit soort logica is trouwens een prima boek: "Radiomanagement" van Sieb Kroeske.

Als je uitzendgebied beperkt is, zou ik tevens je blokjes muziek kort houden. Zorg dat 10-15 luisteren volledig representatief is voor je muziekmix. Zo krijgen luisteraars die bijvoorbeeld door autorijden buiten je bereik komen toch een goede indruk en komen ze als het bevalt en ze weer binnen bereik zijn weer terug.
Probeer in alles 'de apple' onder de radio stations te zijn. Wees een stukje gladder, een stukje slimmer, sexyier en beter.
Wissewasje

Berichtdoor RBS » 19 nov 2012 20:06

Of je biedt hetzelfde programma van bv. 4 uren aan via stream on demand.
Zelfde inhoud, andere stem(men)(of zelfde) maar andere muziek.
bv. luister hier naar lokale informatie, kies voor JAZZ, HITS, OLDIES,... iedereen die in de localiteit woont kiest zijn persoonlijk genre van muziek en krijgt toch de correcte informatie over zijn gemeente, stad te horen met zijn lievelingsmuziek.
Luistert er niemand dan verbruik je ook niets qua data en je ziet in de statistieken welke genres het meest gesmaakt worden.

Een andere manier van radio maken misschien.
Radio, het theater van de verbeelding - Bouwjaar 1966 - na 31 jaar serieus radiogaar !
RBS

Berichtdoor morningdj » 24 nov 2012 21:15

Er is in dit specifieke geval een groot verschil tussen opstellen en veranderen. Als je rücksichtslos de programmering buigt naar wat je toepast moet je er zeker van zijn dat je 0.0 aan luisteraandeel hebt. Elke wijziging kan een beweging de verkeerde kant op zijn.

Kijkend naar andere voorbeelden, dan zijn er een aantal formules die zijn toegepast: de zgn. alles ineens 100x verbeterd, of de geleidelijke transitie. Laatstgenoemde buigt, eerstgenoemde forceert (hoewel het in sommige gevallen ook wel werkt).

Aangezien je een leidraad hebt meegekregen omdat je het hebt over lokale omroep, stel ik voor, dat als je lokale omroep zijn serieus neemt, je de ICE-norm gaat staven en aanvullen, en je PBO erbij betrekt. Laatstgenoemde zouden namelijk de reps. moeten zijn van je programmering.
Weg met alle platgestampte worsten en eenheidspaden!
morningdj

Keer terug naar Lokale Omroepen