Origineel FM Gekort door Gemeenten.

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderators: admin6, admin5

Origineel FM Gekort door Gemeenten.

Berichtdoor ZeelandFM » 11 sep 2012 21:12

GOES - Lokale radiozender Origineel FM maakt bezwaar tegen de kortingen die de gemeente Kapelle en Goes doorvoeren op de bekostigingsgelden voor 2012 voor de omroep.
Door de kortingen komt het functioneren van de omroep in het laatste kwartaal dit jaar onzeker.

De gemeente Borsele, de derde gemeente waar Origineel FM uitzendt, geeft de omroep het bedrag dat was gevraagd voor 2012, 1,09 euro per huishouden. De Vereniging voor Nederlandse Gemeenten adviseert een normbedrag van 1,29 euro per huishouden.

"We hebben minder gevraagd omdat wij weten dat gemeenten het ook met minder geld moeten doen. Maar dat Goes slechts 50 eurocent wil geven, vinden wij onterecht. Kapelle heeft nu besloten om 0,86 cent per huishouden te geven, dat vinden wij een veel te zware korting.", zegt programmaleider en bestuurslid Marcel Blok.

http://www.pzc.nl/regio/bevelandenthole ... n-Goes.ece
ZeelandFM

Re: Origineel FM Gekort door Gemeenten.

Berichtdoor ZeelandFM » 11 sep 2012 21:33

Kleine rekensom geeft aan dat de totale subsibie als de gemeenten zich aan dit bedrag houden totaal c.a. 22.500 zal zijn.
Borselle 9250 huishoudens , Goes 16554 huishoudens en kapelle 4887 huishoudens ,.
Geen idee wat het huren van de antenne kost op de tv toren in Goes maar dat zal jaarlijks ook een heel bedrag zijn , de omroep zou wel iets meer steun mogen verwachten van Kapelle en Goes .
ZeelandFM

Berichtdoor riensnoep » 12 sep 2012 18:54

zou beter zijn om deze radiozender helemaal op te doeken
wat je hoort is bijna alleen maar muziek, de "programma"s zijn allemaal
voicetrack, nieuws komt van maximaal uit vlissingen, de regioinfo op het halve uur
komt overal vandaan, behalve nieuws uit de 3 gemeenten zelf.
zelfs een radiostudio heeft origineel fm niet, wat moet je dan met een lokale
omroep in deze 3 gemeenten die niet voldoet aan de wettelijke eisen!
riensnoep

Berichtdoor pwl » 13 sep 2012 08:27

Altijd weer grappig om te zien dat op het moment dat het over geld gaat er steeds weer mensen zijn die hun fustratie komen botvieren, (ooit afgewezen?)met bovendien nog onjuiste info ook. Maximaal bestaat al een jaar niet meer. Ice word schijnbaar door velen nog opgevat als alleen maar gepraat. Wat ik er van hoor is dat ze best een aardig product brengen, maar idd nog wat meer vulling zou best mogen.
pwl

Berichtdoor Marcel de Lange » 13 sep 2012 09:39

En ook grappig om te zien dat de voorstanders reageren. Vooropgesteld dat het naadje van de kous alleen bij Origineel FM en de betrokken gemeenten bekend is en dat de rest idd gebaseerd is op berichten in andere media. Ik ben het met pwl eens dat de ICE-norm niet alleen gepraat inhoudt maar ook niet het draaien van muziek alleen. Het product kan best aardig zijn maar de grote vraag is of dit toereikend is en schijnbaar denken de betrokken gemeenten hier anders over. Zeeland heeft een geschiedenis van lokale omroepen die allen uiteindelijk genekt zijn door financiƫle problemen, veelal omdat de enige bron van inkomsten de gemeentelijke subsidie is. Het maakt in deze niet uit of je voor- of tegenstander bent maar het blijkt dus dat de behoefte niet voldoende is om de eigen broek op te houden en daar is geen enkele radiomaker onder de huidige regelgeving bij gebaat. Het beidt voor een omroep ook geen soelaas als het gaat om lange termijnplanning. Het is hoedanook jammer en geeft weer aan dat er een vernieuwde discussie moet komen met betrekking tot de instandhouding van publieke omroepen en het verstrekken van subsidies terwijl er genoeg (niet gesubsidieerde) alternatieven zijn. In het licht van de huidige economische situatie zullen deze subsidies alleen maar minder worden. Ook Omroep Zeeland is gekort maar ik heb nog geen enkele medewerker horen roepen dat de voortgang van Omroep Zeeland in gevaar komt.
Marcel de Lange

Berichtdoor pwl » 13 sep 2012 13:32

Dat alternatief bestaat uit internet station popular waar jij ook nog wat doet?, niet echt een verglijk. OZ heeft ook wat minder centjes gekregen en die hebben gewoon programma's geschrapt (b.v. de sport op de zaterdagmiddag) en alle freelancers zoveel mogelijk buiten gegooid en van alle vaste medewerkers hun functie omschrijving zo aangepast dat ze alles moeten doen. Het OZ personeel moppert wel degelijk, net ff beter rond kijken/luisteren :wink:
pwl

Berichtdoor Marcel de Lange » 13 sep 2012 14:36

Beste pwl, klopt, ik ben idd actief bij Popular.FM, leuk dat je het vermeld maar dat bedoelde ik niet te zeggen en het vergelijk wilde ik NIET maken want dat is appels met peren vergelijken. Popular zit alleen op Internet en niet zoals Origineel op FM en Internet. Popular bedruipt zichzelf, Origineel krijgt subsidie en zo zijn er nog wel verschillen te bedenken en te noemen. OZ heeft idd programma's geschrapt, medewerkers de wacht aangezegd etc. Klopt allemaal, maar ze hebben nooit geroepen dat de voortgang in het gedrang is gekomen. Dat de kwaliteit van de programma's terugloopt is oa een gevolg de mindere subsidie die men krijgt. Daarentegen kom je veel van de oud Omroep Zeeland medewerkers tegen bij CTV. In mijn aanhef schreef ik al dat alleen de betrokken gemeenten en Origineel FM het naadje van de kous weten. Ik heb geen contact (meer) met medewerkers van Origineel FM en hoor alleen wat anderen ook horen en geef een reactie hierop. Je maakt mij niet wijs dat de mensen bij Origineel FM blij zijn met de huidige, ontstane situatie en dat ook zij misschien de regelgeving anders zouden willen zien om op die manier meer mogelijkheden voor het welslagen van hun omroep te kunnen hebben? En dat heeft nogmaals niets te maken met een Internetradio Goes, HKZ-Radio of Popular.FM en stations die ik wellicht vergeten ben.
Marcel de Lange

Berichtdoor keesradio » 13 sep 2012 16:15

Uit de Uitgangspuntennotitie gemeentelijke financiering lokale publieke media-instelling Oktober 2009: Met ingang van 2010 zijn de gemeenten mediawettelijk verantwoordelijk (zorgplicht) voor de bekostiging van de lokale publieke media-instellingen. Hiermee wordt recht gedaan aan de al langer bestaande wens om het bedrag dat destijds met het oog op de financiering van de lokale media-instellingen in het Gemeentefonds is gestort, ook daadwerkelijk aan deze instellingen ten goede te laten komen.
Vraag ik me toch af waarom gemeenten denken het geld aan iets anders te mogen besteden dan aan de omroep, het is dus geen subsidie om het stadskantoor van een nieuwe verflaag te voorzien, maar om de omroep levensvatbaar te houden.
keesradio

Berichtdoor riensnoep » 15 sep 2012 18:36

ipv maximaal moet het ctv uit vlissingen zijn
riensnoep

Berichtdoor keesradio » 21 sep 2012 14:47

Uit zeer betrouwbare bron weet ik dat CTV Zeeland en Origineel FM op geen enkele manier met elkaar verbonden zijn. Op het halve uur is er geen blok regio info te horen maar een regionale nieuws uitzending met het accent op Midden Zeeland. Maar ook ander breder, Zeeuws nieuws komt dan voorbij.
keesradio

Berichtdoor riensnoep » 21 sep 2012 18:39

de zeeland nieuwsupdate bestaat voor 75% uit politieberichten!!
lekker origineel nieuws ipv echt nieuws uit de 3 gemeenten
riensnoep

Berichtdoor keesradio » 21 sep 2012 19:46

Is dat zo Rien Snoep? Iedereen kan zelf oordelen, luister Origineel FM of kijk even op het Twitter account, dat kan ook via de site. De meeste onderwerpen zijn ook in de Midden Zeeland Nieuws Update te horen of te horen geweest. En politie berichten horen daar idd ook bij, zeker als ze in de bedoelde gemeenten hebben plaats gevonden.
keesradio

Berichtdoor ZeelandFM » 17 nov 2012 08:51

Ik vind het een leuk station met goede muziek , op de momenten dat ik denk wat krijgen we nu toch weer schakel ik over .
Ik vind het nog steeds knap dat ze een site hebben in de tv toren dit is goed geregeld door de lokale omroep goes ligt centraal in Zeeland en met een antenne op die hoogte is je bereik TOP.
Meer gepresenteerde programma's zou leuk zijn , teminste als dit wat toevoegd anders liever NonStop .
ZeelandFM

Keer terug naar Lokale Omroepen