Laurens487 schreef:Ik heb sinds kort een mooie oude RFZ vectorscope
Hier is een filmpje van een stereo plaat die niet heel erg lekker gemastered en geperst is want dit is het resultaat op het beeld:
http://youtu.be/y-Hnj8fSdxoNormaal (dus beide kanalen in fase) zou je een verticale streep moeten zien, maar zoals je ziet zijn bij de lp de kanalen uit fase waardoor je een bijna horizontale streep krijgt. Je hoort het ook meteen trouwens want het klinkt nergens naar maar voor een eindmix gebruik je dan ook eigenlijk geen vectorscope, die zit veel eerder in het proces, om bijvoorbeeld te kijken of de gitaar links en rechts in je mix wel in fase zijn.
Verder moet ik inderdaad nog even uitzoeken waarom de knoppen die nu niet werken, niet werken

Weet je zeker dat je bij het aansluiten naar de oscilloscoop LINKS en RECHTS niet hebt verwisseld ??
En heb je je kabels wel gecontroleerd ?
Het lijkt me namelijk erg sterk dat een plaat zo gemasterd is omdat dit dan wel bij een HEEEEEL slechte cutting engineer gedaan moet zijn.
Platen snijden met een signaal in tegenfase is iets waar je echt moeite voor moet doen en b.v. bij een Neumann cutting lathe zelfs beveiligingen moet uitschakelen en alarmlampjes moet negeren...
Een eindmix is de enig juiste plek voor het gebruiken van een fasescope/fasemeter om de fasecorrelatie tussen linker en rechter kanaal te monitoren.
Dat is namelijk je laatste controlekans voordat het je studio uitgaat.
Ik doe sinds de jaren 70 al niet anders omdat, zeker toen, fase zeer belangrijk was bij het snijden van grammofoonplaten.
Eerst met de nogal prijzige NTP oscilloscoop (277-500), daarna met DK-Audio fasemeters zoals MSD200 en verder.
Inderdaad ben ik het met andere forummers eens dat meer en meer radio en tv-zenders niet meer blijken te weten wat in- en uit fase inhoudt.
Maar dat geldt ook voor synchroniteit tussen beeld en geluid (meestal 1 tot 2 beelden...).