Het doel van een vectorscoop in een radiostudio.

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderators: admin6, admin5, admin4

Re: Het doel van een vectorscoop in een radiostudio.

Berichtdoor v.ijl » 29 sep 2012 21:36

Meten is weten vermits men weet te meten.....

Als je geen vectorscope hebt staan en het allerbelangrijkste meetinstrument, je oren, niet gebruikt of kunt gebruiken, omdat je het niet weet, gaat het ook fout!
Wat dacht je van één van de monitorboxen uit fase? (hij doet het toch?) :))
Of van een hoodttelefoon waarvan door het (ruwe) gebruik de massa gebroken is? -kots
Misschien geldt hier ook: wie niet horen wil, moet het maar voelen (in de portemonnee!)

mvg
v.ijl
v.ijl

Berichtdoor ruudam » 30 sep 2012 17:10

radiofreak6666 schreef:
ruudam schreef:Voor straf allemaal in mono afluisteren, dat leert de fase fouten wel af.

Alsof ze dat boeit, als de reclame maar beluisterd wordt . . . .

Welnee, als er maar voor betaald wordt.
ruudam

Berichtdoor ruudam » 30 sep 2012 17:14

v.ijl schreef:Meten is weten vermits men weet te meten.....

Als je geen vectorscope hebt staan en het allerbelangrijkste meetinstrument, je oren, niet gebruikt of kunt gebruiken, omdat je het niet weet, gaat het ook fout!
Wat dacht je van één van de monitorboxen uit fase? (hij doet het toch?) :))
Of van een hoodttelefoon waarvan door het (ruwe) gebruik de massa gebroken is? -kots
Misschien geldt hier ook: wie niet horen wil, moet het maar voelen (in de portemonnee!)

mvg
v.ijl

Ik hoor t meteen als t in tegenfase is op een stereo afluistering, zal wel afwijking zijn.
Dat die fase fout bij de instarts op TV zo laat ontdekt wordt, al die oudjes met hun mono beeldbuis TV, horen dan niets meer (ja ja, ze horen al slechter van zichzelf, ik weet het)
ruudam

Berichtdoor Laurens487 » 30 okt 2012 09:08

Ik heb sinds kort een mooie oude RFZ vectorscope :D

Hier is een filmpje van een stereo plaat die niet heel erg lekker gemastered en geperst is want dit is het resultaat op het beeld:

http://youtu.be/y-Hnj8fSdxo

Normaal (dus beide kanalen in fase) zou je een verticale streep moeten zien, maar zoals je ziet zijn bij de lp de kanalen uit fase waardoor je een bijna horizontale streep krijgt. Je hoort het ook meteen trouwens want het klinkt nergens naar maar voor een eindmix gebruik je dan ook eigenlijk geen vectorscope, die zit veel eerder in het proces, om bijvoorbeeld te kijken of de gitaar links en rechts in je mix wel in fase zijn.

Verder moet ik inderdaad nog even uitzoeken waarom de knoppen die nu niet werken, niet werken :lol:
Laurens487

Berichtdoor ruudam » 30 okt 2012 18:03

Bij DWDD en P&W komt het nog steeds regelmatig voor dat instarts in tegenfase zijn.
Een of ander play out machine waarvan bij de gebalnceerde uitgangen er eentje de plus en emin is verwuisseld (maakt dat dan uit joh?)
ruudam

Berichtdoor wave » 30 okt 2012 22:45

Laurens487 schreef:... maar voor een eindmix gebruik je dan ook eigenlijk geen vectorscope, die zit veel eerder in het proces, om bijvoorbeeld te kijken of de gitaar links en rechts in je mix wel in fase zijn...

Daar zou ik geen 5 euro om verwedden :wink: . Een stereo eindmix maken zonder nauwkeurige bewaking van levels en fase is Russiche Roulette. Als in de mastering blijkt de mixdown technische fouten heeft en opnieuw gedaan moet worden dan brengt dat schadeclaims en problemen met zich mee die je écht niet wilt (en kunt) hebben. Adequate metering is in het hele traject van belang, maar in de mixdown en mastering is het helemaal essentiëel. Over 5.1 hebben we het dan nog niet eens :))

Eigenlijk geldt voor het gebruik van een vectorscoop (en de daarvan afgeleide Jellyfish) dat je moet weten wat je ziet -en vooral hoe je dat moet interpreteren- om 'm goed te kunnen gebruiken náást het luisteren. Sommige microfoonopstellingen zijn in de praktijk aanzienlijk meer mono compatible dan de vectorscoop in eerste instantie doet geloven. En zet op die gitaar maar eens wat galm (laat de flanger nog even lekker uit) en bekijk het resultaat eens op de vectorscoop :smile:
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
wave

Berichtdoor cadacdick » 01 nov 2012 09:30

Laurens487 schreef:Ik heb sinds kort een mooie oude RFZ vectorscope :D

Hier is een filmpje van een stereo plaat die niet heel erg lekker gemastered en geperst is want dit is het resultaat op het beeld:

http://youtu.be/y-Hnj8fSdxo

Normaal (dus beide kanalen in fase) zou je een verticale streep moeten zien, maar zoals je ziet zijn bij de lp de kanalen uit fase waardoor je een bijna horizontale streep krijgt. Je hoort het ook meteen trouwens want het klinkt nergens naar maar voor een eindmix gebruik je dan ook eigenlijk geen vectorscope, die zit veel eerder in het proces, om bijvoorbeeld te kijken of de gitaar links en rechts in je mix wel in fase zijn.

Verder moet ik inderdaad nog even uitzoeken waarom de knoppen die nu niet werken, niet werken :lol:

Weet je zeker dat je bij het aansluiten naar de oscilloscoop LINKS en RECHTS niet hebt verwisseld ??
En heb je je kabels wel gecontroleerd ?
Het lijkt me namelijk erg sterk dat een plaat zo gemasterd is omdat dit dan wel bij een HEEEEEL slechte cutting engineer gedaan moet zijn.
Platen snijden met een signaal in tegenfase is iets waar je echt moeite voor moet doen en b.v. bij een Neumann cutting lathe zelfs beveiligingen moet uitschakelen en alarmlampjes moet negeren...

Een eindmix is de enig juiste plek voor het gebruiken van een fasescope/fasemeter om de fasecorrelatie tussen linker en rechter kanaal te monitoren.
Dat is namelijk je laatste controlekans voordat het je studio uitgaat.
Ik doe sinds de jaren 70 al niet anders omdat, zeker toen, fase zeer belangrijk was bij het snijden van grammofoonplaten.
Eerst met de nogal prijzige NTP oscilloscoop (277-500), daarna met DK-Audio fasemeters zoals MSD200 en verder.
Inderdaad ben ik het met andere forummers eens dat meer en meer radio en tv-zenders niet meer blijken te weten wat in- en uit fase inhoudt.
Maar dat geldt ook voor synchroniteit tussen beeld en geluid (meestal 1 tot 2 beelden...).
cadacdick

Berichtdoor cadacdick » 01 nov 2012 09:56

De juiste zin is "Meten is weten".
Waarbij echte technici vaak de toevoeging gebruikten "Mits men weet WAT men meet...".

Je quote is dus bijna goed.

"Vermits" is Vlaams voor "omdat" of "aangezien" en hier dus niet van toepassing.
cadacdick

Berichtdoor v.ijl » 01 nov 2012 10:08

cadacdick schreef:

De juiste zin is "Meten is weten".
Waarbij echte technici vaak de toevoeging gebruikten "Mits men weet WAT men meet...".

Je quote is dus bijna goed.

"Vermits" is Vlaams voor "omdat" of "aangezien" en hier dus niet van toepassing.

Je hebt gelijk :oops:
Dat heb je als je met drie, vier dingen tegelijk bezig bent! (én ik ben een chaoot).

mvg
v.ijl
v.ijl

Berichtdoor Laurens487 » 02 nov 2012 19:37

Nou laat ik mijn ervaring dan maar even posten, maar als je een fasemeter in je mastering nodig hebt om te bepalen of de eindmix geen grove fasefouten bevat, dan ben je wel een heel slechte mixer natuurlijk :???:

Dus het is zeker nuttig om ze veel mogelijk te monitoren als je een master gaat maken, dat doe ik zelf ook, maar als ik tijdens het mixen al niet in de gaten heb dat ik grove fouten introduceer dan ben ik geen knip voor mijn neus waard natuurlijk :wink:

Verder heb ik inderdaad zelf ook alles nagelopen Dick, want ik vond het ook al raar, maar alles hier klopt en de plaat klinkt ook echt gewoon bout, er klopt niks van. Andere content klopt wel mooi (en klinkt uiteraard ook veel beter) dus het zou volgens mij toch echt aan de plaat liggen.
Laurens487

Berichtdoor cadacdick » 04 nov 2012 18:19

Laurens487 schreef:Nou laat ik mijn ervaring dan maar even posten, maar als je een fasemeter in je mastering nodig hebt om te bepalen of de eindmix geen grove fasefouten bevat, dan ben je wel een heel slechte mixer natuurlijk :???:

Dus het is zeker nuttig om ze veel mogelijk te monitoren als je een master gaat maken, dat doe ik zelf ook, maar als ik tijdens het mixen al niet in de gaten heb dat ik grove fouten introduceer dan ben ik geen knip voor mijn neus waard natuurlijk :wink:

Verder heb ik inderdaad zelf ook alles nagelopen Dick, want ik vond het ook al raar, maar alles hier klopt en de plaat klinkt ook echt gewoon bout, er klopt niks van. Andere content klopt wel mooi (en klinkt uiteraard ook veel beter) dus het zou volgens mij toch echt aan de plaat liggen.

Een fasemeter heb je in de mastering niet nodig om te BEPALEN of de eindmix geen fouten bevat, maar om te controleren OF er kleine fasefouten of afwijkingen zijn.
Waarbij het aan de technicus is om te bepalen hoe erg dit van invloed kan zijn op de uiteindelijke mix.
Dat verklaart tevens waarom er bij CD-mastering ook nog steeds fasemeters worden gebruikt.
Afgaande op wat ik hoor bij sommige radio- en tv-uitzendingen worden daar geen fasemeters meer gebruikt of ontbreekt het aan mensen die een fasemeter nog kunnen aflezen en/of interpreteren.
cadacdick

Berichtdoor Laurens487 » 04 nov 2012 18:25

Oh dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry. Het leek me al zo onwaarschijnlijk.
Laurens487

Berichtdoor cadacdick » 04 nov 2012 19:13

Natuurlijk heb je me verkeerd begrepen. Excuses aanvaard.... :D
Gezien het aantal LP's en CD's dat ik in de afgelopen jaren heb opgenomen ben ik zo vrij mijzelf niet echt als een "slechte mixer" te mogen beschouwen.
Zeker in de tijd dat ik in de studio opnames maakte voor grammofoonplaten was een fasemeter een onmisbaar instrument dat in de mengtafel pal naast mijn NTP lichtwijzer 177-300 stereo modulatiemeter zat.
Zoals je weet is de fasecorrelatie bij het snijden van grammofoonplaten nog belangrijker dan bij CD's.

Misschien is het je ook opgevallen dat NTP een hele serie bargraph meters uitbracht waar ook een kleine ledbar in zat die fase aangaf,zoals de 277-400 en verder.
En ook DK-Audio bracht meters uit met een fasemeter.
Of een fasemeter met aan de rechterzijde een stereo modulatiemeter (b.v.MSD-200 en verder....).
En dat deden deze meterfabrikanten toch echt niet om slechte mixers te faciliteren.
cadacdick

Berichtdoor Laurens487 » 04 nov 2012 19:19

:D Ik zal nooit meer aan je twijfelen Dick -bier

Nu alleen het mysterie van de vage Nederlandse persing van Laughing Cavalier van The Wallace collection achterhalen -smok
Laurens487

Berichtdoor cadacdick » 04 nov 2012 19:28

Dat biertje hou ik van je tegoed !!!

Wallace Collection was een EMI release van deze Belgische band en opgenomen bij Abbey Road.
(Ik herinner me eigenlijk alleen Daydream, dat ik niet echt goed vond klinken).
Er moet dus iets gruwelijk fout zijn gegaan in het fabricage traject.
Desalniettemin waren het dikke hits.
cadacdick

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek forum