how to faderstart in een DX-1000/Dx-2000

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderators: admin6, admin5, admin4

Re: how to faderstart in een DX-1000/Dx-2000

Berichtdoor DU » 01 apr 2012 16:12

ten eerste heb ik niet gezegt dat je niet handig bent.

maar zoals we uit veel van jou posts kunnen merken is dat je weinig ervaring hebt en ik wilde alleen maar zeggen dat het soms slimmer is om te wachten met de wat moeilijkere dingen.

daarnaast is een forum inderdaad om mensen te helpen maar enig eigen moeite en onderzoek is ook niet verkeerd toch?

Ik heb nooit de intentie gehad jou "af te breken" maar als dat zo is over gekomen wil ik daar oprecht mijn excuses voor aanbieden.

maar om even in te gaan op die lijm.

meestal werkt het als je het metaal even schuurt en daarna ontvet met terpetine/thinner/aceton zodat het beter hecht.

Gr DU
Stereo is a human creation
DU

Berichtdoor radio2011 » 01 apr 2012 20:59

nickske123 schreef:Ik weet niet met wat voor soort lijm jouw pistool werkt, maar in mijn DX2000 blijft ie niet plakken...

Ik heb zelf ook een Dx 1000 omgebouwd.
De gebruiksaanwijzing die hier staat is prima.
Je moet alles wel zeer goed ontvetten/schoonmaken, dan exact de goede plaats zoeken voor de microswitch.
Aftekenen met een watervaste stift en dan dmv secondelijm de microswitch vastlijmen en lang genoeg aandrukken.
Je moet alleen wel heel goed opletten waar je de lijm plaatst anders gaat er lijm in de microswitch kruipen en lijm je
het schakelcontact aan de binnenkant vast !
Dus zeker niet in de buurt komen van de hefboom van de microswitch.

Hier werkt het nog steeds perfect.
radio2011

Berichtdoor keesthatsme » 03 mei 2012 10:14

Ik vind het een heeele goede uitleg,
alleen heb ik nog 1 vraag, je hebt hier beschreven dat je de bestaande draden van de knopstart hebt gebruikt.
Ik wil precies hetzelfde doen, maar die bestaande draden van de knopstart, welke zijn dat nou?
Ik heb er heel erg mee lopen tobben, maar zijn het misschien die draden die bij elkaar zitten van 9 zwarte draden en 1 rode?

Ik wil de laatste 4 vier kanalen van mijn DX-2000 ''faderstarten'' met die draden van de knopstart, maar welke draden zijn dat dan, waar kan ik die vinden en welke moet ik dan gebruiken?

Ik hoor het echt heeel graag van iemand, want ik kom er ECHT NIET uit. :oops: :mad:

Kees
keesthatsme

Berichtdoor Nielsradionederweert » 04 sep 2012 15:58

@rutgerrr om even terug te komen op dit topic http://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=5&t=28107.
de how to faderstart..... topic had ik al gelezen... maar er staat niet duidelijk hoe je de microswitch doorlust en zo op je monitorout fader aansluit

mvg niels
Nielsradionederweert

Berichtdoor Budweiser » 04 sep 2012 20:46

@Niels : Dan heb je vast deze post in dit topic ook wel gelezen toch : www.radioforum.nl/viewtopic.php?p=384230#p384230 ??? Daar staat het hartstikke duidelijk uitgelegd hoor. Wel dien je enige basiskennis te hebben binnen electronica... niet veel, maar wel iets... heb je dat niet, dan moet je niet aan dit soort klussen beginnen, want dan gaat het hem niet worden. Kun je het beter uitbesteden aan iemand die die kennis wel heeft.
Bababooey !
Twitter
Budweiser

Berichtdoor Nielsradionederweert » 05 sep 2012 14:16

Ik zelf heb niet zoveel verstand van elektronica. maar ik kan evt op school bij de sector elektro vragen of opa of mn vader
Laatst bijgewerkt door Nielsradionederweert op 05 sep 2012 14:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Nielsradionederweert

Berichtdoor Nielsradionederweert » 05 sep 2012 14:17

Buutsworld schreef:He sjoerd
dat is ook niet zo moelijk hoor

Gewoon zo als in de uitleg staat de microswitsches aan brengen op je 2 meest linker kanalen van je dx 1000 / 2000 ( dit zijn je microfoon kanalen ).
Op de in gaande draden sluit je een spaning aan om het relais te schakelen .(deze spaning is afhankelijk van welk relais je wilt schakellen)
De uitkomende draden sluit je paralel aan op de schakelaansluiting van een meerpolig relais ( liefs een wat hoger kwaliteits audio relais ).
En door dat je de Schakelaars parelel aansluit zal het relais op allebei de mic faders reageren.
zou je op het relais nu audio invoeren en het relais is in ruststand dan laat het gewoon de audio door op een uitgang
maar als je het relais nu zou bekrachtigen dan zou het omschakelen en zou de audio er op een andere aansluiting uit komen.
Als je nu tussen de uitgang die het geluid nu doorlaat op het moment dat het relais bekrachtigd wordt (als je mic fader dus open staat en de schakelaar contact maakt )een potmeter zou zetten dan kan je audio geluid hierdoor instelbaar dempen en heb je de mogelijkheid om de demping naar eigen smaak in te stellen.
Door deze 2 uitgangen samen te voegen tot 1 uitgang zal er op het moment dat de micfader dicht is gewoon een audio signaal uit deze uitgang komen .
Maar op het moment dat je nu je mic fader open schuift en dus het relais inschakeld zal de uitgang van het relais omschakelen naar de uitgang met de potmeter en het door jouw ingestelde audio niveau uit de samen gevoegde uitgang laten komen .

Wie kan hier een tekeningetje/schema van maken? Het datgeen dat hier uitlegd wordt
Bij voorbaat dank

Niels
Nielsradionederweert

Berichtdoor wave » 05 sep 2012 22:27

Je vraag is duidelijk. Maar -en dat is absoluut niet vervelend bedoeld- er een schema van maken kost meer tijd dan de hele schakeling op een veroboardje in elkaar zetten; voor iemand met basiskennis van electronica is dat appeltje-eitje. De basis van de 'rood licht' (microfoon open) schakeling is dit:

Microfoonfader dicht = microswhitch open / in 'uit' positie = relais gesloten: audio naar speakers wordt normaal doorgegeven.
Microswitch XX -> Relais OO -> speakers
Microfoonfader open = microswitch dicht / in 'aan' positie = relais open: audio naar speakers wordt onderbroken.
Microswitch 00 -> Relais XX | speakers

De schakeling die Buutsworld beschrijft is, met alle respect voor de schrijver, in veel gevallen niet praktisch voor 'rood licht' mute door de grotere kans op fouten -lees rondzingers- in het gebruik. Maar het pad in stappen uitgeschreven:

Microfoonfader dicht = microswhitch open / in 'uit' positie = relais in positie 1: audio naar speakers wordt normaal doorgegeven.
Microswitch XX -> Relais 11 -> speakers
Microfoonfader open = microswitch dicht / in 'aan' positie = relais in positie 2: audio naar speakers via regelbare verzwakker.
Microswitch 00 -> Relais 22 -> attenuator -> speakers
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
wave

Berichtdoor Frederic » 07 nov 2012 19:11

Welke relais wordt hier aangeraden ?
Hoogwaardige audio relais. Maar kan iemand mij een merk of type geven ?

Ik wil ook een monitor mute.

Dus zal een dubbel contact nodig hebben (L+R) om het line-niveau van de monitoren te onderbreken.
Liefst normaal gesloten zodat de relais niet constant moet worden aangetrokken. (Of wisselaar)

Voldoen Reed-relais ? Bestaan die in bovenstaande uitvoering ?
Frederic

Berichtdoor v.ijl » 07 nov 2012 23:09

@Frederic:
Zoek naar relais met zilver of, beter, goudcontakten. Hier hangt een prijskaartje aan.... :))

Dus zal een dubbel contact nodig hebben (L+R) om het line-niveau van de monitoren te onderbreken
onderbreken of tegen maasa leggen?
Bij onderbreken zal het allerhoogte hoog toch iets doorlekken, het signaal aan massa te leggen is een m.i. betere optie!

mvg
v.ijl
v.ijl

Berichtdoor Frederic » 08 nov 2012 06:16

Bij onderbreken zal het allerhoogte hoog toch iets doorlekken, het signaal aan massa te leggen is een m.i. betere optie!

Dank u v.ijl voor de hulp.

Dan kan ik dus een dubbel maak-contact gebruiken om het signaal aan de massa te leggen.
Mag dit rechtstreeks (kortsluiting) of beter een weerstandje tussen (welke waarde) ?
Frederic

Berichtdoor v.ijl » 08 nov 2012 10:49

Mag dit rechtstreeks (kortsluiting) of beter een weerstandje tussen (welke waarde) ?

Gebruik maar een weerstandje, want een uitgang van b.v een op-amp hard aan massa leggen vraagt om moeilijkheden!
Een weerstandswaarde van 4,7 k-ohm is goed bruikbaar!

mvg
v.ijl
v.ijl

Berichtdoor Frederic » 08 nov 2012 10:59

Dank je, ik kan aan de slag !
Frederic

Berichtdoor Aart Rietveld » 08 nov 2012 22:29

Ik ben bang dat met een weerstand van 4K7 hooguit een verzwakker maakt. Een opamp heeft een heel lage uitgangsimpedantie en dan verzwak je met 4K7 vrijwel niets.

Ik zou persoonlijk dan gaan voor een wisselcontact waarbij je de voedende zijde aansluit op het NC-contact, de afgaande zijde op de COMMON en het NO-contact naar massa.

Maar eigenlijk heb je voor een mute-schakeling op een broadcast-mixer genoeg aan een verbreek-contact. Dat je nog een heel zwak rest-signaal overhoudt (met name hoge tonen) is niet erg zolang de zaak niet rondzingt.
Aart Rietveld

Berichtdoor v.ijl » 08 nov 2012 23:11

Aart Rietveld schreef:Ik ben bang dat met een weerstand van 4K7 hooguit een verzwakker maakt. Een opamp heeft een heel lage uitgangsimpedantie en dan verzwak je met 4K7 vrijwel niets..

Het is niet de bedoeling om te verzwakken.....
Het is de bedoeling dat het audio-signaal ná de weerstand aan massa komt (via het relais).
Als je op wat hoger volume draait (wat de meesten toch wel doen!) zal het doorlekken wél storend werken!

mvg
v.ijl
v.ijl

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek forum