Satelliet signalen verstoren: Iran

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderators: admin6, admin5, admin4

Satelliet signalen verstoren: Iran

Berichtdoor LOS » 18 okt 2012 06:28

In de Volkskrant van 18 oktober 2012 staat dat ze in Iran kranten censureren door middel van blauwe tape. Al te blote foto's worden afgeplakt. Tevens staat er in vermeld dat ze in Iran satelliet signalen verstoren door microgolf signalen. Ik vroeg me af in hoeverre dat mogelijk is?
LOS van alles
LOS

Re: Satelliet signalen verstoren: Iran

Berichtdoor Ou-Tannu » 18 okt 2012 06:57

LOS schreef:In de Volkskrant van 18 oktober 2012 staat dat ze in Iran kranten censureren door middel van blauwe tape. Al te blote foto's worden afgeplakt. Tevens staat er in vermeld dat ze in Iran satelliet signalen verstoren door microgolf signalen. Ik vroeg me af in hoeverre dat mogelijk is?

gewoon genoeg vermogen op de juiste UPLINK frequentie naar die sataliet sturen?

de sataliet krijgt kan het juiste signaal niet meer er uit filteren en hoppa! storing.. of het stoorsignaal is sterker en drukt gewoon de normale uplink weg

imo is het gewoon net als op de radio.. heb je 2 zenders op de zelfde freq.. die overlappen... dan heb je ook een gebied waar je met je radio niks nuttigs ontvangt ( tot er weer 1 duidelijk sterker is )
Ou-Tannu

Berichtdoor progmog » 18 okt 2012 07:59

Het aanvoer signaal kan worden verstoord en dat gaat relatief makkelijk. Het voordeel van satelliet is dat je met weinig vermogen (en energie) een signaal naar een satelliet kan uitzenden (een paar 100 watt is al voldoende). Je moet alleen weten het gebied op aarde van waaruit de satelliet aan het stralen, de frequentie van de aanstraalsignaal naar de satelliet en de positie van de satelliet. Goed uitrichten van de zender en het beeld (data) ligt eruit.
progmog

Berichtdoor retep » 18 okt 2012 08:24

en door middel van stoor zenders er voor zorgen dat in IRAN satelliet uitzending niet te ontvangen zijn is toch ook wel mogelijk, gewoon met genoeg vermogen gaan uitzenden op de zelfde frequentie als de satelliet, normaal is een schotel gericht op een satelliet en maar dan moet je toch ook door de gewone lucht gaan.... of heb ik het helemaal mis ?
retep

Berichtdoor LOS » 18 okt 2012 12:05

@Retep:

Daar zat ik ook aan te denken om via de "ether" het signaal te gaan verstoren.
LOS van alles
LOS

Berichtdoor big T » 18 okt 2012 12:10

Het storen aan de ontvangst kant kan prima.
Maar je zult de stoor zender hoog genoeg moeten plaatsen om effectief te zijn.
Het storen aan de zendkant kan ook, maar als deze gericht is van satelliet naar aarde, is het ook erg moeilijk om dit te storen.
Stel dat de up link zich in de UK bevind, en Iran wil dit platleggen dan zou de stoor zender ook in de buurt van de up link zich moeten bevinden.
Van uit Iran is dit bijna onmogelijk gezien de openings hoek van de schotels.
Sent from my laptop using Windows
big T

Berichtdoor v.ijl » 18 okt 2012 13:34

Wat Big T aangeeft kan, maar hier zijn hoog-vermogen stoorzenders voor nodig in de 10GHZ band! -kots
De openingshoek van een satellietschotel is niet zo groot: 2 tot 8 graden (dacht ik), straal je aan buiten deze openingshoek dan ontvang je niets tot zeer weinig. (Of je moet aanstralen met enorme vermogens).

mvg
v.ijl
v.ijl

Berichtdoor totaaltje » 18 okt 2012 14:16

hahaha je kan alleen maar de uplink proberen te storen . Ontvangst storen is bijna niet te doen .....
dat moet zo gericht .... ik weet niet of je wel eens met 10 gig gespeeld hebt , richt zo'n dro of zo maar eens op een schotel van de buurman ....
tjek en luister eens naar mijn test streampje http: // totaalfm. no-ip. biz: 965/ listen.pls
totaaltje

Berichtdoor Ou-Tannu » 18 okt 2012 19:44

v.ijl schreef:Wat Big T aangeeft kan, maar hier zijn hoog-vermogen stoorzenders voor nodig in de 10GHZ band! -kots
De openingshoek van een satellietschotel is niet zo groot: 2 tot 8 graden (dacht ik), straal je aan buiten deze openingshoek dan ontvang je niets tot zeer weinig. (Of je moet aanstralen met enorme vermogens).

mvg
v.ijl

vanaf 14 ghz ofzo :D
Ou-Tannu

Berichtdoor radiogolfje » 18 okt 2012 20:40

Probeer eens een radarset op die satellietband, doet wonderen. :wink:
Volgens mij wordt het een goed blackberry jaar.
Zijn ze lekker sappig en eet je ze zo weg.
radiogolfje

Berichtdoor LOS » 19 okt 2012 04:23

radiogolfje schreef:Probeer eens een radarset op die satellietband, doet wonderen. :wink:

Kun je uitleggen wat het effect is? Welke wonder gebeurd er?
LOS van alles
LOS

Berichtdoor LOS » 22 okt 2012 12:31

Las dat Eurosport zender ook gestoord werd door de Iran. Het heet Satellite Jamming. Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Satellite
LOS van alles
LOS

Berichtdoor LOS » 23 okt 2012 08:59

21 oktober in het nieuws bij Totaal TV:

http://www.totaaltv.nl/nieuws/10624/Ira ... tbird.html
LOS van alles
LOS

Berichtdoor Martin2012 » 20 dec 2012 21:08

Wij deden destijds *** TV vanuit het Mediapark in Hvs (HOL24) en tegen de tijd dat de slottijd begonnen was zo 10 minuten in het programma kwam er een Clean Carrier dwars door de toen nog analoge carrier .

Als je nagaat dat op antenne van HOL24 2 MCL's aan 71 dBW(~400W) fase combined brullen met een mooi gemoduleerd signaal sweep 36 Mhz van 12dB op de bird (is nu wel 10 jaar terug ben het ff kwijt allemaal precies).

Nu de Clean Carrier kwam erdoor met minstens 2x dat op de spectrum analyzer: trust me niemand maar dan ook niemand in **** zag meer wat voor progamma werd uitgezonden ,de transponder ging gewoon in de verzadiging..

Natuurlijk vond Eutelsat dat nou niet echt aardig om meerdere redenen en omdat alles op gezette tijden plaatsvond werd er een driehoeksmeting gedaan om de oorsprong van de !stoorzender! te achterhalen.Want dat kan Eutelsat en ook de andere providers als geen ander als ze last hebben van een stoorzender.

De oorsprong bleek een militaire basis ergens in *** te zijn ,natuurlijk een peuleschil voor de heren militairen om een Clean Carrier met zo'n enorm vermogen de transponder op te jagen.

Helemaal in deze tijd van digitaal met hoge fecs en lage vermogens is het relatief eenvoudig om met de juiste apparatuur en de know-how ,de boel (bitstream)flink door elkaar te jagen..

Dus de sterretjes zijn bedoeld ter discretie zoals u zult kunnen begrijpen.
Martin2012

Keer terug naar Beginners