Moderators: admin6, admin5, admin4
LOS schreef:Een lokale omroep in bijvoorbeeld Egmond aan Zee zal sneller bij de overburen binnen komen met condities, bij mist op zee of wat dan ook. Ik heb het over het plannen van frequenties waarbij ze óók rekening houden met condities. Dus speelt een land als Italië ook mee. Vind dat wel vreemd omdat condities veelal niet voorkomt. Dus van mijn part kun je de FM 98.2MHz best wel inzetten in Hoogersmilde als nieuwe FM frequentie. Dat er dan nog een zender in Italië uitzendt op de FM 98.2MHz vind ik niet dat je daar rekening mee moet houden. Anders moet elk land zijn eigen FM band maar hebben!
LOS schreef:Ze zijn verplicht volgens de EU afspraken rekening te houden met Italië en Spanje. Dus dat meen ik (helaas) wel. Zou graag meer inzicht willen hebben hoe dit dan precies werkt en hoe vaak het voorkomt dat een Italiaanse FM zender Nederland stoort en andersom.
AT gaf verder aan dat ze soms met opzet een frequentie leeg laten omdat het anders storing kan veroorzaken op apparatuur? Begrijp dat niet helemaal goed.
LOS schreef:@d Budweiser: Natuurlijk kan ieder land niet zijn eigen FM band hebben, heb dat meer gekscherend gezegd. Italië ligt meer dan 1000 km van Nederland. Een FM zender komt hooguit dik 100 km verder en misschien wel wat meer maar goed. Wanneer je hier ook rekening mee gaat houden blijft er nog weinig van over qua lege FM frequenties. De FM 98.2MHz kan prima benut worden in Hoogersmilde. Vrije frequenties zijn toch schaars?
de 98.2MHz is vrijwel identiek aan de 103.2MHz

Ou-Tannu schreef:mja wat FMscan mij laat zien op de 103.2 vanaf smilde geeft weer een dekkingsgat in noord oost groningen :/ dan moet je daar weer iets extra's aansteken :/
DX'r schreef:Ou-Tannu schreef:mja wat FMscan mij laat zien op de 103.2 vanaf smilde geeft weer een dekkingsgat in noord oost groningen :/ dan moet je daar weer iets extra's aansteken :/
pakt de 103.4 Groningen dat niet mee dan
LOS schreef:...
Verder had ik nog gevraagd aan het AT:
...
Verder begreep ik van AT dat ...
...
Wat verder te tafel kwam:
...