Plannen van frequenties

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderators: admin6, admin5, admin4

Re: Plannen van frequenties

Berichtdoor LOS » 01 okt 2012 16:57

@d Budweiser: Natuurlijk kan ieder land niet zijn eigen FM band hebben, heb dat meer gekscherend gezegd. Italië ligt meer dan 1000 km van Nederland. Een FM zender komt hooguit dik 100 km verder en misschien wel wat meer maar goed. Wanneer je hier ook rekening mee gaat houden blijft er nog weinig van over qua lege FM frequenties. De FM 98.2MHz kan prima benut worden in Hoogersmilde. Vrije frequenties zijn toch schaars?
LOS van alles
LOS

Berichtdoor DX'r » 01 okt 2012 18:11

LOS schreef:Een lokale omroep in bijvoorbeeld Egmond aan Zee zal sneller bij de overburen binnen komen met condities, bij mist op zee of wat dan ook. Ik heb het over het plannen van frequenties waarbij ze óók rekening houden met condities. Dus speelt een land als Italië ook mee. Vind dat wel vreemd omdat condities veelal niet voorkomt. Dus van mijn part kun je de FM 98.2MHz best wel inzetten in Hoogersmilde als nieuwe FM frequentie. Dat er dan nog een zender in Italië uitzendt op de FM 98.2MHz vind ik niet dat je daar rekening mee moet houden. Anders moet elk land zijn eigen FM band maar hebben!

Dat meen je toch zeker niet hè dat ze Italiaanse en Spaanse zenders meenemen in de frequentie berekeningen :eek:
Die zijn dan dus echt gestoord om zenders achter de Alpen en Pyreneen mee te nemen -zzz
DX'r

Berichtdoor LOS » 01 okt 2012 19:18

Ze zijn verplicht volgens de EU afspraken rekening te houden met Italië en Spanje. Dus dat meen ik (helaas) wel. Zou graag meer inzicht willen hebben hoe dit dan precies werkt en hoe vaak het voorkomt dat een Italiaanse FM zender Nederland stoort en andersom.

AT gaf verder aan dat ze soms met opzet een frequentie leeg laten omdat het anders storing kan veroorzaken op apparatuur? Begrijp dat niet helemaal goed.
LOS van alles
LOS

Berichtdoor DX'r » 01 okt 2012 19:44

LOS schreef:Ze zijn verplicht volgens de EU afspraken rekening te houden met Italië en Spanje. Dus dat meen ik (helaas) wel. Zou graag meer inzicht willen hebben hoe dit dan precies werkt en hoe vaak het voorkomt dat een Italiaanse FM zender Nederland stoort en andersom.

AT gaf verder aan dat ze soms met opzet een frequentie leeg laten omdat het anders storing kan veroorzaken op apparatuur? Begrijp dat niet helemaal goed.

Niemand begrijpt AT en AT begrijpt hetzelf blijkbaar ook niet hoe dat radiopropagatie zich voortplant blijkbaar.
Of het is weer zo'n achterlijk EU eis.
Lang leve de EU -kots
DX'r

Berichtdoor dancefreak » 01 okt 2012 22:20

[Dit is niet nodig - Admin5]
dancefreak

Berichtdoor Ou-Tannu » 02 okt 2012 00:23

LOS schreef:@d Budweiser: Natuurlijk kan ieder land niet zijn eigen FM band hebben, heb dat meer gekscherend gezegd. Italië ligt meer dan 1000 km van Nederland. Een FM zender komt hooguit dik 100 km verder en misschien wel wat meer maar goed. Wanneer je hier ook rekening mee gaat houden blijft er nog weinig van over qua lege FM frequenties. De FM 98.2MHz kan prima benut worden in Hoogersmilde. Vrije frequenties zijn toch schaars?

98.2 kan die dan ook een beetje vermogen krijgen als je hem aan zou trappen in smilde? :)

als het meer is dan de 88,6 mag stoken, is het een erg mooie voor de NPO met 3FM :)

( en de 88.6 kan dan weer voor iets anders ingezet worden :P
Ou-Tannu

Berichtdoor LOS » 02 okt 2012 10:10

Nee, de 98.2MHz is vrijwel identiek aan de 103.2MHz Hoogersmilde Radio Veronica, qua ontvangstgebied. De 98.2MHz wordt daarnaast nog gebruikt in Loon op Zand. De 88.6MHz wordt eveneens in Noord-Brabant benut. Meende dat Jassy aangaf dat frequenties onder de 100.0MHz wat strenger zijn in de regelgeving. Dus 103.2MHz kan ietsje meer storen op Aurich en de 98.2MHz weer minder op Aurich NDR 2 98.1MHz. Of de 95.7MHz Radio NL in Meppel tegenover 95.8MHz Aurich NDR 1.
Laatst bijgewerkt door LOS op 02 okt 2012 16:53, in totaal 1 keer bewerkt.
LOS van alles
LOS

Berichtdoor radiogolfje » 02 okt 2012 11:01

de 98.2MHz is vrijwel identiek aan de 103.2MHz

Bij mij zit er 5 MHz tussen. Afbeelding
radiogolfje

Berichtdoor Ou-Tannu » 02 okt 2012 16:44

mja wat FMscan mij laat zien op de 103.2 vanaf smilde geeft weer een dekkingsgat in noord oost groningen :/ dan moet je daar weer iets extra's aansteken :/
Ou-Tannu

Berichtdoor DX'r » 02 okt 2012 21:24

Ou-Tannu schreef:mja wat FMscan mij laat zien op de 103.2 vanaf smilde geeft weer een dekkingsgat in noord oost groningen :/ dan moet je daar weer iets extra's aansteken :/

pakt de 103.4 Groningen dat niet mee dan :eek:
DX'r

Berichtdoor Ou-Tannu » 03 okt 2012 10:57

DX'r schreef:
Ou-Tannu schreef:mja wat FMscan mij laat zien op de 103.2 vanaf smilde geeft weer een dekkingsgat in noord oost groningen :/ dan moet je daar weer iets extra's aansteken :/

pakt de 103.4 Groningen dat niet mee dan :eek:

jawel :') maar als je de 89.2 wil aansteken ( welke volgens iemand ommenabij het zelfde diagram heeft als de 103.2 ) dan heb je nog wel wat nodig voor groningen he :-P
Ou-Tannu

Berichtdoor LOS » 03 okt 2012 11:21

Normaliter wordt er 200KHz frequentie afstand van Hoogersmilde gepland voor een extra zender. Dus: 103.2 > 103.4 evenals 90.3 en dan 90.5MHz. M.u.v. Slam FM. De 99.6MHz had dan de 99.4 of 99.8 moeten zijn maar beide frequenties zijn niet geschikt voor uitzendingen in de stad. FM 98.2MHz naast 98.0MHz zou misschien nog wel kunnen. 100KHz frequentie verschil met Tjerkgaast moet te doen zijn denk aan de FM 94.1MHz en de 94.2MHz Hoogersmilde. De FM 98.0MHz werd trouwens als evenementen frequentie gebruikt in Flevoland, Radio Engelenmuziek.

Verder had ik nog gevraagd aan het AT: Met hoeveel frequentie afstand houden jullie rekening mee en mag worden toegepast. Ik noemde als voorbeeld de FM 100.0MHz die aan Nederland is toegekend in samenspraak met het buitenland: 100.0MHz Hoogezand. In beginsel stond men 400KHz frequentie verschil toe maar later bleek dat dit toch niet haalbaar was voor de gemiddelde radio ontvanger. De 100.0MHz Hoogezand wordt om die reden ook niet meer ingezet om dat die volgens de heer Meter gaat storen op Q-Music zender Hoogersmilde 100.4MHz. Zij zijn van plan deze frequentie weer te laten intrekken wat dan weer voordelen kan hebben.

Verder begreep ik van AT dat ze nu niet meer reparaties zullen gaan verrichten in de FM band met het oog op DAB+. Ze gaven aan dat het soms wel 9 jaar heeft geduurd voordat er een oplossing is voor Radio Rijnmond te Leerdam.

Wat verder te tafel kwam: De FM 94.5MHz en de 95.1MHz zijn populaire frequenties van piraten zenders omdat dit lege FM frequenties zijn. Handig is het niet helemaal omdat het deels Radio 4 wegdrukt in de omgeving van de uitzend locatie. De definitie die het AT aan een lege FM frequentie koppelt is: Je moet de radio afstemmen op een frequentie waarbij je alleen maar ruis hoort en verder niets. Ze namen als voorbeeld in zuid oosten van de provincie Groningen: Hier hoor je op de FM 97.7MHz niets. Wanneer daar een zender inschakelt, dan zag je gelijk een ontvangst verlies van Radio Noord 97.5MHz.
LOS van alles
LOS

Berichtdoor radiogolfje » 03 okt 2012 14:22

Volgens mij worden ze daar bij het AT compleet gestoord.
Geen storing van slechte zenders, jammers of ander elektronica, maar van de telefoon. :oops:
Volgens mij wordt het een goed blackberry jaar.
Zijn ze lekker sappig en eet je ze zo weg.
radiogolfje

Berichtdoor remco_k » 03 okt 2012 14:31

^^ eensch
LOS schreef:...
Verder had ik nog gevraagd aan het AT:
...
Verder begreep ik van AT dat ...
...
Wat verder te tafel kwam:
...

Ik begin de indruk te krijgen dat jij al lang en breed geen normale antwoorden meer krijgt van AT maar dat ze maar wat uit hun duim zuigen of op z'n minst een vreemde draai eraan geven om daarna gillend van de lach met een groep om het scherm heen te gaan zitten en te zien dat jij dat hier op het forum neerzet als waarheid.
Met andere woorden: je wordt gewoon afgescheept.

Ik kan het ze niet kwalijk nemen, eerlijk gezegd. :smile: Ik zou me in mijn werkzaamheden ook behoorlijk verstoord voelen als een externe persoon met een hoge frequentie opbelde om verhaal te halen over allerhande problemen.
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.
remco_k

Berichtdoor radiogolfje » 03 okt 2012 14:52

Ja, en helaas worden niet alleen de AT medewerkers lastig gevallen, maar van diverse andere mensen / omroepen hoor ik dat ze daar ook dat ze door LOS lastiggevallen worden.
Volgens mij wordt het een goed blackberry jaar.
Zijn ze lekker sappig en eet je ze zo weg.
radiogolfje

VorigeVolgende

Keer terug naar Beginners