DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Echtwel

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Echtwel »

Madurodam FM schreef:
15 mar 2020 10:57
één opstelpunt voor bijvoorbeeld den Haag KPN toren lijkt leuk. Als je de kleine lettertjes in de machtigings-voorwaarden leest, niet meer dan 50dBuV/m op 10km buiten je verzorgingsgebied, en ze zitten als voorbeeld 120m hoog op die toren, dan mogen ze het super vermogen van 10 Watt ERP maken. Anders kom je te ver en zijn de signaal sterktes te hoog op afstand.

10 km buiten je verzorgingsgebied is nog een enorm bereik v.w.b. dit Haagse voorbeeld. Den Haag heeft in het verleden nogal wat geannexeerd bij buurgemeenten waardoor nu ook stukken in het Westland (Wateringseveld) Rijswijk en Nootdorp (Ypenburg) en Leidschendam (Leidschenveen) tot Haags grondgebied horen. Trek daar rondomheen nog een gebied van 10km en je hebt bijna de hele regio Haaglanden (Delft, Zoetermeer, Westland, Wassenaar). Andersom zouden DAB-uitzendingen vanuit bijvoorbeeld Delft of Zoetermeer met de 10km buiten hun verzorgingsgebied het centrum van Den Haag net niet redden.
Volgens mij moet het uitzend vermogen dan wel goed omhoog bij de test was dit afgeknepen naar paar 25 A 100 watt dacht ik voor goede DAB heb je in deze regio 1Kw of meer
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Volgens mij moet het uitzend vermogen dan wel goed omhoog bij de test was dit afgeknepen naar paar 25 A 100 watt dacht ik voor goede DAB heb je in deze regio 1Kw of meer
Tijdens de lokale DAB+ test in 2017 was het vermogen vanaf de mast Bezuidenhout 0,3 kw en was er nog een extra zender in Rijswijk.
Nu woon ik op steenworp afstand van deze mast, dus ontvangst was meer dan goed. Toch ben ik ook gaan kijken hoe de ontvangst was in andere delen van de stad d.m.v. DAB+ op de autoradio en dit viel mij niet tegen. Zelfs flink buiten de gemeentegrens, voorbij Wassenaar, Voorschoten maar ook richting Pijnacker en Zoetermeer was het signaal goed mee te krijgen.
Het is jammer dat Rotterdam en Amsterdam niet de mogelijkheid krijgen om met lokale DAB+ aan de gang te gaan, vanwege verdergelegen stadsdelen (Hoek van Holland, Amsterdam Zuidoost) zou dan ook hier flink buiten het verzorgingsgebied uitgezonden kunnen worden.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

Echtwel

Bericht door Echtwel »

Madurodam FM schreef:
22 mar 2020 15:04
Tijdens de lokale DAB+ test in 2017 was het vermogen vanaf de mast Bezuidenhout 0,3 kw en was er nog een extra zender in Rijswijk.
Nu woon ik op steenworp afstand van deze mast, dus ontvangst was meer dan goed. Toch ben ik ook gaan kijken hoe de ontvangst was in andere delen van de stad d.m.v. DAB+ op de autoradio en dit viel mij niet tegen. Zelfs flink buiten de gemeentegrens, voorbij Wassenaar, Voorschoten maar ook richting Pijnacker en Zoetermeer was het signaal goed mee te krijgen.
Het is jammer dat Rotterdam en Amsterdam niet de mogelijkheid krijgen om met lokale DAB+ aan de gang te gaan, vanwege verdergelegen stadsdelen (Hoek van Holland, Amsterdam Zuidoost) zou dan ook hier flink buiten het verzorgingsgebied uitgezonden kunnen worden.
Dat is wel haast op de mast hè ik hoor dat er veel problemen waren met name in huis en bij het raam was het wel te doen maar binnen niet
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

DX'r

Bericht door DX'r »

density1

Bericht door density1 »

Er zijn toch behoorlijk wat omroepen die on air gaan komen zo te lezen.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Er zijn toch behoorlijk wat omroepen die on air gaan komen zo te lezen
Weet niet of het overzicht op www.radio-tv-nederland.nl wel klopt v.w.b. de omroepen die ook daadwerkelijk gaan uitzenden op lokale DAB+.
Zo heeft Radio Lelystad al laten weten niet te gaan uitzenden op DAB+ terwijl deze wel in het overzicht staat vermeld.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

density1

Bericht door density1 »

Vergunningen zijn tot 2022 afgegeven zie ik in het tabelletje.

lion

Bericht door lion »

Iemand al wat kunnen ontvangen?

density1

Bericht door density1 »

Ik verwacht echt niet dat er vandaag al stations on air gaan komen, het is gisteren pas bekend geworden wie mogen gaan uitzenden. Dat duurt nog wel wat weken, zo niet maanden....

Plaats reactie