decol schreef:Ik begrijp niet dat in Roermond dit niet zou kunnen, terwijl in Markelo het wel kan. Op 91,4 werd 100 kw gestookt (nu ruim 80) en op 91.0 slechts 1 kw, nu iets meer. Ik denk eerder dat er een andere reden is waarom de 94,1 in Roermond niet in gebruik is.
Nee dat is niet het geval. Eerder paste men de 400KHz frequentie verschil inderdaad toe dat voorbeeld wat je schetst. In het gesprek dat ik had bij het Agentschap Telecom hierom gevraagd: Zij gaven aan dat ze het in beginsel wel toepasten maar dat bij de praktijk de er toch ontvangst klachten kwamen en dit later niet meer wilden toepassen. Een andere reden om de FM 94.1MHz Roermond niet te gebruiken is er niet omdat de FM frequentie goed is gekeurd door het buitenland. Ik heb verder nog navraag gedaan bij KPN Broadcast en die gaf exact hetzelfde aan. Anders zou de 100.9MHz Hilversum allang aangestoken zijn evenals de 100.0MHz Hoogezand. De 100.0MHz Hoogezand mag volgens het Agentschap Telecom niet meer in gebruik worden gesteld omdat die zender de 100.4MHz Q-Music gaat storen. Op de ontvangst kaartjes van de zerobase zie je bij naburige zenders van 400KHz frequentie verschil dan ook wit/paarse gebieden. Dit zelfde effect zie je ook bij de 92.2MHz Omrop Fryslân in het zuidoosten door de sterkere 91.8MHz Radio 1. Evenals de 92.2MHz in Irnsum de 91.8MHz wegdrukt en om die reden de 104.3MHz ingezet werd als steunzender. Ze hebben toen destijds tijdelijke test gedaan met de 92.2MHz waaruit bleek dat de 91.8MHz last had van de 92.2MHz. Geloof dat ze dat met een frequentie analyzer deden, nieuws site O.F. gaf toen per abuis oscilloscoop aan.