RTV-Noord rijdt reportagewagen aan brokken

Discussieer over de regionale omroepen

Moderators: admin6, admin5

RTV-Noord rijdt reportagewagen aan brokken

Berichtdoor Aart Rietveld » 07 jul 2012 00:10

Ter leering ende vermaeck:

Een reportagewagen van de regionale omroep RTV Noord is vrijdagmorgen bij Kolham met de zendmast tegen een viaduct op de A7 gebotst. De zendmast was door nog onbekende oorzaak niet ver genoeg naar beneden en raakte het viaduct. De verslaggever die met de wagen onderweg was bleef ongedeerd, maar heeft waarschijnlijk wel iets uit te leggen. De zendmast en de reportagewagen raakten zwaar beschadigd.

http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/19329/reportagewagen-rtvnoord-ramt-viaduct-video.html

De verslaggeverhad al een bekeuring (€ 85,-) van de Spoorwegpolitie op zak, die hij kreeg omdat hij die ochtend verslag deed van de ontspoorde trein op het Hoofdstation in Groningen en om bij de trein te komen over het spoor liep.

Murphy was weer aardig op dreef. En het was nog niet eens vrijdag de dertiende... Dat komt volgende week nog wel...
Aart Rietveld

Re: RTV-Noord rijdt reportagewagen aan brokken

Berichtdoor radiogolfje » 07 jul 2012 07:17

Da's (was) een dure clarcmast.

Ik lees net dat de autoschadebedrijven bijna geen werk meer hebben, hier hebben ze nog een klusje aan :))
En die oude mast, och aan oud aluminium brengt het nog wat op, schrootprijs.
Volgens mij wordt het een goed blackberry jaar.
Zijn ze lekker sappig en eet je ze zo weg.
radiogolfje

Berichtdoor PCE » 07 jul 2012 10:50

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=111520 RTVNoord heeft op de eigen pagina ook nog wat beeld en geluidsmateriaal staan :))
PCE

Berichtdoor T. Le Com » 07 jul 2012 19:03

HAHAHA!! LOL :)) :)) :))
Handhaving is Beheersing!
T. Le Com

Berichtdoor Debaser » 07 jul 2012 21:37

Dan ben je, zacht uitgedrukt, wel vrij dom... En de kosten?

Wel typisch dat RTV Noord trouwens een ouderwetse straalpaal gebruikt voor de verbinding. Ik weet dat Omroep Brabant gewoon een SNG-wagen ter hand neemt vaak.
Be a debaser!
Debaser

Berichtdoor Aart Rietveld » 07 jul 2012 23:02

Waarom zou een "ouderwetse straalpaal" uit de tijd zijn? Als je in de regio HF-dekking hebt is dit goedkoper dan een SNG-wagen. In het vlakke land van Groningen lijkt me dit prima haalbaar. Zelfs RTV-West heeft in Zuid-Holland nog een regio-dekking met een HF-net evenals een flink aantal andere regionalo's. Dat het in Brabant qua afstanden lastiger is kan ik me goed voorstellen.

En over die domheid gesproken: Ik weet niet of deze mast ook een beveiliging had maar ik heb ooit van een RTV West-technicus gehoord dat men aldaar hetzelfde "probleem" bij de hand heeft gehad. De betreffende mast had een meld-contact dat aangaf dat de mast niet geheel was ingeschoven. Als dan ook de handrem gelost werd ging er een zoemer af. En wat deed de reporter die weg reed met de mast omhoog? Hij/zij trok de handrem een ietsiepietsie aan... dan stopt die herrie in de wagen... Bij het eerstvolgende viaduct had men een soortgelijk probleem als nu bij RTV Noord.

P.S. Het is niet de eerste reportagewagen in het noorden met schade. In een ver verleden is er ooit een auto uit de takel van een hijskraan gevallen toen deze voor een speciale uitzending naar een bovenverdieping van de Expo-hal gehesen werd.
Laatst bijgewerkt door Aart Rietveld op 08 jul 2012 10:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Aart Rietveld

Berichtdoor radiogolfje » 08 jul 2012 09:42

Veel regionale omroepen hebben een eigen HF net.
Dit kan goedkoop werken hoewel satelliet vaak een alternatief is.
Met satelliet heb je geen opstelpunten met verbindingen nodig, maar krijg je weer te maken met minuten die je na afloop af moet tikken.
Buiten een auto van ruim een ton (met schotel en alles wat er omheen hangt, afschrijving 5 jaar) betaal je een paar euro per minuut. Een eigen netwerk heeft opstelpunten (huur), soms straalverbindingen tussen opstelpunt en studio, enz.
Kost ook. Er is een regionale omroep die op 1km afstand van de studio een opstelpunt heeft, huur straalverbinding is 1700 euro per maand.

En dan heb je nog verbindingen met bijvoorbeeld UMTS. Is leuk als je de enige bent, maar bij grotere gebeurtenissen en evenementen is je netwerk zodanig belast dan je geen betrouwbare verbinding hebt, vandaar dat men toch weer vaak terug gaat naar een eigen HF net omdat de betrouwbaarheid er moet zijn.
Er wordt dan ook weer aardig geïnvesteerd in eigen netwerken. De gebruikers die naar UMTS gingen komen langzamerhand weer terug op dat eigen netwerk wegens de grote (on)betrouwbaarheid van openbare netwerken, waardoor verbindingen uitvallen, hikken, stotteren, of gewoon niet te maken zijn.

Goed voorbeeld is RTV Utrecht, voor de reportages op Koninginnedag moest men rond half tien al overschakelen op een eigen netwerk omdat de openbare netwerken regelmatig vol zaten en geen betrouwbare verbinding meer mogelijk was.
radiogolfje

Berichtdoor Aart Rietveld » 08 jul 2012 11:09

Nog even terugkomend op de gecrashte reportagewagen:

Het valt mij op dat de imperiaal nog op het dak zit maar dat de plaat met antenne's er af getrokken is. Hoe heeft dat vastgezeten dat dat zo makkelijk loskomt? Tevens zie je dat de voet van de mast losgekomen is van zijn bevestiging, het onderste mastdeel steekt schuin door de auto heen naar voren. Zal ook wel wat schade gegeven hebben.

Ik heb bij mijn eigen omroep ook eens iets dergelijks meegemaakt. Uit kostenoverweging hebben wij ooit gekozen voor een Clarck-mast met minder telescoopdelen. Het gevolg is wel dat de mast in ingeschoven toestand ruim 80 centimeter uit het dak van de bus steekt. Met antenne komt de hoogte daarmee op 3,10 meter, geen probleem op normale wegen.

Nu wil het feit dat wij in het dorp een viaductje hebben van 2,90 meter... Zonder antenne op de mast heb ik 3 centimeter speling. Nu heeft een collega dat laatste een keer vergeten en ging er toch onderdoor met antenne... De mast bleef heel, alleen de antennebeugel (dikwandige RVS-buis!) boog 90 graden om en werd er ong. 2 centimeter messing van de antennevoet "afgefreesd" langs het plafond van het viaductdak. Ook brak er een sprietje van de antenne af. :sad: De reporter heeft zonder iets te melden aan de studio de uitzending gewoon afgemaakt. :lol: Gelukkig was de bevestiging van de mastvoet (4x spaanplaatschroef 4x40) heelgebleven en bleef de schade beperkt.

Of het iets met deze klapper te maken heeft weet ik niet maar een paar jaar later schoot het middelste mastdeel tijdens een uitzending bij een flinke windvlaag als een raket (mast stond op ong. 0,8 bar luchtdruk) ineens uit het onderliggende telecoopdeel... Een hele gewaarwording als er vijf meter mast ineens op het dak van je auto dondert als je geconcentreerd zit te werken in die wagen. Gelukkig waren er geen mensen in de buurt en viel de mast tegen een groepje bomen aan. Met vijf meter mast tegen een hek vastgebonden de uitzending af kunnen maken :D
Aart Rietveld

Berichtdoor karelhuis » 14 jul 2012 22:37

Ah de Baby Benz van RTVNoord op het forum. Hier een filmpje van toen de mast nog werkte. http://www.youtube.com/watch?v=olbRE_ksDfw&feature=g-upl Zo krijg je een redelijk beeld.
Veel plezier er mee.

Gr Karel
Weblog: www.karel.fm
karelhuis

Haren

Berichtdoor LOS » 03 okt 2012 20:23

[Removed by admin 3]
Laatst bijgewerkt door admin3 op 04 okt 2012 04:15, in totaal 2 keer bewerkt.
Reden: Was niet ontopic
LOS van alles
LOS

Berichtdoor keesthatsme » 07 okt 2012 16:56

idd niet zo slim van die gast, nee
en sowieso, als je in de auto stapt om weer verder te rijden, neem ik aan dat je dat ding al inschuift, of ben ik hier de enige die er zo over denkt?
keesthatsme

Berichtdoor Aart Rietveld » 07 okt 2012 18:42

Het is heel normaal om de mast in te schuiven voor vertrek maar waar mensen zijn worden fouten gemaakt. En als je iets maar vaak genoeg doet zal het ooit wel een keer mis gaan. De Wet van Murphy faalt nooit.

Ik maak al bijna 20 jaar 100+ uitzendingen per jaar met een soortgelijke wagen en ook ik heb wel eens met draaiende motor klaar gestaan om weg te rijden toen ik me realiseerde dat de mast nog omhoog stond..

Je kunt veel voorkomen door het aanleren van procedures en controle's maar 100% garantie op een juiste gang van zaken heb je nooit. Het zou ook niet goed zijn voor de economie: Autoschadebedrijven, ziekenhuizen, hulpdiensten en justitie zouden failliet gaan bij gebrek aan werk....
Aart Rietveld

Berichtdoor radiogolfje » 07 okt 2012 18:46

En je kan wel een schakelaar op de mast monteren, dat er een rode lamp brand, en dat als je de motor start er een zoemer gaat, maar de praktijk is dat ze die uitzetten, lampje er uit draaien want hij brand altijd enz.

Maar die auto was al een aantal jaren oud, en een nieuwe is dan welkom.
radiogolfje

Keer terug naar Regionaal commercieel en publiek