Power Intro's

Wil je vormgeving laten horen of wil je iets vragen over vormgeving? Dat kan hier!

Moderators: admin6, admin5

Power Intro's

Berichtdoor Systematisch » 16 feb 2011 16:22

Enkele posts hieronder zijn samengevoegd uit deze topic: http://www.radioforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=26560 - admin5

Budweiser schreef:dat kan lastig zijn, tenzij de 'variabele' content uit de spot gewoon iets als programmaopnames zijn, zoals in je promo te horen is, dan maak je gewoon een beginstukje, middenstukje en eindstukje, waar je zelf iedere week die verschillende zaken tussen plakt... om maar eens een optie te noemen. Het hangt er vanaf wat je elke week anders wil.

Ik heb het idee dat jij erg veel bezig bent met vormgeving, en wat op je website staat klinkt prima. Ik ben eigenlijk opzoek naar wat tips voor een 'into track id' (hooks?). Zoals Q-music en SlamFM 't ook doen met Nadia Ali en David Guetta bijvoorbeeld. De track is dan geremixt met de stem van het station. Station Voice VS Track :))

Iemand tips?

P.S. Misschien komt dit beter tot zijn recht in een nieuw topic?

-----------------------------------------------------------------------------

Nieuwe topicstart:

Bij o.a. Q-music en SLAM!FM hoor je redelijk vaak een jingle die is door gemixt naar de volgende track, meestal gezongen. Ik heb zo geen voorbeeld bij de hand maar als je regelmatig naar Q-music of SLAM!FM luistert hoor je ze regelmatig voorbij komen, vooral 's avonds.

Ik ben nu dus opzoek naar tips en en mogelijkheden om dit te doen. Ik beschik nog niet over een gezongen stationsnaam, alleen gesproken. Ik werk momenteel met Adobe Audition en dat blijft voorlopig nog even zo. Toch wil ik toch eens Pro Tools proberen over een poosje omdat ik er veel goeds over hoor van anderen, maar dat kan ook heel persoonlijk zijn. Ik heb het geprobeerd met Who's that chick van David Guetta en met Hey van Milk & Sugar. Maar ik heb het idee dat het niet echt wat wordt.

Denk dat deze vraag vooral gericht is richting de 'ervaren' vormgevers. Maar laat je er niet van weerhouden om te reageren. En graag een normaal topic zonder SLAM!FM of Q-music, en andere dingen, af te kraken, dat doet hier niet ter zake.

Alvast bedankt! -bier

EDIT: In het filmpje van Dave Foxx wordt gesproken over een Power Intro.
EDIT: Topic titel gewijzigd.
Laatst bijgewerkt door Systematisch op 16 feb 2011 18:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Wist je dat er geluidsgolven zijn opgevangen uit een zwart gat in het Perseus cluster?
Systematisch

Re: Zelf geprutst

Berichtdoor Budweiser » 16 feb 2011 16:25

Ik denk dat het beter is om daar idd ff een nieuw topic voor te openen, wellicht dat ik (en sommige andere jinglebouwers die hier ook rondhangen) wel wat tips en ideeen kunnen geven daarover.
Bababooey !
Twitter
Budweiser

Berichtdoor Systematisch » 16 feb 2011 16:28

Budweiser schreef:Ik denk dat het beter is om daar idd ff een nieuw topic voor te openen, wellicht dat ik (en sommige andere jinglebouwers die hier ook rondhangen) wel wat tips en ideeen kunnen geven daarover.

Top! Doe ik dat -bier
Wist je dat er geluidsgolven zijn opgevangen uit een zwart gat in het Perseus cluster?
Systematisch

Berichtdoor Pizz » 16 feb 2011 16:29

Volgens mij wordt er in dit filmpje van Dave Fox ook over gesproken: http://www.youtube.com/watch?v=iYnaz4Jjt9A
Pizz

'Intro Track' Jingle

Berichtdoor Systematisch » 16 feb 2011 16:35

.
Systematisch

Berichtdoor Systematisch » 16 feb 2011 16:38

Pizz schreef:Volgens mij wordt er in dit filmpje van Dave Fox ook over gesproken: http://www.youtube.com/watch?v=iYnaz4Jjt9A

Power Intro dus, als ik het goed heb verstaan.

Topic staat erop, dus bij deze graag daar verder praten over dit onderwerp.
Systematisch

Re: Power Intro's

Berichtdoor Budweiser » 16 feb 2011 22:29

Ze worden inderdaad powerintro's genoemd, en tja, wat je bij brandy hoort zul je niet heel snel kunnen evenaren als je geen koor in dienst hebt, maar je kunt wel een heel eind komen als je een beetje gevoel voor timing houdt. De kunst is om de gesproken elementen die je in je intro plaatst 1 te laten worden met de muziek, en dat kun je bijvoorbeeld heel simpel bereiken door lettergrepen van de dingen die gezegd worden, gelijk te laten vallen met bepaalde beats in de muziek. Hieronder zie je een screenshot van een pro tools sessie waarbij ik bezig ben met het maken van een powerintro voor Ke$ha's Take It Off.

Afbeelding

Wat ik als eerste doe is een marker plaatsen waar het intro eindigt. Dat is het gele lijntje wat je ziet. In Audition kun je in de edit view ook markers plaatsen, dit doe je door de cursor ergens in het bestand neer te zetten, en op de F8 te drukken. Het is puur een visual reference, meer doet het niet, maar het maakt het wat makkelijker.

Het station waar ik in dit geval de intro voor maak heet BFM, en die 3 letters zie je in het rood in 3 losse delen. Het donkerblauwe spoor is mijn muziekspoor. Zoals je hier kunt zien (en dat kun je in Audition ook op die manier goed zien) is dat de 3 letters gelijk vallen op de laatste 3 beats voor het intro. Dat is al een goed begin.

Wat het ook altijd goed doet in powerintro's zijn stukjes waarin de artiest zichzelf even voorstelt. Die dingen worden ook wel 'Artist Drops' genoemd, en als je die zoekterm in google gooit, dan gaat er een wereld voor je open :) Soms zul je je hier en daar ff op wat fora aan moeten melden om wat leuk spul te kunnen downloaden, maar het is de moeite waard.

Verder kun je nog wat extra dingetjes als slogans oid toevoegen, net hoe het uitkomt in de lengte van je intro.

Het resultaat van Ke$ha klinkt dan ongeveer zo : Keshademo

Wat je ook altijd kunt doen is op zoek gaan naar leuke bits in de songtekst, die je kunt gebruiken... een voorbeeld : Robbie Williams - Bodies, heeft een stuk in het refrein waarin ie zingt "All we've ever wanted is....", dat kun je eruit knippen, in je intro plakken, en na die tekst jouw stationsnaam invoegen. Je krijgt dan zoiets

Mylie Cyrus - 7 things heeft een stukje in de songtekst "What i need to hear now...", nouja, het spreekt voor zichzelf welke kant je daarmee op kunt, heb helaas ff geen voorbeeldje voorhanden.

Belangrijkste is, luister naar heel veel voorbeelden. Niet alleen naar die Q dingen van Brandy (tuurlijk, ze zijn mooi maar 100% gezongen, en zodoende allesbehalve inspirerend), maar naar andere bedrijven die ook dit leuke spul maken. Reelworld, Benztown etc.

Hopelijk kun je hier iets mee om eens op gang te komen :)
Bababooey !
Twitter
Budweiser

Berichtdoor Systematisch » 17 feb 2011 16:14

Budweiser schreef:Hopelijk kun je hier iets mee om eens op gang te komen :)

Super bedankt! Ik ga er eens mee aan de gang. Ben jij een tevreden gebruiker van Pro Tools?
Systematisch

Berichtdoor Budweiser » 17 feb 2011 16:43

100% ! Ik zal de laatste zijn die zegt dat Adobe Audition niet geschikt is voor dit werk (in tegenstelling tot pro tools is audition wel specifiek ontworpen voor de broadcastmarkt), maar ik merk dat met Pro Tools de workflow stukken fijner is, en ik er op een of andere manier veel meer uit weet te halen, zelfs met de standaard bijgeleverde plugins al.

Mocht je willen gaan kijken en voor PT8 willen gaan (die volgens mij zeker niet veel onderdoet voor PT9 die er tegenwoordig is, en zodoende ook goedkoper is), dan heb je sowieso een stukje hardware nodig die ondersteund wordt door Pro Tools. Je kunt dan bijvoorbeeld voor de M-Audio Fast Track USB gaan. Hierbij wordt de Pro Tools Essentials versie gratis geleverd... hierin heb je een beperking tot het aantal tracks dat je kunt gebruiken, en kun je er geen extra plugins in zetten, maar het is iig voldoende om eens wat te klooien en te kijken of de workflow je bevalt. Mocht het je bevallen, dan ga je eens kijken naar de gewone M-Powered versie van PT8 (die ik ook gebruik).
Bababooey !
Twitter
Budweiser

Berichtdoor Systematisch » 17 feb 2011 17:17

Budweiser schreef:100% ! Ik zal de laatste zijn die zegt dat Adobe Audition niet geschikt is voor dit werk (in tegenstelling tot pro tools is audition wel specifiek ontworpen voor de broadcastmarkt), maar ik merk dat met Pro Tools de workflow stukken fijner is, en ik er op een of andere manier veel meer uit weet te halen, zelfs met de standaard bijgeleverde plugins al.

Mocht je willen gaan kijken en voor PT8 willen gaan (die volgens mij zeker niet veel onderdoet voor PT9 die er tegenwoordig is, en zodoende ook goedkoper is), dan heb je sowieso een stukje hardware nodig die ondersteund wordt door Pro Tools. Je kunt dan bijvoorbeeld voor de M-Audio Fast Track USB gaan. Hierbij wordt de Pro Tools Essentials versie gratis geleverd... hierin heb je een beperking tot het aantal tracks dat je kunt gebruiken, en kun je er geen extra plugins in zetten, maar het is iig voldoende om eens wat te klooien en te kijken of de workflow je bevalt. Mocht het je bevallen, dan ga je eens kijken naar de gewone M-Powered versie van PT8 (die ik ook gebruik).

Hoi Budweiser,

Momenteel werk ik dus met Audition en dit i.c.m. één M-Audio kaart, Delta 1010, dus dat komt mooi uit. Misschien dat ik toch eens 'op zijn Nederlands' Pro Tools ga uitproberen en daarna overga tot aankoop. Maar dan is deels van de vormgeving gemaakt in Audition en deels in Pro Tools, is dat niet erg onhandig als er later wat moet worden veranderd aan het huidige?
Systematisch

Berichtdoor Budweiser » 17 feb 2011 17:47

Tja, da's inderdaad onhandig helaas. Het eerste pakket wat ik voor BFM gemaakt heb is ook in Audition geweest, en als ik daar tegenwoordig nog eens een wijziging in moet maken (wat weinig voorkomt), dan start ik ook gewoon audition weer even op.
Bababooey !
Twitter
Budweiser

Berichtdoor Systematisch » 18 feb 2011 17:57

Ik heb het een en ander geprobeerd met Audition en er komen veel leuke dingen uit. Ik doe veel dingen met Sweeping Phaser om over te schakelen naar de originele plaat en dat klinkt erg gaaf! Ik ga nog even knutselen.
Systematisch

Berichtdoor Budweiser » 18 feb 2011 19:13

We kunnen niet wachten om wat van die leuke dingen te horen :)
Bababooey !
Twitter
Budweiser

Berichtdoor Systematisch » 20 feb 2011 11:53

Budweiser schreef:We kunnen niet wachten om wat van die leuke dingen te horen :)

Die houdt je van mij tegoed! -bier
Systematisch

Berichtdoor michel huiser » 30 sep 2011 13:08

Zoals brandy ze maakt, zijn er maar weinig. Wij zijn er wel mee gestart ook.
michel huiser

Keer terug naar Vormgeving