LOS schreef:Er was bij Kassa een test welke cd's het mooiste klonken. De CD's van het label Brilliant Classics kwam als beste naar voren. De duurdere cd had toen een irritante stem in de opname. Ik heb al aardig wat cd's van BC en ze klinken goed.
Maar er is ook nog zoiets als betrokken spelen, iets ander tempo, andere accenten terwijl de partituur hetzelfde blijft. Daar kun je ook een kwaliteitsweging aan plakken.
Het ene orkest, solist, opnamelokatie of zelfs dirigent is de andere niet. Ik pretendeer niet veel van klassieke muziek af te weten, maar de benadering van Kassa riekt in dit geval naar een versimpeling van zaken. En dan laat ik persoonlijke voorkeuren over wat een goede opname dan eigenlijk inhoud gemakshalve maar achterwege. Ik bedoel: ik luister liever naar een opvoering met publiek en dan irriteert kuchje hier en daar niet. En ik mag dan graag ook veel van de opname ambiance meekrijgen. Een luistervriend irriteert zich daar rot aan en prefereert engelse opname van een bepaalde dirigent, opgenomen zonder publiek in een, naar mijn smaak veels te, akoestisch dode ruimte.
Het 'mooist klinken' is waanzinnig subjectief. Ik heb liever een met bezieling gespeeld stuk in een mindere opnamekwaliteit dan andersom.
Luistergroet.
R