door radiolady » 17 sep 2012 06:29
@Budweiser:
Niet wat men je vertelt (of wat jij denkt daaruit te mogen opmaken) is van belang, van belang is de SCHRIFTELIJKE overeenkomst tussen de gebruiker (de omroep bijvoorbeeld) en Buma-STEMRA, resp. OLON. Daar zul je kunnen lezen dat het gebruik expliciet is omschreven. NERGENS in die overeenkomst staat een vrijwaring voor library-, opdrachtmuziek of hitrepertoire in commercials.
Nogmaals... je kunt librarymuziek gewoon gebruiken in je programma, maar je MOET APART REPERTOIRE-OPGAVE doen, zodoende wordt uit het totale potje dat een lokale omroep betaalt aan auteursrechten, een portie overgemaakt naar de uitgeverij van de librarymuziek die dus NIET valt onder het hitrepertoire/handelsgeluidsdragers/Top40-muziek etc.. Librarymuziek is niet in de 'normale handel' verkrijgbaar en valt derhalve dan ook NIET onder de collectiviteitsregeling, door wie ook opgesteld.
Gebruik je librarytracks in promos (wederom BINNEN je programma) dan geldt eveneens het bovenstaande. Opgave doen, niet apart betalen. Zet je de tracks in onder COMMERCIALS, dan verwijs ik naar het eerder door mij gemeldde. Dan ben je dus NIET gedekt. Apart aanmelden als instantie die commercials produceert, en vooraf betalen per 30 seconden of deel daarvan, per track. Dus gebruik je van een library-cd bijvoorbeeld 3 verschillende stukjes muziek, voor het gemak 3 x 10 seconden, dan ben je dus DRIEMAAL de vergoeding voor 30 seconden of een deel daarvan verschuldigd. In het geval van LOKALE RADIO betaal je in dat geval 3 x 35 = 105 euro. Overschrijd je de 30 seconden, dan telt het naasthogere tarief van 60 seconden (lees: je betaalt 2x het standaardbedrag) enz. Ik heb eigenlijk geen idee of auteursrechtenvergoedingen met BTW belast worden, maar dat zou eigenlijk wel logisch zijn. In dat geval komt er nog 21% bij (en t/m 30/9/2012, 19%).
En als je dat dan allemaal betaald hebt, vervalt het gebruiksrecht automatisch na een periode van 12 maanden. Gebruik je de commercial na die periode, dan moet je opnieuw de rechten (vooraf) afdragen voor wederom een jaar. Het gaat hier expliciet NIET om opdrachtmuziek en al zeker niet om hitrepertoire. Dat mag je sowieso niet zomaar gebruiken in een commercial. Daar kleven heel veel obstakels aan, zoals ik in mijn vorige posting al had toegelicht.