Gratis Librarymuziek?

Wil je vormgeving laten horen of wil je iets vragen over vormgeving? Dat kan hier!

Moderators: admin6, admin5

Gratis Librarymuziek?

Berichtdoor Limburger » 30 aug 2012 19:21

Wie weet waar je gratis librarymuziek kunt downloaden/verkrijgen tbv promotie-spots?
Radio, elke dag bijzonder!
Limburger

Re: Gratis Librarymuziek?

Berichtdoor Budweiser » 30 aug 2012 20:47

bedsandbeats.com
Bababooey !
Twitter
Budweiser

Berichtdoor catchit » 15 sep 2012 08:15

Library muziek is in principe gratis verkrijgbaar bij diverse uitgevers.
Je moet bij gebruik de rechten regelen en afrekenen.
Voor alle duidelijkheid, muziek is NOOIT gratis!!

(of je moet het zelf maken, je buurman zo gek zien te krijgen dat ie wat voor je maakt of zoiets)
catchit

Berichtdoor Budweiser » 15 sep 2012 12:29

en laat dat bij de meeste lokale omroepen nu al helemaal afgetikt zijn, zodat je daar zelf niets meer voor hoeft te doen :)
Bababooey !
Twitter
Budweiser

Berichtdoor remco_k » 15 sep 2012 13:52

Budweiser schreef:

en laat dat bij de meeste lokale omroepen nu al helemaal afgetikt zijn, zodat je daar zelf niets meer voor hoeft te doen :)

Dat is alleen het geval met gewone muziek. Library muziek moet je altijd apart opgeven.
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.
remco_k

Berichtdoor Budweiser » 15 sep 2012 15:21

Niet in de collectiviteitsregeling met de Olon, daar zit ook librarymuziek gewoon bij in. (Mijn bron daarvoor is een mailtje wat ik ontving van iemand uit de directie bij Olon).
Bababooey !
Twitter
Budweiser

Berichtdoor radiolady » 16 sep 2012 12:08

Onjuist. De collectiviteitsregeling van OLON omvat HANDELSGELUIDSDRAGERS. Dat dus, wat je in iedere winkel kunt aanschaffen, ofwel het hitrepertoire. Libraymuziek is met een ander doel vervaardigd en niet in de 'winkel' verkrijgbaar. Je mag het overigens gewoon (bijvoorbeeld als filler onde je stem) uitzenden, daar hoef je dan niet apart voor te betalen. Je bent echter WEL verplicht, hiervan repertoire-opgave te doen bij Buma Stemra.

Voor het gebruik van librarymuziek onder commercials krijg je niet automatisch toestemming. Dan heb je een productielicentie bij Buma Stemra nodig en moet je er wel degelijk apart voor betalen. Handelsgeluidsdragers voor commercials gebruiken is helemaal link, daarvoor moet je vooraf toestemming hebben van alle rechthebbenden en de doorgaans zeer hoge vergoeding hebben betaald, alsmede een vergoeding van 100% voor het fonografisch recht.
radiolady

Berichtdoor remco_k » 16 sep 2012 12:54

Budweiser schreef:Niet in de collectiviteitsregeling met de Olon, daar zit ook librarymuziek gewoon bij in. (Mijn bron daarvoor is een mailtje wat ik ontving van iemand uit de directie bij Olon).

Dan denk ik dat die persoon onjuiste informatie heeft verstrekt, of hij/zij heeft de context toch niet helemaal goed begrepen. Zie ook verhaal hierboven.
Library muziek is een apart verhaal. De collectiviteitsregeling dekt alleen 'gewone' muziek.
remco_k

Berichtdoor Budweiser » 16 sep 2012 20:03

remco_k schreef:Dan denk ik dat die persoon onjuiste informatie heeft verstrekt, of hij/zij heeft de context toch niet helemaal goed begrepen.

Van de context verkeerd begrijpen is in dit geval geen sprake. Wat het eerste betreft, kan zijn, maar dan ben ik toch van mening dat ik voldoende gedekt ben. Als de instantie waarmee ik deze overeenkomst heb deze informatie verstrekt, dan kan men mij er moeilijk op aanspreken.
Bababooey !
Twitter
Budweiser

Berichtdoor remco_k » 16 sep 2012 22:29

Die inzet is begrijpelijk en daar kan ik je dan ook alleen maar in steunen. Bij ons wordt ook veelal gehandeld naar informatie die we van de Olon krijgen cq waar we om gevraagd hebben. Inmiddels heb ik persoonlijk door schade en schande geleerd daar niet meer zomaar vanuit te kunnen gaan, dus waar het kan, voer ik een dubbelcheck uit. :smile:
remco_k

Berichtdoor radiolady » 17 sep 2012 06:29

@Budweiser:

Niet wat men je vertelt (of wat jij denkt daaruit te mogen opmaken) is van belang, van belang is de SCHRIFTELIJKE overeenkomst tussen de gebruiker (de omroep bijvoorbeeld) en Buma-STEMRA, resp. OLON. Daar zul je kunnen lezen dat het gebruik expliciet is omschreven. NERGENS in die overeenkomst staat een vrijwaring voor library-, opdrachtmuziek of hitrepertoire in commercials.

Nogmaals... je kunt librarymuziek gewoon gebruiken in je programma, maar je MOET APART REPERTOIRE-OPGAVE doen, zodoende wordt uit het totale potje dat een lokale omroep betaalt aan auteursrechten, een portie overgemaakt naar de uitgeverij van de librarymuziek die dus NIET valt onder het hitrepertoire/handelsgeluidsdragers/Top40-muziek etc.. Librarymuziek is niet in de 'normale handel' verkrijgbaar en valt derhalve dan ook NIET onder de collectiviteitsregeling, door wie ook opgesteld.

Gebruik je librarytracks in promos (wederom BINNEN je programma) dan geldt eveneens het bovenstaande. Opgave doen, niet apart betalen. Zet je de tracks in onder COMMERCIALS, dan verwijs ik naar het eerder door mij gemeldde. Dan ben je dus NIET gedekt. Apart aanmelden als instantie die commercials produceert, en vooraf betalen per 30 seconden of deel daarvan, per track. Dus gebruik je van een library-cd bijvoorbeeld 3 verschillende stukjes muziek, voor het gemak 3 x 10 seconden, dan ben je dus DRIEMAAL de vergoeding voor 30 seconden of een deel daarvan verschuldigd. In het geval van LOKALE RADIO betaal je in dat geval 3 x 35 = 105 euro. Overschrijd je de 30 seconden, dan telt het naasthogere tarief van 60 seconden (lees: je betaalt 2x het standaardbedrag) enz. Ik heb eigenlijk geen idee of auteursrechtenvergoedingen met BTW belast worden, maar dat zou eigenlijk wel logisch zijn. In dat geval komt er nog 21% bij (en t/m 30/9/2012, 19%).

En als je dat dan allemaal betaald hebt, vervalt het gebruiksrecht automatisch na een periode van 12 maanden. Gebruik je de commercial na die periode, dan moet je opnieuw de rechten (vooraf) afdragen voor wederom een jaar. Het gaat hier expliciet NIET om opdrachtmuziek en al zeker niet om hitrepertoire. Dat mag je sowieso niet zomaar gebruiken in een commercial. Daar kleven heel veel obstakels aan, zoals ik in mijn vorige posting al had toegelicht.
radiolady

Berichtdoor Budweiser » 17 sep 2012 06:55

remco_k schreef:Die inzet is begrijpelijk en daar kan ik je dan ook alleen maar in steunen. Bij ons wordt ook veelal gehandeld naar informatie die we van de Olon krijgen cq waar we om gevraagd hebben. Inmiddels heb ik persoonlijk door schade en schande geleerd daar niet meer zomaar vanuit te kunnen gaan, dus waar het kan, voer ik een dubbelcheck uit. :smile:

Nouja, om eerdergenoemde redenen heb ik dat dus nooit gedaan. Ik heb navraag gedaan bij de instantie waarmee we de overeenkomst hebben, en je zou er vanuit mogen gaan dat als zij je vraag beantwoorden, dat je het juiste antwoord krijgt. Guess not :) Ik waardeer de uiteenzetting van radiolady hoor, gelukkig is het voor ons niet meer zo van toepassing (ik heb dergelijke librarymuziek ooit gebruikt voor ons jinglepakket, maar dit pakket is een behoorlijke tijd geleden al vervangen).
Bababooey !
Twitter
Budweiser

Keer terug naar Vormgeving