Soundprocessing voor TV

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Plaats reactie
paul_b
Berichten: 192
Lid geworden op: 13 jun 2004 14:59

Soundprocessing voor TV

Bericht door paul_b »

Op zoek naar tips voor processing voor live tv uitzendingen. De TV uitzendingen zijn meestal praatprogramma's.

Voorwaarde is een hele lage latency.
Beetje leveling en compressie is voldoende.
Liefst een hardwaredoosje :D
Gebruikersavatar
big T
Berichten: 3173
Lid geworden op: 25 jul 2004 01:59

Re: Soundprocessing voor TV

Bericht door big T »

Een Aphex compellor 320D gaat dit voor je doen.
Gebruikersavatar
remco_k
Berichten: 5331
Lid geworden op: 06 sep 2003 16:35

Re: Soundprocessing voor TV

Bericht door remco_k »

Wat is je budget?

Als dat budget heel klein is, dan kan je een heel eind komen met een heel mooi klein digitaal mixertje van slechts 268 euro Behringer XR12. Te besturen via een app of software op je pc.
Zie ook Behringer heeft de Combinator (MDX8000) een nieuw (digitaal) leven gegeven
Je hoeft niet de 'Combinator' te gebruiken (hoewel misschien wel toepasbaar) maar er zitten meer dan genoeg overige features (limiters, compressors, auto mix, filters, expanders, gates, effecten...) in die mixer waarmee je wel komt tot wat levelling en compressie.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
density1
Berichten: 4066
Lid geworden op: 05 aug 2017 18:35

Re: Soundprocessing voor TV

Bericht door density1 »

Wat gebruiken RTL en SBS etc. voor processing eigenlijk? Ik begreep altijd dat RTL in Luxemburg in de eindregie een Optimod TV hadden maar dan heb ik het over begin jaren 90 dus dit kan inmiddels achterhaald zijn.
Gebruikersavatar
Jimboe
Berichten: 1453
Lid geworden op: 31 jan 2002 01:00

Re: Soundprocessing voor TV

Bericht door Jimboe »

Wat Big T zegt: een compellor 320A of D, afhankelijk van of het analoog of digitaal aangesloten moet.

De grote tv-zenders hebben geen processing meer in de uitzendstraat sinds R128. In het begin nog wel, maar dat klonk onrustig; het bleek mooier en handiger om de processing op bypass te zetten en de verantwoordelijkheid voor het naleven van de loudness-norm bij de maker te leggen. En dat gaat goed!
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli
density1
Berichten: 4066
Lid geworden op: 05 aug 2017 18:35

Re: Soundprocessing voor TV

Bericht door density1 »

Heel verschil met de US daar wordt alles plat geslagen met Optimod voor TV. Dat klinkt echt als radio.
Gebruikersavatar
wave
Berichten: 1133
Lid geworden op: 06 mei 2008 18:37

Re: Soundprocessing voor TV

Bericht door wave »

Als er geen bijzondere voorwaarden zijn en het een beetje behoorlijk geschoven wordt, dan heb je in essentie genoeg aan een beschaafde compressor/limiter. Met de ratio rond de 5:1, een trage release en een iets snellere attack is dat klusje goed te klaren. Het aloude DBX166 werkpaard (in de huidige XS versie rond de 165 euro) kan dat prima doen, maar ik heb ook wel eens de nog 50 euro goedkopere Behringer MDX-2600 geprikt. Aan de andere kant van je spaarvarken zit Big T’s geliefde Aphex Compellor, wat altijd een prachtig ding is. Wel een aandachtspunt met live praatprogramma’s: less is more, agressieve processing maakt het imho al snel onrustig.

Off-topic: met dergelijke programma’s prik ik zelf graag een Sonic Maximizer over de inserts. Niet te wild ingesteld houdt dat de audio wat meer open en punchy met een beetje ‘ballen’ in de body.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
paul_b
Berichten: 192
Lid geworden op: 13 jun 2004 14:59

Re: Soundprocessing voor TV

Bericht door paul_b »

Dank allen voor de reacties, hier kan ik wat mee. Met radioprocessing in het achterhoofd dan valt het voor TV nog wel enigszins mee. Standje rustig is het advies als ik het zo lees :D
Gebruikersavatar
wave
Berichten: 1133
Lid geworden op: 06 mei 2008 18:37

Re: Soundprocessing voor TV

Bericht door wave »

Het maakt ook verschil dat radio tegenwoordig merendeels self-support is, waarbij de processor maar moet zien om er nog iets van balans in te krijgen. TV programma’s worden meestal geschoven door een tech die zelf een meer of minder geslaagde balans maakt :D

Puntje wat lokaal vaak over het hoofd wordt gezien is fase controle. Aan de meeste TV’s hangt tegenwoordig wel meerkanaals audio, en audio met fasefouten kan zo’n systeem als Dolby Pro Logic audio detecteren en de bijbehorende decoder kiezen. En dat geeft bijzondere effecten... Audio in je programma wat uit fase staat, springt dan ineens naar je mono surroundkanaal met een low pass op 7 KHz :))
Stukje achtergrond: het analoge 4-kanaals Dolby Pro Logic systeem was een eenvoudige, op faseverschuiving gebaseerde matrix. Het centerkanaal wordt in fase in links en rechts gecodeerd. Het mono achter-/surround signaal wordt in tegenfase en met een beperkt frequentiebereik (lowpass op 7 KHz) gecodeerd, eveneens in links en rechts.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Gebruikersavatar
wave
Berichten: 1133
Lid geworden op: 06 mei 2008 18:37

Re: Soundprocessing voor TV

Bericht door wave »

Het maakt ook verschil dat radio tegenwoordig merendeels self-support is, waarbij de processor maar moet zien om er nog iets van balans in te krijgen. TV programma’s worden meestal geschoven door een tech die zelf een meer of minder geslaagde balans maakt :D

Puntje wat lokaal vaak over het hoofd wordt gezien is fase controle. Aan de meeste TV’s hangt tegenwoordig wel meerkanaals audio, en audio met fasefouten kan zo’n systeem als Dolby Pro Logic audio detecteren en de bijbehorende decoder kiezen. En dat geeft bijzondere effecten... Audio in je programma wat uit fase staat, springt dan ineens naar je mono surroundkanaal met een low pass op 7 KHz :))
Stukje achtergrond: het analoge 4-kanaals Dolby Pro Logic systeem was een eenvoudige, op faseverschuiving gebaseerde matrix. Het centerkanaal wordt in fase in links en rechts gecodeerd. Het mono achter-/surround signaal wordt in tegenfase en met een beperkt frequentiebereik (lowpass op 7 KHz) gecodeerd, eveneens in links en rechts.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Gebruikersavatar
wave
Berichten: 1133
Lid geworden op: 06 mei 2008 18:37

Re: Soundprocessing voor TV

Bericht door wave »

Het maakt ook verschil dat radio tegenwoordig merendeels self-support is, waarbij de processor maar moet zien om er nog iets van balans in te krijgen. TV programma’s worden meestal geschoven door een tech die zelf een meer of minder geslaagde balans maakt :D

Puntje wat lokaal vaak over het hoofd wordt gezien is fase controle. Aan de meeste TV’s hangt tegenwoordig wel meerkanaals audio, en audio met fasefouten kan zo’n systeem als Dolby Pro Logic audio detecteren en de bijbehorende decoder kiezen. En dat geeft bijzondere effecten... Audio in je programma wat uit fase staat, springt dan ineens naar je mono surroundkanaal met een low pass op 7 KHz :))
Stukje achtergrond: het analoge 4-kanaals Dolby Pro Logic systeem was een eenvoudige, op faseverschuiving gebaseerde matrix. Het centerkanaal wordt in fase in links en rechts gecodeerd. Het mono achter-/surround signaal wordt in tegenfase en met een beperkt frequentiebereik (lowpass op 7 KHz) gecodeerd, eveneens in links en rechts.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Plaats reactie