Behringer heeft de Combinator (MDX8000) een nieuw (digitaal) leven gegeven

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Plaats reactie
remco_k

Behringer heeft de Combinator (MDX8000) een nieuw (digitaal) leven gegeven

Bericht door remco_k »

Ik was even iets heel anders aan het uitzoeken in een X Air XR12 digitale mixer van Behringer. Stuit ik daar, in de FX sectie, op een 2-tal effecten die mijn aandacht trokken door hun naam:
- Stereo Combinator (voor stereo gebruik)
- Duo Combinator (voor 2 mono channels gebruik)
No way, dacht ik nog, toen ik aan dit antieke apparaat dacht (for the unknown: een 4 band stereo multiband compressor uit de jaren '90):
Afbeelding
Maar ja, Yes way!
Zo ziet hij er anno vandaag de dag uit (de bovenste, "FX 4 stereo Combinator"):
Afbeelding

Nou heb ik zelf nooit een Combinator MDX8000 gebruikt of aan geroken, maar ik weet wel dat er hier fans van dat antieke apparaat uit de 90's rondhangen die dit misschien wel heel tof vinden. Zeker als je kijkt naar de prijsstelling van de XR12 (en zijn grotere broers), verkrijgbaar vanaf €268,- met heel veel functionaliteit erin.

Ik heb de Combinator in de XR12 verder niet getest, geen tijd en ik heb er even niet de juiste opzet voor. Maar ik heb er wel even naar gekeken. Op het eerste gezicht is het front qua interface dé Combinator MDX8000 met wat aanpassingen: niet 4-bands maar een 5-bands multiband compressor!

Een 5-bands multiband compressor in een digitale mixer met ongeveer 0 latency met nog veel meer andere functionaliteit voor €268,- is op z'n minst interressant te noemen voor hen die altijd al een Combinator wilden hebben of wie simpelweg een eenvoudige, goedkope multiband compressor zoeken in een hardware vorm. Dit is echter geen FM broadcast processor (die rekening houdt met pre-emphase om maar wat te noemen). Maar ik kan me goed voorstellen dat je de Combinator in een XR12 dus prima kan inzetten als broadcast processor voor je digitale stream, wellicht in combinatie met wat andere effecten en dynamics processing (beschikbaar op elke fader, welke wellicht prima inzetbaar is als simpele AGC).
(Ik weet niet of je in de X Air serie FX achter elkaar kunt koppelen, maar een peak limiter (ook aanwezig) kan je er dan wellicht ook achter zetten).

Filmpje met info van Behringer: https://www.youtube.com/watch?v=qulUcE9USuw

Sidenote: Je kan de audio van een XR12 alleen in en uit z'n analoge aansluitingen brengen/halen, dus je hebt nog een soundcard nodig om b.v. weer digitaal je computer in te gaan.
Is je budget hoog genoeg, pak dan de XR18 (€456,-), met zijn USB aansluiting kan je de in- en outputs in je PC rechtstreeks als audio device benaderen. (n.b. de XR12 (en XR16) heeft een USB aansluiting, maar die fungeert NIET als soundcard).

Voor wat het waard is: ik heb echt geen enkel idee of het een bruikbare multiband compressor is. Ervaringen zullen vanzelf hieronder verschijnen denk ik dan. Wel heb ik ervaring met gebruik van de X Air serie (12, 18 en X32), en dat zijn stuk voor stuk toch echt prima mixers. Audio kwaliteit en functionaliteit zijn serieus goed te noemen. (en vervolgens loop ik lekker met een tablet in het publiek het geluid van een band te doen).
Veel plezier ermee ouwe (en misschien ook nieuwe) radio nerds! :))
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
wave

Re: Behringer heeft de Combinator (MDX8000) een nieuw (digitaal) leven gegeven

Bericht door wave »

Ja, geinig hè dat die er in zit. Ik had het ook al gezien toen ik een keer door de doc heen liep. Voor zover ik weet kun je de 4 FX slots of als channel insert of via een FX send gebruiken, dus effecten chainen wordt lastig. Of je zou een op een bus een 2e insert moeten kunnen maken en die naar master routen, maar geen idee of de bus routing dat toe laat. Neemt niet weg dat die XAir mixers inderdaad een hele goede prijs/kwaliteitsverhouding hebben, zelfs als je ze in de 3 jaar garantie termijn afschrijft is het nog een koopje.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
remco_k

Bericht door remco_k »

Even snel gekeken. Als je de XR12 niet als mixer, maar enkel als een soundprocessor wilt inzetten met een stereo in- en output,
kan je een FX op een (stereo coupled) channel inserten én vervolgens ook een FX op de Master L/R inserten. Zo zou je een Combinator en peak limiter kunnen combineren. (Of je gebruikt de compression sectie van het kanaal of de master om een limiter mee te maken, kan ook prima).
Dat is, voor zover ik dat nu zie, de enige manier om 2 effecten achter elkaar te zetten.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
wave

Bericht door wave »

Conclusie: als je faderstart kunt missen dan knutsel je met zo’n ding + een x-touch controller voor onder de 1000 euro een compleet setje incl. alle processing in elkaar. Met de send bussen kun je bovendien vorken en decor selectief aansturen.

Nu Music Tribe het X- platform steeds verder uitbouwt en meer op meer op integratie met andere merken binnen de Group koerst, zou het me trouwens niet verbazen als ze binnen afzienbare tijd de markt induiken waar nu D&R redelijk machtig is. Het platform is er, de hardware is er, feitelijk mis je alleen nog een stukje software + een GPI interface. En dat laatste is bepaald geen rocket science... Wat denk jij, Remco?
remco_k

Bericht door remco_k »

Als ik me boos maak, dan bouw ik die rocket science in een stuk software wat praat tegen de X air serie in een raspberry PI, kan je zijn GPIO header gebruiken, heb je monitor mute en onair signalering. Geen probleem. Tijd is wel een probleem. 😀
Maar inderdaad, ik vermoed als Behringer effe 2 tandjes bijzet, is het een volwaardige èn echt digitale broadcastmixer. (Die D&R mixers, de budget serie, is namelijk helemaal analoog).

Wie belt Behringer om dat even te zeggen? :lol:
wave

Bericht door wave »

Misschien kunnen we de copyrights op het idee delen 😂😂. Die PI optie had ik nog niet eens aan gedacht, goed idee! Als je dan een 3 of 4 HE 19” housing pakt, kun je niet alleen de PI + voeding & koeling kwijt, maar heb je ook nog ruimte om de parts voor een vork + de i/o connectors te plaatsen. Dan heb je vervolgens alleen nog 1 HÉ nodig voor een hoofdtelefoon distel amp....van Behringer.
Plaats reactie