Geluid van vinyl verbeteren t.o.v. cd kwaliteit

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Studio-11

Geluid van vinyl verbeteren t.o.v. cd kwaliteit

Bericht door Studio-11 »

Hallo, de titel van dit topic is misschien een trigger voor vinylfanaten en het is ook niet de bedoeling om de 2 bronnen te vergelijken.

Dat gezegd hebbende, zal ik mijn situatie even uitleggen.

Ik draai bij een internetradio wanneer ik tijd heb en er een avondje vrij is. Ik draai hierbij voornamelijk van vinyl single en LP, maar ook van originele cd's en Spotify.
Vinyl word afgespeeld op 2 Audio Technica snelstarters met op dit moment de originele naalden erin.
Cd's via een Denon dubbele cd speler en Spotify van PC met Esi Maya geluidskaart.
Deze zijn allemaal aangesloten op een D&R Airteq mengtafel die zijn output via een Aphex Compellor 320a naar de stream pc stuurt. Op deze PC staat Stereotool en van daaruit streamt Simplecast het wereldwijde web op...

Op zich werkt dit allemaal supergoed en met een zeer fijne kwaliteit. Alleen vind ik dat soms het vinyl wat beter mag.
Beter in de zin van betere controle van de luide S die soms erg slist. Nog niet heel hinderlijk maar voor mijn gevoel te aanwezig.
Die luide S is er in de output van Stereotool maar ook als ik "kaal" voorluister op het mengpaneel.
Dus het zit echt in de opname van het vinyl.
Als ik mijn andere elementen probeer, bijvoorbeeld de Tonar Banana of Ortofon Arkiv en Ortofon Q.bert dan word het eigenlijk wat erger. Het geluid is dan wel wat harder dan de originele Audio Technica naald maar de ssss is ook veel duidelijker hoorbaar.

Aan mijn instellingen in Stereotool wil ik eigenlijk niet veel veranderen, dus ik zoek eigenlijk een oplossing in de pre-processing. Zoals gezegd heb ik al een Aphex Compellor die de AGC van Stereotool vervangt en dit werkt uitstekend. Graag zou ik advies van jullie hebben welk apparaat hier voor of na kan staan die de extremen een beetje kan filteren zonder het geluid teveel te veranderen... Stereotool kan nog steeds slecht omgaan met deze slissende S en daarom wil ik het graag vóór Stereotool enigszins wegfilteren.

Ik lees wel eens wat over maximizers en dergelijke maar ik duik echt in het diepe wat dat betreft.

Dus bij deze, graag advies hoe ik dit ga aanpakken.

Bedankt!
MFM

Re: Geluid van vinyl verbeteren t.o.v. cd kwaliteit

Bericht door MFM »

Het eerste wat eigenlijk bij mij opkomt is de vraag of je vinyl niet gewoon grijs gedraaid is.

Het tweede is dat er nogal verschil in naalden qua gebruik is. Ben er zelf niet meer zo in thuis maar bv een Stanton500 klonk in mijn beleving altijd wat harder en minder open dan een Tonar (6032) of een AudioTechnika.
Waarbij voor mij de voorkeur uitging naar de Tonar.

Je zou ook nog eens kunnen experimenteren met een de-esser.
Studio-11

Bericht door Studio-11 »

Dat zou kunnen, het overgrote deel is niet nieuw.
Maar is een slissende s dan een teken van versleten vinyl?
perikelen

Bericht door perikelen »

Een naald en het element moeten goed uitgelijnd zijn. Dat is geen eenvoudig klusje. Daarnaast is het belangrijk de juiste tracking in te stellen en moet de output van je cartridge goed aansluiten bij je voorversterker (en RIAA correctie). Als je niet weet waar dit over gaat zou ik daar eens beginnen (met googelen). Een platenspeler kun je in tegenstelling tot een CD speler eigenlijk niet zomaar ff inzetten zonder af te regelen ;-)
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Als we toch gaan poetsen is dit goed bruikbaar: Afbeelding
https://www.bax-shop.nl/onderhoudsmidde ... gKnCfD_BwE
https://www.thomann.de/nl/knosti_schall ... geraet.htm

Of zelf een badje maken:
3 delen demi water
1 deel isopropanol of ethanol
1 klein druppeltje dreft (per halve liter 1 druppeltje)
Dit gaat in een passende (LP doorsnede) bak of emmer en spoelt u maar...
en dan is er koffie......
Studio-11

Bericht door Studio-11 »

De Audio Technica spelers heb ik vorig jaar nieuw gekocht en staan nog steeds af fabriek afgesteld. Het vinyl klinkt allemaal prima en natuurlijk zit er onderling ook wel verschil in kwaliteit maar het zijn voornamelijk de slissende sss die problemen geeft.
RIAA correctie zit ingebouwd in de Audio Technica's maar je kunt ook kiezen voor externe correctie. Dit maakt weinig verschil voor wat betreft de slissende s. Zo spannend is RIAA correctie nou ook weer niet, dat er een verwijzing naar Google voor nodig is he...

Het vinyl word al jaren gewassen met een knosti vinylwasser, daar ben ik erg tevreden over. Ik heb eens de The Joshua Tree gekregen van iemand en die kraakte echt erg. Na de wasbeurt was ie glashelder👌😁
remco_k

Bericht door remco_k »

Analoge opnames zijn vaak wat gevoelig voor de s. Daarom was (en is, als je analoge opnames maakt) het zo belangrijk om even goed te controleren of je je signaal moet de-essen, voordat je het opneemt, of op plaat zet.
Wellicht is dat bij (een paar?) van jouw platen niet (goed genoeg) gebeurd, en dus heb jij wellicht daarom last van een, overdreven gesteld, brak klinkende plaat.
Oplossen gaat niet lukken, je spreekt eigenlijk ook niet van verbeteren, maar meer van maskeren van dat probleem. En hoe toevallig, ik denk dat je dat kan doen door alsnog een de-esser in te zetten, en door dat bij voorkeur alleen maar te doen in het signaal pad van je platenspeler(s). (Immers, bij je CD's en andere bronnen bestaat dit probleem niet, dus ook niet een de-esser ertussen hangen).

Maar goed, om te testen of als tijdelijke oplossing: Wellicht heeft Stereotool een de-esser aan boord, of kan je een limiter in Stereotool inzetten als de-esser door de frequentie gevoeligheid ervan in te stellen, als dat kan.
Een losse limiter (als de-esser) toevoegen in je chain kan natuurlijk ook. (Voorbeeld, een Behringer MDX2600 heeft een de-esser aan boord, de rest van de compressor limiter gebruik je dan niet). Je kan in feite elke andere limiter naar keuze gebruiken voor dit doel, als deze dan maar een sidechain connector heeft, je kan daarmee, met een externe EQ de, frequentie gevoeligheid regelen, zodat de limiter dan alleen op het gebied van de s-en erin "hakt" korte attack en korte release tijd, en dan wordt het wellicht 'beter'. Of eigenlijk, zoals ik al zei, wordt het probleem gemaskeerd.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
perikelen

Bericht door perikelen »

Studio-11 schreef: 29 dec 2019 08:57 De Audio Technica spelers heb ik vorig jaar nieuw gekocht en staan nog steeds af fabriek afgesteld. Het vinyl klinkt allemaal prima en natuurlijk zit er onderling ook wel verschil in kwaliteit maar het zijn voornamelijk de slissende sss die problemen geeft.
RIAA correctie zit ingebouwd in de Audio Technica's maar je kunt ook kiezen voor externe correctie. Dit maakt weinig verschil voor wat betreft de slissende s. Zo spannend is RIAA correctie nou ook weer niet, dat er een verwijzing naar Google voor nodig is he...

Het vinyl word al jaren gewassen met een knosti vinylwasser, daar ben ik erg tevreden over. Ik heb eens de The Joshua Tree gekregen van iemand en die kraakte echt erg. Na de wasbeurt was ie glashelder👌😁
Ik heb het niet alleen over RIAA... Maar als je het zelf al prima weet, het 'allemaal prima klinkt' en je er van uitgaat dat 'fabriek afgesteld' het maximaal haalbare is, uitstekend joh. Suc6!
remco_k

Bericht door remco_k »

^^ Of je kan gewoon even behulpzaam zijn als het erop lijkt dat iemand je bericht niet helemaal (goed) heeft geïnterpreteerd:

https://www.lpspeler.nl/vinyl-academy/e ... d-element/

Los daarvan verwacht ik niet dat zijn S probleem hier zomaar mee op is gelost. :)
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Vragen aan TS:
Klinken de SS aan het begin van de LP hetzelfde als aan het eind?
Het element correct afgesloten met 47 K-Ohm én met 200 pF?
Vooral met die capaciteit loont de moeite om mee te experimenten: vergroten naar c.a. 450 pF
Studio-11

Bericht door Studio-11 »

Nou, "perikelen", je kunt me wel behandelen als een volslagen idioot wat betreft platenspelers, tracking en anti-skating, RIAA correctie maar waar baseer je dat op? Ik leg hier in mijn start topic zo goed en uitgebreid mogelijk mijn probleem uit en in jouw eerste reactie doe je direct al neerbuigend. Ik nodig je uit om bij mij in de studio je enorme expertise los te laten op mijn Audio Technica spelers. Als je dan gelijk hebt, en het ligt echt aan verkeerde tracking of misschien een scheve hoek dan zal ik hier zeker een rectificatie plaatsen. Maar tot die tijd zou het je sieren om je behulpzaamheid wat vriendelijker over te brengen.

Afijn, het vinyl klinkt gewoon super goed. En het enige waar ik mij aan stoor is dus soms die slissende s die stereotool enigszins over de zeik brengt. Stereotool heeft een de-esser, maar die haalt teveel van het hele hoog weg. Je kunt daar ook verder niks aan instellen qua frequentie of attack. Ook met side-chains en limiters heb ik al van alles geprobeerd in Stereotool, want dr zitten opties genoeg om het aan te pakken. Maar dan blijft er gewoonweg een dof geluid over en dan heb je soms nog die s.

Vandaar mijn vraag over een externe de-esser maar wellicht moet ik mij er maar bij neer leggen dat het waarschijnlijk iets is waar Remco_k het over heeft, dat enkele platen gewoon een slechte opname zijn. Dan moet ik die maar digitaal downloaden.
Studio-11

Bericht door Studio-11 »

V.ijl, ik heb niks aan het element of de platenspeler veranderd, dan de anti-skating en naalddruk. De hoek heb ik gecontroleerd met zo'n papier uit remco_k zijn post en dat lijkt me gewoon goed.
Wat bereik ik met het inbrengen van de weerstand en condensator?

Bvd

Gr. Studio 11
v.ijl

Bericht door v.ijl »

De weerstand van 47 K-Ohm en condensator van 200 pF zijn de ingangsweerstand en capaciteit van de RIAA voorversterker. Door het verhogen van de ingangsC verlies je het allerhoogste hoog waar het S gebied is.. Het element gaat niet meer door tot 20.000 Hz, maar tot, zeg, 12.500 Hz.
Ik weet echt wel dat dit een lap middel is....
perikelen

Bericht door perikelen »

Studio-11 schreef: 29 dec 2019 15:50Nou, "perikelen", je kunt me wel behandelen als een volslagen idioot
Dat zijn jouw woorden...
Studio-11 schreef: 29 dec 2019 15:50 Ik leg hier in mijn start topic zo goed en uitgebreid mogelijk mijn probleem uit en in jouw eerste reactie doe je direct al neerbuigend.
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat het afspelen van platen heel wat ingewikkelder is dan het afspelen van een CD en reik je de onderwerpen die van belang zijn aan. Het is niet een kwestie van 'doe mij ff een tip dan is het opgelost'. Daarna ga jij vertellen dat alles al goed is en het "allemaal niet zo spannend is". Nou prima toch? Suc6 ermee dan maar.
Studio-11 schreef: 29 dec 2019 15:54V.ijl, ik heb niks aan het element of de platenspeler veranderd, dan de anti-skating en naalddruk. De hoek heb ik gecontroleerd met zo'n papier uit remco_k zijn post en dat lijkt me gewoon goed. Wat bereik ik met het inbrengen van de weerstand en condensator?
Hier vertel je eerst weer dat je niets hebt veranderd behalve de anti-skating en naalddruk. Dat is dus rete-belangrijk. Serieus. Net als impedantie. En de tip die v. ijl geeft is de moeite waard. Goede jaarwisseling en suc6.
Plaats reactie