Thuis Studios [deel 10]

Plaats links naar foto's van studio's die jij de moeite waard vind. RadioForum.nl is niet verantwoordelijk voor de vertoonde foto's.

Moderators: admin6, admin5, admin4

Re: Thuis Studios [deel 10]

Berichtdoor Bfm » 17 sep 2012 14:52

Die op de microfoonarm zit ingebouwd (ligt eraan welk model je neemt)
De signaalzuil kun je hier vinden http://www.radioforum.nl/viewtopic.php?t=20990
Hoe je het aansluit staat ook in het techniek forum, gewoon even zoeken.
Bfm

Berichtdoor FrankBemthuis » 17 sep 2012 16:34

djaap schreef:Mooie studio Frank! ;)

Haha, thanks man! Leuk om te horen. :)
Xeno schreef:Zo jammer... Waarom gaat het altijd over geld? Het is maar net waar je het aan uitgeeft en wat je situatie is. Maar wat doet het ertoe? Kijk gewoon naar de leuke plaatjes en bemoei je verder niet met iemands keuzes. Sterker nog, bedankt dat er mensen zijn die het geld laten rollen. Schijnt goed voor de economie te zijn :D

Slaat de spijker op zijn kop. Geld is er om uitgegeven te worden, niet om bij je te houden (hoogstens bij het sparen voor...).

Maar mensen, misschien eens dat peukie daarzo in je hand weg doen en eens effe handen uit de mouwen gaat steken en geld gaat verdienen? En als je dat doet, maak keuze's.
Ik spaar als sinds mijn 8de voor een studio...
De Leven
FrankBemthuis

Berichtdoor joris-22 » 17 sep 2012 17:20

radioforxd schreef:hoe heb je die onair lamp aan gesloten

Bfm schreef:Die op de microfoonarm zit ingebouwd (ligt eraan welk model je neemt)
Hoe je het aansluit staat ook in het techniek forum, gewoon even zoeken.

Inderdaad is het lampje op de microfoonarm ingebouwd. Je had het vast wel ergens kunnen vinden, maar zo heb ik het aangesloten:

In het mengpaneel zit een micro-switch die de microfoonarm en het rode licht in de zuil schakeld. De oranje en groene lampjes in de zuil kan ik aan- en uitzetten via de pc. Hiervoor heb ik een USB-relais gebruikt.

Hoop dat je er wat mee kunt :)
joris-22

Berichtdoor FrankBemthuis » 17 sep 2012 17:26

joris-22 schreef:(...)
In het mengpaneel zit een micro-switch die de microfoonarm en het rode licht in de zuil schakeld.
(...)

Mijn vraag aan jou is dan:
Die 2 lichten (in de arm en in de zuil), gaan die aan bij het drukken op de "On-Air knop" (op je mengpanel) of van het openzetten van de schuif? En zoja die laatste, geven de ringen ook maar halve kracht als je de schuif half open hebt staan? :)
De Leven
FrankBemthuis

Berichtdoor joris-22 » 17 sep 2012 17:34

FrankBemthuis schreef:Mijn vraag aan jou is dan:
Die 2 lichten (in de arm en in de zuil), gaan die aan bij het drukken op de "On-Air knop" (op je mengpanel) of van het openzetten van de schuif? En zoja die laatste, geven de ringen ook maar halve kracht als je de schuif half open hebt staan? :)

De lichten gaan aan als ik de schuif open zet. De knoppen die je ziet zijn start knoppen, en die zitten niet onder het microfoonkanaal. En aan = aan. Dus niet op halve kracht.
joris-22

Berichtdoor GroundFM » 17 sep 2012 19:49

@Joris

Wat bedoel je met "halve kracht" ?
GroundFM

Berichtdoor DU » 17 sep 2012 20:24

@groundfm

joris-22 schreef:
FrankBemthuis schreef:geven de ringen ook maar halve kracht als je de schuif half open hebt staan? :)

De lichten gaan aan als ik de schuif open zet. De knoppen die je ziet zijn start knoppen, en die zitten niet onder het microfoonkanaal. En aan = aan. Dus niet op halve kracht.

Frank vraagt of als de schuif half open staat dat dan de lamp ook half brand.

Nee dus!
Stereo is a human creation
DU

Berichtdoor FrankBemthuis » 18 sep 2012 12:25

Tsss, sjezus. Iemand stelt een vraag en dan gaan we hem uitlachen. Kleuters...

Was een doodnormale vraag.
Met de 'On Air knop' bedoelde ik ook niet de cue/start knop, maar de 'channel on' knop. Dat knopje dat je naast de schuif open ook aan moet hebben (dat heb je op een DX2000 tenminste), wil je er alsnog geluid uit hebben.
Tuurlijk bedoelde ik niet de cue/start knop, die dingen dienen alleen ervoor om dingen in te start, en een live opname via de microfoon kan je natuurlijk niet instarten.
En als zo'n On-air signaling dan werkt op een schuif, op welk punt vind hij dan dat een microfoon aanstaat en wanneer niet?
Op de helft, of moet zo'n schuif echt precies bovenaan of onderaan liggen om aan te staan?
En zo'n schuif kan dan gelijkertijd dienen voor een demper voor zo'n lamp. In dat geval zal zo'n lamp half aan kunnen staan.

En door die vragen, leek het me logisch dat zo'n On-air signaling meer op de 'Channel on' knop afging, want op die knop heb je pas echt "of aan- of uit".
De Leven
FrankBemthuis

Berichtdoor Aart Rietveld » 18 sep 2012 13:00

Het contact voor een onair-lamp is altijd aan of uit, tussenwaarde's om bv. een lamp te dimmen zijn er niet.
Bij vrijwel alle mengtafels wordt het contact gesloten (= lamp aan) als de fader een paar milimeter opengeschoven wordt vanuit de onderste positie. Het kan dus inderdaad voorkomen dat de onair-lamp al aan staat terwijl de fader nog haast dicht staat en dus bijna geen geluid doorgeeft.

De functie van de onair-lamp is niet om aan te geven hoe hard het geluid van de mic wordt doorgegeven maar om de aanwezigen in de studio te waarschuwen dat de mic open staat en dat iedereen die niet niets zinnigs te melden heeft op de radio zijn toeter moet houden. Het signaal dat gebruikt wordt om de onair-lamp aan te sturen wordt ook gebruikt om monitorspeakers in de studioruimte te muten/dimmen om rondzingen te voorkomen.

Of de onair/mute-knop ook invloed heeft op de onair-lamp is mengtafel afhankelijk, ik weet niet hoe dit zit bij de genoemde mizer.
Aart Rietveld

Berichtdoor FrankBemthuis » 18 sep 2012 13:07

Aart Rietveld schreef:Het contact voor een onair-lamp is altijd aan of uit, tussenwaarde's om bv. een lamp te dimmen zijn er niet.
Bij vrijwel alle mengtafels wordt het contact gesloten (= lamp aan) als de fader een paar milimeter opengeschoven wordt vanuit de onderste positie. Het kan dus inderdaad voorkomen dat de onair-lamp al aan staat terwijl de fader nog haast dicht staat en dus bijna geen geluid doorgeeft.

De functie van de onair-lamp is niet om aan te geven hoe hard het geluid van de mic wordt doorgegeven maar om de aanwezigen in de studio te waarschuwen dat de mic open staat en dat iedereen die niet niets zinnigs te melden heeft op de radio zijn toeter moet houden. Het signaal dat gebruikt wordt om de onair-lamp aan te sturen wordt ook gebruikt om monitorspeakers in de studioruimte te muten/dimmen om rondzingen te voorkomen.

Of de onair/mute-knop ook invloed heeft op de onair-lamp is mengtafel afhankelijk, ik weet niet hoe dit zit bij de genoemde mizer.

Kijk, zo'n antwoord zocht ik dus naar. Ipv zo'n kortaf reactie "Aan = Aan. Niet op halve kracht" of nog erger, zo'n ":')" smiley...
Dank Aart. Nu snap ik het! Dank voor de goed onderbouwde uitleg.

Zullen we nu even afspreken met elkaar dat we even in elkaar verdiepen voordat we elkaar af gaan katten/uit lachen of zo'n kortaf antwoord gaan geven. Even elkaar serieus behandelen, we zijn allemaal mensen.
Nu terug naar de studiofoto's, einde discussie dus hierbij!
De Leven
FrankBemthuis

Berichtdoor joris-22 » 18 sep 2012 16:59

FrankBemthuis schreef:Kijk, zo'n antwoord zocht ik dus naar. Ipv zo'n kortaf reactie "Aan = Aan. Niet op halve kracht" of nog erger, zo'n ":')" smiley...
Dank Aart. Nu snap ik het! Dank voor de goed onderbouwde uitleg.

Zullen we nu even afspreken met elkaar dat we even in elkaar verdiepen voordat we elkaar af gaan katten/uit lachen of zo'n kortaf antwoord gaan geven. Even elkaar serieus behandelen, we zijn allemaal mensen.
Nu terug naar de studiofoto's, einde discussie dus hierbij!

Het was niet vervelend bedoeld, ik gaf gewoon antwoord op je vraag. Maar het is inderdaad het foto-topic.. Dus kom maar op met die foto's :)
joris-22

Berichtdoor djaap » 19 sep 2012 11:36

@joris-22

Ten eerste: mooie studio!

Ten tweede: op vorige foto's van je studio was een plug te zien in je koptelefoon output. Die ging dan bij je startknoppen het blad in zeg maar (ik neem aan naar een koptelefoonvoorversterker?). Nu zit ie er niet meer. Ik vroeg me af hoe je dat hebt gedaan. Heb je in de mengtafel geknutseld of heb je m gewoon niet meer nodig?
Elke zaterdag op de bak bij RTV Midden-Brabant
17.00 - 19.00 uur
106.8 FM (regio Midden-Brabant) - Kabel 87.5 FM - www.rtvmiddenbrabant.nl
djaap

Berichtdoor FrankBemthuis » 19 sep 2012 13:40

joris-22 schreef:Het was niet vervelend bedoeld, ik gaf gewoon antwoord op je vraag. Maar het is inderdaad het foto-topic.. Dus kom maar op met die foto's :)

Ah ok! Het is al goed hoor. Maar je hebt een zeer leuke studio. Probeer ook naar zoiets te streven, maar ik heb hem pas net.
Zie aan jou foto's dat je ook niet direct met een Mika arm begon. Maar je studio maakt een leuke evolutie :)
De Leven
FrankBemthuis

Berichtdoor joris-22 » 19 sep 2012 14:31

djaap schreef:@joris-22

Ten eerste: mooie studio!

Ten tweede: op vorige foto's van je studio was een plug te zien in je koptelefoon output. Die ging dan bij je startknoppen het blad in zeg maar (ik neem aan naar een koptelefoonvoorversterker?). Nu zit ie er niet meer. Ik vroeg me af hoe je dat hebt gedaan. Heb je in de mengtafel geknutseld of heb je m gewoon niet meer nodig?

Dank!
Ik heb inderdaad geknutseld in de mengtafel. Er zit nu aan de achterkant ook nog een uitgang en die komt uit in m'n 19" rack.
Afbeelding
Inderdaad was er eerst een koptelefoonvoorversterker, maar die was wat overdreven.

FrankBemthuis schreef:Ah ok! Het is al goed hoor. Maar je hebt een zeer leuke studio. Probeer ook naar zoiets te streven, maar ik heb hem pas net.
Zie aan jou foto's dat je ook niet direct met een Mika arm begon. Maar je studio maakt een leuke evolutie :)

Ja, ben erg blij met de evolutie tot nu toe!
joris-22

VorigeVolgende

Keer terug naar Studiofoto's