VirtualDJ

Alles over software pakketten voor jouw station.

Moderator: admin6

Plaats reactie
WinnaarRadioring2023

VirtualDJ

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Ik ben een beetje aan het rommelen met VirtualDJ. Het enige wat me maar niet lukt is het aansluiten van een microfoon. Wat ik ook doe, ik kan'm niet terugvinden in het 'mengpaneel'. Iemand een idee hoe het werkt?
wave

Re: VirtualDJ

Bericht door wave »

Had je deze link al gevonden?
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
wave

Bericht door wave »

Ik heb het even voor je getest in Virtual DJ 8.4

* Open de instellingen
* Kies Audio
* Configureer "Ingangen" > microfoon > selecteer de ingang waar de microfoon op staat.
* Toepassen

* Kies in je Mixer plane voor Master
* Je vindt daar nu een fader "Microfoon", met een 'Aan' en "record"switch
* Op dezelfde manier kun je ook lijningangen toevoegen.

* Wat niet kan, is een "externe lijn" (want zo ziet VDJ een microfoonkanaal) in het player/sampler mixer plane toevoegen, voor het schuiven van externe lijnen moet je altijd naar het master plane van de mixer.

Extra tip: Virtual DJ toont normaal gesproken geen crossfader. Je kunt de crossfader activeren door op het miniknopje onder de 'Sampler" fader te drukken. En kijk ook zeker eens bij de diverse andere knoppen die op het eerste gezicht alleen maar cosmetisch lijken, want daar zitten een hoop handige configs onder verstopt.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Hi Wave, bedankt voor je advies.

Die handleiding had ik ook gevonden, maar mijn engels is te slecht om'm goed te begrijpen. De microfoon heb ik nu gevonden en zo ingesteld dat ik'm met 1 klik op de 'P' kan in- en uitschakelen.

Waar ik naar toe wil is dat ik Virtual DJ min of meer volledig bedien met mijn toetsenbord, alsof ik een ouderwetste, analoge studio heb met cd en md spelers. Weet jij of dat van Virtual DJ te maken is?

Heb nu ook eindelijk een 'knopstart' weten te creëren op mijn linker en rechter deck. Echter, ik wil 4 decks gebruiken. Heb jij een idee hoe ik dat in kan stellen?

Weet jij ook hoe ik het volume per afzonderlijk deck met het toetsenbord kan bedienen?
wave

Bericht door wave »

Via de Key Mapper kun je zelf functies toewijzen aan toetsen / toetscombinaties, dus ja dat kan. De mapper roep je aan vanuit het config menu. Maar..... je zult je wel een beetje in het (Engelstalige) VDJscript moeten verdiepen, wat VDJ hier voor gebruikt.

Er is veel documentatie, inclusief YouTube tutorials beschikbaar, maar die is helaas wel bijna allemaal Engels.....
Laatst gewijzigd door wave op 17 apr 2020 01:32, 2 keer totaal gewijzigd.
wave

Bericht door wave »

Om je een beetje op weg te helpen een voorbeeld van een 4-player setup zoals ik die zelf heb gedefiniëerd.
Er even van uitgaand dat je gewoon de default skin geladen hebt: kies Layout -> Pro -> 4 Decks om 4 decks te gebruiken.
Voor de hand liggend maar Player A = Deck 1, Player B = Deck 2, Player C = Deck 3, Player D = Deck 4.

Om een player vanaf een toetsenbord knop te starten:
-> Config -> Controllers -> Keyboard kiezen als controller -> custom mapping default
Linker kolom: kies 1
Middelste kolom: audio_controls
Rechter kolom: play_button
Grote veld 'Actie': deck 1 play_button
Herhaal dat voor player 2, 3 en 4 waarbij je in het 'Actie' veld "deck 1" vervangt door "deck 2" etc.
Sla de custom mapping op door met de bovenste 'X' het veld controller te sluiten, en ja te antwoorden op de vraag of je de gewijzigde mapping wilt opslaan, en kies die vervolgens als mapping.

Resultaat: je kunt nu met knop 1 - 4 de players A - D starten en stoppen.

====================

Om een kanaalfader met een toetsenbord knop te controleren:
-> Config -> Controllers -> Keyboard kiezen als controller -> custom mapping default
Cursor in veld "TOETS"zetten: ALT+1 indrukken.
Middelste kolom: audio_volumes
Rechter kolom: level
Grote veld 'Actie': deck 1 level +3.33%
Herhaal dit maar dan met SHIFT+1
En vul als actie in: deck 1 level -3.33%
Sla de custom mapping op etc, etc.

Resultaat: met ALT+1 ingedrukt houden gaat de fader van deck 1 nu naar 100% in stapjes van 3.33%, met SHIFT+1 naar 0%

Er zijn ook faderacties op basis van '1x indrukken'' mogelijk en zelfs complete macro's mogelijk, maar dan moet je wat dieper VDJscript in en een uitgebreider scriptcommando (ook weer in het actieveld) aan een knop toewijzen. In ieder geval: hopelijk snap je hiermee een beetje het principe van de Key Mapper en kun je zelf weer verder :D

Tip: als je veel toetsen toe gaat wijzen en intensief gebruiken, overweeg dan om een goedkoop toetsenbordje aan te schaffen waarop je de toetsen met stickers labelt. Anders ga je gegarandeerd een keer live verkeerde players stoppen e.d. :))
Plaats reactie